شناسهٔ خبر: 41511661 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

اظهارات جدید بولتون درباره ترامپ و پشت پرده خروج آمریکا از یک معاهده

ایسنا نوشت: جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت ترامپ از رایزنی‌ها در دولت آمریکا برای از سرگیری آزمایش‌های اتمی خبر داد.

صاحب‌خبر -

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق دولت دونالد ترامپ و از حامیان از سر گیری آزمایش‌های تسلیحات هسته‌ای توسط آمریکا به گاردین گفت: "مطمئنا بحث از سر گیری آزمایش تسلیحات هسته‌ای صورت گرفت" اما تا زمانی که من در دولت بودم تصمیمی در این مورد اتخاذ نشده است.

در عین حال مخالفتهایی با این امر از جانب برخی از مقامات دولت که معتقد به کفایت کردن آزمایشهای کامپیوتری فعلی برای کلاه‌کهای آمریکا بوده‌اند مطرح شد و تا ماه سپتامبر که بولتون از دولت ترامپ خارج شد نیز هیچ تصمیم قطعی برای این مساله اتخاذ نشد.

زمانی که ماه مه در نشستی در کاخ سفید بحث انجام اولین آزمایش هسته‌ای زیرزمینی آمریکا بعد از حدودا سه دهه مطرح شد، اعتراض شدیدی از جانب حامیان کنترل تسلیحات به این بحث صورت گرفته و دموکراتهای کنگره نیز یک اصلاحیه برای قانون بودجه نظامی ۲۰۲۱ برای جلوگیری از اختصاص بودجه برای یک چنین آزمایشی مطرح کردند.

بولتون که چند وقت پیش انتشار کتابش درباره دوران خدمتش در دولت ترامپ تحت عنوان "اتاقی که در آن اتفاق افتاد"، بسیار جنجالی شد، گفت، در دورانی که او از آوریل ۲۰۱۸ تا سپتامبر ۲۰۱۹ مشاور امنیت ملی دولت ترامپ موضوع آزمایشات هسته‌ای به طور کلی در چند موقعیت مورد بحث قرار گرفت. با این حال این بحثها حالت عملیاتی پیدا نکرد چرا که اولویت او این بود که آمریکا را از معاهده کنترل تسلیحاتی موسوم به سلاح‌های هسته ای میانبرد خارج کند.

بولتون تصریح کرد که برای پس گرفتن امضای آمریکا از پای معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای و هموار کردن راه برای از سر گیری آزمایش‌های هسته‌ای آمریکا در صورتی که همچنان در کاخ سفید حضور داشت، برنامه‌ریزی می‌کرد.

یک مقام ارشد به واشنگتن پست گفت، انگیزه از سرگیری این آزمایشات هسته‌ای که در یک "نشست معاونان" در ماه مه مورد استناد قرار گرفت تحت فشار قرار دادن چین و روسیه برای ورود به یک مذاکرات سه جانبه کنترل تسلیحات بوده است.

بولتون خاطر نشان کرد: من هرگز چنین استدلالی نداشته‌ام و تردید دارم که در این مورد اهرم زیادی به وجود بیاید.

استدلال او برای از سرگیری آزمایش‌های زیرزمینی توسط آمریکا اطمینان حاصل کردن از پایداری و قابل اعتماد بودن هزاران کلاهک موجود در زرادخانه هسته‌ای آمریکا بوده است.

جان بولتون گفت: ما کاملا از تاثیر فرسایش بر قابل اعتماد بودن و امنیت و ایمنی کلاهکهای هسته‌ای خبر نداریم. بنا براین این کار چیزی است که ما در قبال معتبر بودن عامل بازدارندگی به آن نیاز داریم.

وی ادامه داد: من درباره دست زدن به آزمایش در سطح گسترده صحبت نمی‌کنم. من مطمئنا درباره آزمایش‌های اتمسفری صحبت نمی‌کنم. اما یک بار یک فرمانده ارتش به من اینگونه گفت که داشتن ۵۰۰۰ کلاهک هسته‌ای مثل داشتن ۵۰۰۰ تویوتا در یک گاراژ است. شما میخواهید مطمئن باشید این خودروها وقتی سوئیچ آنها را بچرخانید برای نخستین بار بتوانند کار کنند. چون اگر که کار نکنند ابدا دیگر کار نخواهند کرد.

مارشال بیلینگسلیا، فرستاده جدید امور کنترل تسلیحات در دولت آمریکا روز سه شنبه به سنا گفت:اگر ما دلیل لازم را برای حفظ قابلیت انجام آزمایشات هسته‌ای را ببینیم این کار را خواهیم کرد. اما او گفت در مقطع فعلی دلیلی برای چنین آزمایشاتی نمی‌بیند.

بولتون تصدیق کرد که چند مقام در دولت ترامپ در برابر مساله آزمایش هسته‌ای مقاومت نشان دادند.

وی گفت: من فکر می‌کنم افراد متفاوت دیدگاه‌های متفاوت دارند.

نوادای آمریکا جایی است که این کشور معمولا در آن آزمایش‌های هسته‌ای خود را انجام داده و بعد از گزارش‌ها درباره بحث در خصوص از سرگیری آزمایشات هسته‌ای در نشست ماه مه، مخالفتهای شدیدی با این بحث از سوی مقام‌های نوادا صورت گرفت. از زمان انجام آخرین آزمایش هسته‌ای آمریکا در ۱۹۹۲ شهر لاس وگاس در این ایالت به میزان چشمگیری بزرگتر شده و خیلی بیشتر از قبل به مکان تست سلاح‌های هسته‌ای نزدیکی پیدا کرده است. با این حال بولتون گفت که مخالفت محلی‌ها با از سرگیری آزمایش‌های هسته ای یک مانع غیرقابل برداشتن نیست.

او گفت: من فکر می‌کنم گزینه‌های زیادی در خصوص مکان آزمایش هست. همچنین به خاطر داشته باشیم که ما داریم درباره آزمایش‌های زیرزمینی حرف می‌زنیم. صحبت از این نیست که وقتی در لاس وگاس راه بروی احساس کنی که زمین زیرپایت تکان می‌خورد.

بولتون این ادعا را تکرار کرد که روسها، چینی‌ها و "شاید دیگران" به طور محرمانه آزمایشهای با قدرت انفجاری پایین انجام می‌دهند و "بنا بر این سطحی از آزمایشات می‌تواند به سادگی ما را در یک زمین بازی صافتر همراه با دیگر قدرت‌های هسته‌ای قرار دهد".

310 310

نظر شما