شناسهٔ خبر: 41508725 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گزارش| استفاده اجباری از ماسک پارچه «اسپان‌باند» و «ملت‌بلون» را گران و کمیاب کرد/ مقصر گرانی ماسک کیست؟

گروه استان‌ها- همزمان با موج دوم شیوع ویروس کرونا اجباری شدن استفاده ماسک از ۱۵ تیر ماه در تمام اماکن عمومی و ادارات اصفهان، سبب گرانی و کمیابی دوباره بازار ماسک شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، از نخستین روزهای شیوع کرونا در دنیا، ماسک پای ثابت ماجرا بوده و با تمام اختلاف‌نظرهایی که در مورد اثرگذاری‌اش وجود داشته، یکی از اصلی‌ترین روش‌های محافظت فردی در سرتاسر جهان است. حالا که بعد از گذشت چند ماه از محدودیت‌ها، فعالیت‌های اجتماعی در کشورهای مختلف با شیبی آهسته از سرگرفته می‌شود، دولت‌ها تمهیداتی برای اجباری شدن ماسک در مکان‌های عمومی در نظر گرفته‌اند و حتی در برخی کشورها جریمه‌های سنگینی برای تخلف از این موضوع در نظر گرفته شده است.

بر این اساس در ایران پس از حذف محدودیت‌ها و عادی شدن روال زندگی به دلیل عدم رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و برگزاری مراسم عروسی و عزا، جهش ناگهانی کرونا در بسیاری از استان‌های کشور وضعیتی قرمز را رقم زد که به طور تقریبی در هر 7دقیقه یک نفر از هموطنانمان بر اثر ابتلا به کرونا ویروس جان خود را از دست می‌دادند.

بنابراین با افزایش مجدد آمار تلفات و مبتلایان کرونا در کشور، برخی از محدودیت‌های روزهای نخستین شیوع کرونا به طور جدی‌تر مجددا برقرار شده و برای پیشگیری از افزایش مرگ و میرها، در آخرین مصوبات ستاد مقابله با کرونا طرح ماسک اجباری در شهرهای مختلف کشورمان از 15 تیر ماه به اجرا در آمده است.

در همین راستا ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا در آذربایجان‌غربی درباره اینکه هیچ دارو یا مواد غذایی خاصی برای مقابله با کرونا وجود ندارد و باید تنها استفاده از ماسک در دستور کار قرار گیرد، گفت: استفاده از ماسک از 15 تیر در اماکن عمومی الزامی خواهد شد. استان‌های با وضعیت قرمز باید این الزام را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند.

در چنین شرایطی براساس گزارش ارائه شده از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی اصفهان و کاشان، در اوایل تیر ماه شاهد افزایش شمار بیماران بستری و سرپایی مبتلا به کرونا در نصف‌جهان شدیم به نحوی که 9 شهر استان اصفهان در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفت.

بررسی‌ها نشان داد این افزایش ابتلا به واسطه عدم رعایت موازین و دستورات بهداشتی است زیرا برای بسیاری از مردم و مسئولان این تصور پیش آمد که دوران عبور از بیماری کرونا را طی می‌کنیم و این تصور اشتباه، به عادی‌سازی و کاهش حساسیت‌ها مُنتج شده است که در این شرایط استاندار اصفهان به کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند به طور جدی هشدار داد.

بنابراین عباس رضایی از طریق رسانه‌ها اعلام کرد؛ اینکه تجمع‌های چند نفره در محیط‌های عمومی و پارک‌ها داشته باشیم به نوعی خیانت به خود و همشهریان است دلم نمی‌خواهد پارک‌ها را به روی مردم ببندم اما اگر شهروندان رعایت نکنند در روزهای آینده مجبور می‌شویم برخی محدودیت‌ها را بازگردانیم و این آخرین هشدار و درخواست از معدود افرادی است که رعایت نمی‌کنند.

بنابراین با اجبارهای قانونی برای پوشیدن ماسک در نصف‌جهان، ماسک امروز یکی از الزامات افراد در زمان خروج از منزل و حضور در اماکن عمومی به شمار می‌رود، به گفته متخصصان آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه مقابله با ویروس کرونا استفاده مداوم از ماسک است بسیاری از مردم که شاید در اوایل شیوع این بیماری حتی اعتقادی به قدرت پیشگیری این محصول در مقابل بیماری نداشتند خود را متقاعد به استفاده مداوم ماسک در اماکن عمومی، ادارات و تجمع‌ها کردند.

استفاده از ماسک 90 درصد گردش کرونا را محدود می‌کند

مسئول مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: استفاده مردمی بالای 80 درصد از ماسک تا 90 درصد گردش کرونا ویروس را  در جامعه محدود می‌کند.

رضا فدایی با اشاره به استفاده از ماسک به عنوان یکی از اصول بهداشتی در پیشگیری از کرونا ویروس، اظهار داشت: ماسک زدن در جلوگیری از بیماری‌های تنفسی واگیردار از جمله کرونا بر حسب شرایط توسط بیمار و فرد سالم نقش به سزایی دارد.

وی افزود: به ویژه اگر درصد استفاده مردمی از ماسک بالای 80 درصد باشد تا 90 درصد گردش ویروس در جامعه را محدود می‌کند.

مسئول مبارزه با بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه باید استفاده از ماسک در فضاهای سرپوشیده و اماکن پر جمعیت بین مردم رواج پیدا کند، گفت: این اقدام نقش مهمی در کاهش آمار تعداد مبتلایان کرونا ویروس و بستری شدگان در بیمارستان‌ها خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ماسک‌های پارچه‌ای برای جلوگیری از انتشار کرونا قابل قبول است ولی باید روزانه شسته و سپس اتو شوند و دوباره مورد استفاده قرار بگیرند.

فدایی ادامه داد: ماندگاری و دوام ماسک‌های موسوم به ماسک جراحی نیز 4 ساعت است که به لحاظ مرطوب شدن، قدرت حفاظتی آن در برابر ویروس بعد از استفاده 4 ساعت مداوم پایین می‌آید و تاثیری در جلوگیری از انتشار ویروس نخواهد داشت.

وی با اشاره به ماسک‌های N95 اظهار داشت: این ماسک‌ها ویژه استفاده‌های بیمارستانی هستند و برای مردم توصیه نمی‌شود، لذا مردم اصراری به خرید و استفاده این نوع ماسک نداشته باشند.

فدایی تصریح کرد: استفاده از ماسک در منزل ضرورتی ندارد مگر اینکه بیماری در خانه وجود داشته باشد که در آن صورت بیمار و افراد خانواده باید هنگام مواجه با یکدیگر ماسک بزنند.

مقصر گرانی ماسک کیست؟

اما سوال اینجاست که در این میان مقصر گرانی و کمیابی مجدد ماسک در داروخانه‌های شهر اصفهان کیست؟ به‌طور قطع برخلاف بسیاری از مسائل نمی‌توان تنها مردم را در به وجود آمدن این وضعیت مقصر دانست و مسئولان نیز سهم به‌سزایی در سفید، هشدار و یا قرمز شدن وضعیت منطقه دارند.

هرچند که با شروع موج دوم کرونا مشاهدات از نایاب شدن و گرانی ماسک و ژل ضدعفونی‌کننده در شهر اصفهان حکایت دارد اما آرش نجیمی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اصفهان با کمبود ماسک روبرو نیست؛ ماسک مورد نیاز مردم به قدر کفایت موجود است و باتوجه به ظرفیت خوب تولید داخلی ماسک با مشکل کمبود این کالای بهداشتی مواجه نمی‌شویم.

اواخر بهمن ماه که نخستین خبر رسمی از وجود کرونا ویروس در ایران، به یکباره همه نگاه‌ها را متوجه خود کرد به نحوی که با گسترش سریع این ویروس، مصرف ماسک آنچنان بالا رفت که علاوه بر واردات، گروه‌های بسیجی، جهادی و خودجوش مردمی در مساجد شروع به دوخت انواع ماسک‌ها کردند اما پس از حذف محدودیت‌ها و عادی شدن روال زندگی حتی تولید‌کنندگان حرفه‌ای و انبوه نیز مشتری برای تولیدات خود نداشتند و به فکر خالی کردن انبارهای تولید ماسک خود شدند و اینکه بتوانند حتی زیر قیمت تمام شده تولیدات خود را بفروشند.

اما یکباره با شیوع موج دوم کرونا ویروس، روی دیگر سکه برای تولیدکنندگان ماسک برگشت و قانون استفاده از ماسک در تمام اماکن عمومی و ادارت سبب گرانی و نایابی دوباره ماسک همانند روزهای نخستین شیوع کرونا در داروخانه‌های شهر اصفهان شد.

در این میان با تمام اجبارها و اینکه اصفهان در وضعیت هشدار کرونایی قرار دارد و اگر مردم رعایت نکنند برخی محدودیت‌ها برمی‌گردد آیا قیمت‌های باورنکردنی ماسک‌‌های معمولی که طی 24 ساعت با افزایش 30 درصدی روبه‌رو شده زیرنظر  ارگان، سازمان یا مسئولان ذی‌صلاح کنترل و نظارت می‌شود؟

این روزها با گردشی در خیابان‌های شهر اصفهان و استفاده از اتوبوس و مترو می‌بینیم که افراد بیشماری ماسک بر چهره زده‌اند و با حساسیت بیشتری برای مقابله با ویروس کرونا از خود مراقبت می‌کنند اما سوال اینجاست که چه موضوعی سبب افزایش، کمبود و نیز سیر صعودی قیمت انواع ماسک شده است؟

یک بررسی ساده نشان می‌دهد اقبال به فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید ماسک در روزهای اخیر تا چه میزان بالا رفته است. سایت‌های فروش کالا، پر است از آگهی فروش ماسک در انواع مختلف با "قیمت‌های توافقی" و برخی سایت‌های اینترنتی فروش کالا نیز "ناموجود بودن" این کالا را اعلام کرده‌اند.

یکی از فروشندگان لوازم بهداشتی در شهر اصفهان درباره گرانی و کمیابی مجدد ماسک در بازار گفت: برخی از شرکت‌هایی که هنوز ماسک و محصولات ضدعفونی دارند برای فروش محصولاتشان شرط می‌گذارند که اگر محصول دیگری می‌خواهند حاضر به عرضه ماسک و ژل ضدعفونی خواهند بود.

در همین راستا یکی از تولیدکنندگان ماسک در اصفهان با بیان اینکه در تولید ماسک سه‌لایه از پارچه‌های اسپان‌باند و ملت‌بلون استفاده می‌شود که اکنون با افزایش قیمت و کمیابی آن در بازار مواجه هستیم، گفت: همزمان با شیوع دوره نخست کرونا پارچه‌ اسپان‌باند با کیلویی 36 هزار تومان عرضه می‌شد که در اردیبهشت ماه پس از حذف محدودیت‌ها و عادی شدن روال زندگی بهای آن به 12 هزار تومان رسید که همزمان با شیوع موج دوم کرونا نه تنها این نوع پارچه‌ کمیاب شده بلکه با کمتر از 50 هزار تومان هم نمی‌توانیم آن را تهیه کنیم.

قیمت مواد اولیه دوبرابر شد

تیمور فارغ‌التحصیل رشته صنایع غذایی که از زمان شیوع کرونا در اصفهان به تولید ماسک به صورت جهادی مشغول است، اظهار داشت: پارچه ملت‌بلون به قدری کمیاب و گران شده که تولید ماسک بدون این لایه صورت می‌گیرد و بیشتر تولیدکنندگان ماسک پارچه اسپان‌باند استفاده می‌کنند.

این تولیدکننده ماسک در اصفهان درباره گرانی سایر مواداولیه مورد نیاز ماسک‌های معمولی، افزود: قیمت کش‌های مخصوص ماسک سه‌لایه در ابتدا شیوع کرونا به کیلویی 60 هزار تومان رسید اما طی فقط 48 ساعت با اجباری شدن استفاده ماسک نرخ آن به 130 هزار تومان رسید.

وی ادامه داد: در این شرایط پنس یا همان گیره روی بینی برای مصارف ماسک‌ها که در اسفند ماه با شیوع کرونا متری 140 تومان بود و طی اردیبهشت به 80 تومان رسید در حال حاضر با بهای 300 تومان عرضه می‌شود و تمام این گرانی‌ها و کمیابی‌ها نشان می‌دهد که هیچ‌گونه نظارتی بر قیمت‌ها نیست و مردم هم که در تامین ماسک حتی معمولی دچار مشکل شده و با قیمت‌های عجیب‌تر از روزهای نخستین کرونا ویروس مواجه می‌شوند تولیدکنندگان را مقصر اصلی می‌دانند و از پشت پرده مسایل خبری ندارند.

مرد جوانی هم که در یکی از داروخانه‌های شهر اصفهان مشغول خرید دارو بود با بیان اینکه در پی شیوع کرونا به دلیل اشتغال خود و همسرم ماسک را جعبه‌ای خرید می‌کنیم، گفت: چند ماه گذشته بسته‌های ماسک معمولی 100 تایی را 75، 90 و 100 هزار تومان هم خریداری می‌کردم اما اکنون بسته‌‌های 100 تایی با نرخ 120 تا 130 هزار تومان عرضه می‌شود.

وی پیرامون اینکه در حال حاضر با وجود گرانی، ماسک‌ به صورت جعبه‌ای در بازار موجود نیست و داروخانه‌ها هم تکی و محدود ماسک‌ها را در اختیار مردم می‌گذارند، اظهار داشت: هنگامی که قانونی در جامعه اجباری می‌شود باید پروتکل‌ها و زیرساخت‌های آن هم توسط مسئولان، ارگان‌ها و سازمان‌ها بررسی و قانومند شود نه اینکه فقط مردم به هر نحوی آن قانون را اجرا کنند.

این مرد جوان اصفهانی افزود: طی چند روز گذشته پس از مراجعه به چندین داروخانه توانسته‌ام بسته 10 تایی ماسک را 25 هزار تومان خریداری کنم اما براساس گفته پزشکان که باید هر 4 ساعت از ماسک جدید استفاده کنیم این مقدار ماسک فقط برای سه روز خود و همسرم کفایت می‌کند و به منظور پیشگیری از کرونا و اجرای قانون اجباری استفاده از ماسک باید هر سه روز 25 هزار تومان از سبد هزینه خانوار کسر کنیم که این روزها با مخارج گران زندگی این هزینه‌ها با وجود تندرستی خودمان بسیار کمرشکن است.

اصفهان با کمبود ماسک روبرو نیست

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: باتوجه به ظرفیت خوب تولید داخلی ماسک با مشکل کمبود این کالای بهداشتی مورد نیاز مردم مواجه نمی‌شویم.

آرش نجیمی در رابطه با ظرفیت تولید ماسک در اصفهان اظهار داشت: تاکنون در تولید ماسک مشکل خاصی وجود نداشته ‌است؛ از قبل هم هشدار استفاده اجباری از ماسک داده‌ شده و تولید و ساخت ماسک‌ در داروخانه‌ها فعلا درحد کفایت است.

وی ادامه‌ داد: پیشنهاد می‌کنم افراد سالم از ماسک‌های پارچه‌ای و با قابلیت شست‌وشو استفاده کرده و ماسک‌های سه‌لایه و جراحی را به افراد علامت‌دار و کادر درمانی بیمارستان‌ها اختصاص دهند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به پتانسیل خوب به‌وجود آمده در تولید ماسک در کشور بیان کرد: با اینکه در روزهای اول شیوع کرونا کشور در تولید تعداد کافی ماسک مشکل داشت ولی در آن زمان ظرفیت خوبی در ساخت و تولید داخلی شروع شد.

وی افزود: امیدواریم با پتانسیلی که در تولید ماسک در کشور شکل گرفته و خیلی از شرکت‌ها وارد شدند، در صورت کمبود ماسک در کشور تولید مجددا صورت بگیرد و در این‌صورت با مشکل مواجه نخواهیم بود.

به گزارش تسنیم، در روزهای اخیر که موج دوم کرونا ویروس در کشورمان جاخوش کرده و با دعوت نامیمون خود به ایران مجددا مدارس و تمام اجراهای عمومی همچون تئاترها و کنسرت‌ها، اماکن ورزشی و اجتماعات گوناگون را لغو و مراسم عروسی و عزا را تعطیل کرده و بسیاری از مشاغل که عموم مردم به هر نحوی با آنها مراوده داشته‌اند در صدر تعطیلی، ابلاغ دستورالعمل‌های مختلف و اقدامات پیشگیرانه قرار داده، بدون شک زیرذره‌بین بودن اجرای قوانین با تمام پروتکل‌های نظارتی و کنترلی توسط مسوولان مربوطه، مردم را نسبت به قانونمندی قوانین و دستوالعمل‌ها دلگرم‌تر خواهد کرد.

انتهای پیام/ 171/ی

نظر شما