شناسهٔ خبر: 41520077 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

«تشریح» منتشر شد

ندا ولی‌پور

رمان «تشریح» نوشته ایمان سیدی منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این رمان در ۱۱۹صفحه با قیمت۲۶ هزار تومان در انتشارات سیب سرخ منتشر شده است.

این نویسنده درباره رمان خود گفت: در «تشریح» با این‌که با واقع‌گرایی محض روبه روییم، شخصیت‌هایی خیالی در آن به ایفای نقش می‌پردازند و البته این اتفاق در قالب آن‌چه همه ما از رمان می‌دانیم شکل نمی‌پذیرد. رمان «تشریح» ازخیال و انتزاع می‌آید یعنی تصاویری که با توجه به رخدادی واقعی به ذهن آمده و نویسنده را مجبور کرده تا بنویسد و بعد آن را ادامه بدهد.

سیدی ادامه داد: برایم مهم بود با توجه به تجربه تلخ و البته مهمی که در زندگی ام اتفاق افتاده بود این رمان را ادامه بدهم. ایده ذهنی من برداشتی بود از یک عشق مازوخیستی؛ عشقی که به فراخور جوانی نبود و به معنای واقعی یک جنون بود و در پایان با فروریختن و یک فروپاشی همه چیز به سکوت و جنون بازگشت. «تشریح» با این مقدمه روایتی است از سرگشتگی مدرن و انزوای بیشتر.

این نویسنده در پاسخ به این سوال که آیا باید رمان «تشریح» را رمانی زنانه بدانیم یا خیر، بیان کرد: زنانی که در رمان تشریح وجود دارند و شخصیت‌هایی که از آن‌ها حرف زده می‌شود همیشه قربانی بوده‌اند، به باور من اگر زنی حتی خوشبخت زندگی می‌کند، می‌تواند خوشبخت نباشد. اگر آن چیزی که ما می‌بینیم واقعیت است اما ممکن است تمام حقیقت نباشد. سعی کرده‌ام با در کنار هم قرار دادن این زنان که گویی قدرت در دست دارند و یا از قدرت افتاده‌اند دست به دکوپاژی بزنم که حاصلش آنچه جامعه نشان می‌دهد نباشد. زن را از این‌که تنها پاک دامن است و می‌تواند مادر باشد جدا کرده‌ام و او را رودرروی مردان و حتی جلوتر از آن‌ها قرار داده‌ام و نشان دادم آن‌ها هر آنچه را دوست دارند می‌توانند تجربه کنند.

او سپس گفت: پدیده‌ای به اسم زنانه‌نویسی که بانی حضور و نمود زنان در ادبیات ایران نامیده می‌شود بیشتر یک بیان کلیشه‌ای است. یک مرد هم می‌تواند زنانه بنویسد و حتی می‌تواند با جزئیات بیشتری  آن را تشریح کند. یک متن باید خودش حرف بزند و من سعی کرده‌ام این بیان زنانه‌نویسی در متن را در خود متن ببینم تا این‌که بخواهم  تجربه‌های گذشته که با نام زنانه‌نویسی اتفاق می‌افتد، تکرار کنم.

انتهای پیام 

نظر شما