شناسهٔ خبر: 41503303 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

وعده آبی که برای اردبیل نان نشد؛

سرنوشت نافرجام انتقال آب قزل اوزن و ارس

اردبیل- سرنوشت انتقال آب قزل اوزن و ارس و تعیین حق‌آبه‌های این منابع آبی بی‌سرانجام به حال خود رهاشده است.

صاحب‌خبر -

شهرام جباری؛ بازار: عباس جنگی مرنی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در حالی در روزهای اخیر به منتفی شدن انتقال آب از قزل اوزن به اردبیل و تعیین تکلیف این پروژه واکنش نشان داد که سال‌ها از وعده مسئولان برای انتقال آب از حوزه قزل اوزن به اردبیل باهدف جبران کمبود آب دشت اردبیل و احیای حقابه ارس می‌گذرد اما در عمل هیچ‌چیز مشخص و معلوم نیست.

سرنوشت نافرجام این انتقال منابع آبی به سرنوشت سایر پروژه‌های بلاتکلیف در اردبیل دچار شده است که به نظر می‌رسد مدیریت آب منطقه‌ای نیز هیچ برنامه‌ای برای احیای این حقابه نداشته و همچنان مساله در هاله‌ای از ابهام است.

نمایندگان استان اردبیل نیز که یکی از شعارهای انتخاباتی آن‌ها احیای حقابه قزل اوزن و ارس بوده با فروکش کردن تب‌وتاب شعارها و وعده‌های انتخاباتی پیگیر این موضوع نبوده و اصلاً حاضر به پاسخ گوئی در مورد سرنوشت انتقال آب قزل‌اوزن و ارس، اجرای مودل دوم تصفیه‌خانه آب اردبیل، راهکارهای جبران کمبود آب در دشت اردبیل، پائین بودن حقابه استان از ارس و ده‌ها پروژه بلاتکلیف دیگر در حوزه آب منطقه‌ای استان نیستند.

نگاه قیم مآبانه کاری از پیش نمی‌برد
اما در حالی پرونده منابع آب استان با اماواگرها و احتمالات همچنان مفتوح است که یکی از نمایندگان اردبیل که سابقه مدیریت استانی و ملی نیز دارد با نگاه قیم‌ مآبانه سعی دارد همچنان دستور کاغذی صادر کند درحالی‌که در عمل در طی چند ماه اخیر که پای به مجلس گذاشته‌اند هیچ اقدام عملی برای به سرانجام رساندن پروژه‌های انتقال آب اردبیل انجام نداده و این دشت ممنوعه همچنان تشنه و در انتظار نجات از این شرایط بحرانی است.

مجری سابق طرح آب‌رسانی اردبیل در مورد برج آبگیر و علت تأخیر در تکمیل و افتتاح آن اظهار کرد: این پروژه قرار بود اواخر خردادماه به بهره‌برداری برسد که با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد این پروژه به مرحله اتمام نرسیده است.

جبرائیل رمضانی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های اتصال برج آبگیر به خط  خروجی به سمت تصفیه‌خانه اردبیل بوده که باید برای تأمین آب شرب در فصل زمستان و قبل از شروع فصل گرما و ازدیاد مصرف آب، اجرایی می‌شد که به دلیل عدم برنامه‌ریزی مناسب این کار انجام‌نشده است.

وی افزود: همین مساله، بهره‌برداری از طرح را با مشکل مواجه کرده والان نیز با یک طرح غیر کارشناسی و تحمیل هزینه گزاف در حال اتصال است.

مجری سابق طرح آب‌رسانی اردبیل ادامه داد: در این شرایط نه‌تنها طرح جدید جوابگو نیست بلکه عملکرد شیرخانه سد را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و از طرفی بخشی از عملیات تکمیلی برج آبگیر نیز باقی می‌ماند که هنوز اقدامی در این زمینه انجام‌نشده است.

رمضانی گفت: با احتساب این شرایط بهره‌برداری از برج آبگیر بعید به نظر می‌رسد و کماکان باید شاهد تحویل آب خام باکیفیت پائین برای شرب اردبیل باشیم.

وی تصریح کرد: بر اساس اقدامات کارشناسی آب و فاضلاب کشور، تأمین آب شرب استان اردبیل با کسری روبروست و مطالعات این محدوده شامل اردبیل، نیر، نمین و سرعین نشان می‌دهد که ۵۰ میلیون مترمکعب کسری آب باید از حوزه‌های آبریز استان و خارج از استان تأمین شود.

مجری سابق طرح آب‌رسانی اردبیل اخذ مصوبه انتقال آب از سد شهریار به اردبیل و خلخال را یادآور شد و بیان کرد: متأسفانه اجرای این طرح به دست فراموشی سپرده‌شده است و هیچ اقدامی برای اخذ ردیف اجرایی و اعتباری و شروع عملیات اجرایی انجام‌نشده است.

در کوتاه‌مدت نیز قرار بود آرسنیک‌زدایی از ۱۰ حلقه چاه داخل شهر اردبیل به ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه انجام شود که این طرح نیز هنوز شکل اجرایی پیدا نکرده است

وی گفت: از ۹ ماه پیش این موضوع متوقف‌شده در حالی که برای انتقال آب از سد شهریار اخذ ردیف اجرایی و عملیاتی انجام‌شده بود و پیش‌بینی می‌شد ظرف سال آینده با این انتقال بحران آب شرب اردبیل فروکش کند که این موضوع به دلایل نامعلومی مسکوت مانده است.

مجری سابق طرح آب‌رسانی اردبیل به زمان‌بر بودن این انتقال در یک بازه زمانی پنج‌ساله اشاره کرد و افزود: در کوتاه‌مدت نیز قرار بود آرسنیک‌زدایی از ۱۰ حلقه چاه داخل شهر اردبیل به ظرفیت ۵۰۰ لیتر در ثانیه انجام شود که این طرح نیز هنوز شکل اجرایی پیدا نکرده است.

رمضانی دلیل مطالعه و اجرای آرسنیک‌زدایی را از آب چاه‌ها کاهش بیماری به‌ویژه سرطان‌ها براثر مصرف آب پر از آرسنیک توصیف کرد و گفت: اگر از هم‌اکنون فکری به حال جبران آب شرب اردبیل نشود در آینده بحران جدی‌تر خواهد بود.

به‌جای اعتبار نقدی در تکمیل سد عمارت به دنبال وام رفتند
مجری سابق طرح آب‌رسانی اردبیل به سد عمارت در قالب طرح‌های مرزی اشاره و اظهار کرد: این پروژه قرار بود از محل صندوق توسعه ملی تأمین اعتبار شود که در حال حاضر پروژه با پیشرفت ۹۲ درصد در حال اجراست.

رمضانی خاطرنشان کرد: مدیریت جدید شرکت آب منطقه‌ای به‌جای پیگیری و دریافت اعتبار نقدی از محل صندوق به سراغ دریافت فاینانس و تحمیل هزینه‌های مازاد در این پروژه رفته درحالی‌که کشاورزان منطقه چشم‌انتظار به سرانجام رسیدن این پروژه و جلوگیری از تخریب آن هستند.

این پروژه هم‌اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ولی برای تکمیل آن اعتبار موردنیاز پیگیری نشده و پروژه ابتر مانده است

وی به شبکه زهکشی و آبیاری خداآفرین اشاره کرد و گفت: این پروژه هم‌اکنون ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ولی برای تکمیل آن اعتبار موردنیاز پیگیری نشده و پروژه ابتر مانده است.

رمضانی به تقلیل سهم استان از رودخانه ارس اشاره و اظهار کرد: این حکایت دردناک آن در آینده روشن می‌شود تا ۵۰۰ میلیون مترمکعب تعدیل سهم استان را در برمی‌گیرد.

وی بیان کرد: نه‌تنها برای احقاق حقابه استان از رود ارس اقدامی نشده بلکه شبکه مغان که جزو شبکه‌های منحصربه‌فرد در کشور است در حال فرسودگی است که برای مرمت و بازسازی آن باید اقدامی جدی انجام شود.

مجری سابق طرح آب‌رسانی اردبیل اضافه کرد: برای مرمت و بازسازی این شبکه به ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که هیچ‌گونه اقدامی برای اخذ ردیف اعتباری باهدف احیا، مرمت و بازسازی شبکه مغان انجام‌نشده است.

رمضانی سازه میل مغان را سازه مقسًم آب بین ایران و آذربایجان اعلام کرد و گفت: این سازه براثر رسوب‌گذاری دچار اختلال شده و سبب شده تا آب ارس به سمت آذربایجان هدایت شود تا امکان برداشت آب برای ایران میسر نباشد.

مدیریت آب منطقه‌ای عملکرد دیگران را به نام خود مصادره نکند
مجری سابق طرح آب‌رسانی اردبیل اظهار کرد: طرح جامعی که مدیریت شرکت آب منطقه‌ای صحبت آن را مطرح کردند مربوط به سال ۹۷ است که در یک افق درازمدت تا ۱۴۲۵ نیاز آبی شرب استان و کسری احتمالی برآورد شده است.

رمضانی گفت: به‌هیچ‌وجه پسندیده نیست که تلاش گذشتگان را مدیریت جدید به نام خود مصادره کند درحالی‌که در ماه‌های اخیر هیچ اقدام خاصی برای به سرانجام رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام در بخش آب از تکمیل تصفیه‌خانه آب خلخال گرفته تا حل مشکل آب شرب در سایر شهرها انجام‌نشده است.

وی بیان کرد: تنها شهر نمین در ردیف شهرهای با تنش آبی است و مشگین‌شهر در این ردیف قرار ندارد و پیگیری برای اخذ اعتبار و ردیف منابع جدید در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام انجام‌نشده است.

طرح‌های آب اردبیل روی هوا
اما در این شرایط که شهر اردبیل به بحران آب روبروست هنوز هیچ برنامه‌ای برای اجرای مودل دوم تصفیه‌خانه آب شرب اردبیل انجام‌نشده و مسئولان بهتر است مصوبات خود را از روی کاغذ به میدان عمل‌آورند تا مردم به عینه تلاش آن‌ها را در فرآیند اجرایی و عملیاتی شاهد باشند.

سکوت نمایندگان اردبیل در خصوص حقابه‌های محقق نشده این استان مساله دردناک دیگری است که به نظر می‌رسد قصه پر غصه ما را در حوزه آب‌وخاک بیش از گذشته افزون خواهد کرد و دریغ از سؤال و پیگیری نماینده‌ای در بهارستان از وزیر نیرو که آینده تاریکی را برای این حوزه رقم‌زده است.

نظر شما