شناسهٔ خبر: 41503192 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

سونامی گرانی در اردبیل/ بازگردانی ارز صادرات کاهش قیمت‌ها را به دنبال دارد

گروه استان‌ها ـ سال پیش تا امروز سال پرچالشی بوده و وضعیت معیشتی مردم را با مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری گره زده و مردم با مشکلات بسیاری مواجه‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، این روزها بیشترین حرف مردم درباره گرانی‌های ساعت شمار مایحتاج عمومی، فاجعه مسکن و اجاره بها و ارز و سکه و خودرو است که برای عده‌ای نان در روغن است و برای عده‌ای دیگر بدبختی و هزاران مکافات عمل.

رشد سرطانی قیمت‌ها به مراتب فراتر از نرخ تورّم است؛ تورّم با گرانی تطابقی ندارد و مشخص است که گرانی‌ها تا دو برابر و بیشتر به پیش می‌رود و نظارتی هم بر بازار کالا و مصرف و خرید و فروش اجناس و قیمت‌گذاری مسکن وجود ندارد.

افزایش قیمت‌ها به هر جایی که بروی معلوم و معین است؛ سوار تاکسی که می‌شوی نرخ را بالا برده، میوه می‌خری کل درآمد آن روزت تمام می‌شود، اگر بخواهی گوشت یا مرغ بخری باید درآمدی که برای وام ماهیانه‌ات کنار گذاشته بودی را خرج کنی ولی به درآمد خودت که نگاهی می‌اندازی با سال گذشته که هیچ با سال‌های گذشته هم فرق چندانی نکرده است.

سال پیش تا امروز سال پرچالشی بوده و وضعیت معیشتی مردم را با مشکلات اقتصادی و اجتماعی بسیاری گره زده است.

گرچه این مسائل برای مردم تازگی نداشته و از چند سال گذشته به این سو، دشواری‌های تأمین معاش مردم که ناشی از وضعیت نامتوازن اقتصادی است، مهم‌ترین دغدغه‌ی جامعه‌ی ایرانی را شکل داده است، شرایط حاضر برای دلالان، صاحبان سرمایه و همچنین سوداگران و تروریست‌های اقتصادی چندان تفاوتی ندارد و این اقشار و خانواده‌های کم درآمد هستند که هر چه می‌گذرد بیشتر آسیب دیده می‌شوند. 

کارشناسان مسائل اقتصادی می‌گویند وضعیت معیشت مردم در بین همه‌ اقشار از خیلی وقت پیش بد شده و روزبه‌روز هم بدتر می‌شود و چیز جدیدی نیست، تا یکی دو سال پیش قیمت‌ها نصف بود ولی الان همه چیز سه برابر شده که سبب پایین آمدن قدرت خرید مردم شده است.

ابراهیم مساوات دکترای جامعه شناسی نیز بر این باور است اگر بیکاری در جامعه یک واحد افزایش یابد، جرم و جنایت دو برابر افزایش پیدا می‌کند و اگر تورم و بیکاری در کنار هم یک واحد افزایش پیدا کنند، میزان جرم و جنایت در جامعه 4.5 برابر می‌شود.

خلاصه این که از شعار تا عمل فاصله زیاد است و "علاج واقعه پیش از وقوع باید کرد"؛ اگر مسئولان و دستگاه‌های دولتی برای بهبود وضعیت معیشتی و گرانی‌های اخیر اقدام مناسبی انجام ندهند شرایط از این که هست وخیم‌تر و اسف‌بارتر خواهد شد.

هزینه رفت و آمد محل کارم دوبرابر شده است

یکی از کارگران اردبیلی درباره وضعیت اخیر گرانی و مشکلات معیشتی جامعه می‌گوید: شرایط معیشتی ما واقعا سخت بود و هم‌اکنون در این وضعیت ورود بیماری کرونا به کشورمان نیز شرایط را بدتر کرد و متأسفانه شرایط قمر در عقرب شده است.

ب.ص ادامه داد: متأسفانه در مورد هر اقلام و جنسی که بگویند گران نمی‌شود اتفاقاً آن محصول گران می‌شود، من برای رفتن به محل کارم ماهی 600 هزار تومان برای بنزین هزینه می‌کردم اما اکنون بیش از یک و نیم میلیون تومان صرف بنزین می‌کنم.

وی افزود: از مسئولان و متولیان مربوطه خواهشمندیم حال ما را هم درک کنند و شرایط و بدبختی ما را هم دریابند چرا که با ادامه این وضع ما از زن و بچه‌هایمان بیشتر از این شرمنده می‌شویم.

این کارگر زحمتکش ادامه داد: درد این است که فرزندت از تو غذایی بخواهد و تو نتوانی حتی ماه‌ها خواسته ناچیز او را برآورده کنی، اگر شرایط اقتصادی به همین وضع ادامه یابد دردمان به عادت تبدیل می‌شود.

مجلس به دنبال حل مشکلات معیشتی مردم است

در این باره علی نیکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر اولویت اساسی مجلس معیشت و دغدغه گرانی همراه با وضعیت اقتصادی مردم است که در این زمینه دولت و مجلس باید تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت موجود انجام دهد.

وی با اشاره به افزایش قیمت و مشکلات مسکن گفت: مکانیزم مالیات بر خانه‌های مالی، مالیات بر معاملات مکرر، مالیات بر زمین بایر، مالیات بر عایدات و جلوگیری از تشکیل تعاونی‌های غیر واجد شرایط باید در دستور کار قرار گیرد.

نائب رئیس مجلس گفت: استفاده از ظرفیت قرارگاه خاتم‌الانبیاء در راستای رفع بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های مردم نیز یک اولویت اساسی است چرا که هر کجا پای این قرارگاه به میان آمده خروجی‌های مثبت و دستاوردهای حائز اهمیتی به دست آمده است.

نیکزاد تصریح کرد: با توجه به این که در حال حاضر با کاهش ارزش پول ملی و گرانی‌های بی‌حد و مرز مواجهیم به همین منظور باید برنامه‌ریزی‌های اساسی در راستای بهبود وضعیت معیشت مردم و نیز کنترل قیمت‌ها داشته باشیم.

وی اظهار کرد: کنترل و نظارت در بازار نیز با توجه به وضعیت موجود آن چنان که باید قابل قبول نیست و در این زمینه باید در نظر داشته باشیم که  مردم گرفتار اقتصاد هستند و معیشت آنها مشکل دارد و حتی غذا و امنیت غذایی و گرانی، قاچاق، مسکن، ازدواج، جمعیت و مشکلات عدیده در بروکراسی اداری، مالیات، کرونا، از دیگر مباحث و مشکلات اصلی است.

نیکزاد اظهار کرد: تلاش برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها یکی از اولویت‌های مهم مجلس است که در این زمینه نیز باید پیگیری‌های لازم از وزارت‌های مربوطه از جمله وزیر نفت به صورت مکرر در دستور کار باشد تا بتوان خروجی مد نظر را در این زمینه به دست آورد.

وی در ادامه با اشاره به یکی از اولویت‌های مهم مجلس تحت عنوان خانواده و جمعیت نیز اشاره کرد و افزود: باید برای تقویت بنیان خانواده‌ها و نیز برنامه‌ریزی در این زمینه اقدامات لازم و اساسی مبنای کار باشد تا بتوان در این زمینه نیز موفق عمل کرد.

بازگردانی ارز صادرات کاهش قیمت‌ها را به دنبال دارد

حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل در مجلس نیز با اظهار نگرانی درباره گرانی‌های اخیر اظهار داشت: در راستای از بین بردن حباب دلار با بازگرداندن ارز صادرات بدون شک از بین خواهد رفت که درصدد هستیم با این اقدام کاهش قیمت‌ها را محقق کنیم.

وی با اشاره به این که تقویت‌سازی کمیسیون‌های مهم مجلس اولویت اساسی است بیان کرد: در راستای رفع مشکلات معیشتی و نیز کنترل قیمت سکه، ارز، خودرو و مصالح و سهام عدالت باید هر چه سریع‌تر برنامه‌ریزی‌های اساسی مبنای کار قرار گیرد.

موسوی تصریح کرد: در راستای رونق تولیدات داخلی باید حباب قیمت ارز و دلار از بین برود تا بتوان با کاهش قیمت‌ها در راستای توسعه صادرات غیرنفتی برنامه‌ریزی‌های اساسی انجام داده و مشکلات موجود در این زمینه را با مشارکت دستگاه قضائی برطرف کنیم.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی افزود: تعدیل قیمت مسکن در فوریت‌های طرح مالیات بر خانه‌های خالی تصویب شده و جزئیات هم‌اکنون در مرحله چکش‌کاری قرار دارد که در این زمینه از ظرفیت خیرین مسکن‌‌ساز استفاده می‌شود.

موسوی افزود: متأسفانه در بازار قیمت خودرو به صورت تحمیلی به مردم وارد شده که این مسئله نیز به هیچ عنوان قابل قبول نبوده و باید در راستای مقابله با مفاسد اقتصادی در این زمینه نیز با ورود دستگاه‌های مربوطه اقدامات مناسبی در راستای کنترل قیمت خودرو نیز انجام یابد.

اما هم‌اکنون انتظار از مسئولان از شعار گذشته و مردم از دولت انتظار دارند برای بهبود اقتصاد مملکت چاره‌ای اندیشیده و دست دلالان را قطع کند.

به امید آن روزی که کارگران و کشاورزان و قشر زحمتکش جامعه از شرایط اقتصادی خرسند و راضی باشند و مشکلات معیشتی به حداقل برسد.

گزارش از زهرا رضازاده

انتهای پیام/132/ش

نظر شما