به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری امروز - دوشنبه - با اصحاب رسانه که در سالن شهید مدرس تالار مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، ضمن تشکر از دولت یازدهم به دلیل رعایت ضوابط آیین نامهای در ارائه لایحه بودجه، گفت: امیدواریم در آیندهای نزدیک اتصال بودجه به نفت قطع شود.
قانون بودجه تا ساعات آینده به دولت ابلاغ میشود
وی با اشاره به تصویب سه قانون اقتصادی طی ماههای اخیر افزود: سه قانون مهم در چند وقت اخیر در مجلس مورد بررسی قرار گرفت؛ یکی از این قوانین طرح الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت است. این، قانون مهمی است و بخش مهمی از وضعیت بودجه در سالهای آینده را مشخص میکند. برای تدوین این قانون هم شرایط کشور و هم شرایط سیاستهای اقتصاد مقاومتی مورد توجه بود.
لاریجانی خروج از رکود را دومین مصوبه اقتصادی مجلس طی ماههای اخیر عنوان کرد که امروز در مجلس شورای اسلامی تعیین تکلیف شد و گفت: این قانون متناسب با سیاستهای اقتصاد مقاومتی توسط دولت به مجلس ارائه شد و در کمیسیون مشترکی مورد بررسی قرار گرفت.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: سومین قانون اقتصادی که در ماههای اخیر در مجلس به تصویب رسید، قانون بودجه بود که شورای نگهبان نظر نهایی خود را درباره آن اعلام کرد و طی ساعات آینده به دولت ابلاغ میشود.
لاریجانی گفت از دولت آقای روحانی تشکر می کنم که ضوابط آیین نامه را در ارائه لایحه بودجه در 15 آذر رعایت کردند و هم کمیسیونهای تخصصی و هم کمیسیون تلفیق وقت زیادی را گذاشتند تا خوشبختانه تا پایان سال به نتیجه رسید و از اول سال آینده اجرا می شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش به ویژگیهای بودجه 94 کل کشور اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از ویژگیها، کاهش جدی نفت در بودجه جاری بود که این رقم به 25 درصد رسید این در حالی است که به گفته رئیس مجلس سهم نفت در بودجه جاری طی سه سال گذشته 50 درصد بوده است که به 25 درصد رسیده است.
لاریجانی یادآور شد: دولت لایحه بودجه 94 را با قیمت هر بشکه نفت حدود 50 دلار تقدیم مجلس کرده بود که ما قیمت هر بشکه نفت را 40 دلار در نظر گرفتیم که البته همین الان هم قیمت نفت در بازارهای جهانی بیش از مصوبه مجلس است، ما درآمدهای نفتی در بودجه 94 را 2 سقفی کردیم و اگر در 6 ماهه دوم سال آینده قیمت نفت بیشتر شود، دولت باید درآمد مازاد کسب شده را صرف کارهای عمرانی کند، در بودجه 94 اعتبارات پروژههای عمرانی را رقمی بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان در نظر گرفتیم که دولت باید این رقم را اجرایی کند، پیشبینی میشود که با این اوصاف انشاءالله سال آینده رشد اقتصادی دو درصد، سرمایهگذاریها 4 درصد و تورم 14 درصد خواهد بود.
رئیس مجلس بر همین اساس یادآور شد: در بودجه 94 در بخش قانون هدفمند کردن یارانهها رقمی بالغ بر 5 هزار و 200 میلیارد تومان برای بخش تولید و حمل و نقل و بهینهسازی مصرف انرژی اختصاص دادیم که طی سالهای گذشته به خاطر پرداخت یارانه نقدی به مردم بخش تولید نادیده گرفته شد و از محل اجرای قانون یارانهها، بودجهای به بخش تولید پرداخت نمیشد.
لاریجانی همچنین گفت: در بخش هدفمندی یارانهها در بودجه 94 اعتباری بالغ بر 4 هزار و 800 میلیارد توتمان برای بخش سلامت در نظر گرفتیم و لازم است بگویم که میزان یارانه نقدی پرداختی به مردم در سال 94 تقریبا مانند امسال خواهد بود البته به دولت اجازه دادیم یارانه نقدی افرادی که با توجه به ضوابط مصوب شده توسط مجلس تشخیص میدهد را قطع کند.
بگم بگمها از قبل شروع شده بود نه از این دولت
رئیس قوه مقننه همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری، در پاسخ به سؤال خبرنگاری که اظهارات وزیر کشور درباره ورود پول کثیف به عرصه سیاست را نوعی تلاش دولت یازدهم در راستای بگم بگم و سیاسی کردن مبارزه با مفاسد اقتصادی عنوان کرد، گفت: البته بگم بگم از قبل شروع شده بود نه از دولت یازدهم. اما در کل باید دانست که مبارزه با مفاسد یک موضوع ملی است که نباید دستمایه کشمکشهای سیاسی شود. رسانهها موضوع مبارزه با فساد را به گونهای هدایت کنند که به یک اراده ملی منجر شود.
اراده نمایندگان بر این است که مذاکرات در مسیر رو به جلو باشد
لاریجانی عصر امروز درباره حمایت امروز نمایندگان مجلس از مذاکرات اظهار کرد: در کل در مجلس اراده نمایندگان بر این است که مذاکرات در مسیر روبه جلو باشد البته آرای مختلف در این زمینه وجود دارد اما برآیند این است که از مذاکرات حمایت میکنیم و مذاکرات را به پیش میبریم، ما چارچوبهایی داریم و مقام معظم رهبری این چارچوبها را تعیین کرده است.
وی افزود: بخشی از کار مجلس نظارت است. ما با رویکرد حمایتی از مذاکرات بر پویایی آن نظارت خواهیم داشت.
حرکاتی چون وقایع شیراز کمکی به نظام نمیکند
رئیس مجلس درباره حادثه شیراز و ضرورت برخورد با این تندرویها تصریح کرد: اینگونه امور برای کشور قابل قبول نیست؛ در کشوری که آزادی بیان وجود دارد، افراد باید بتوانند نظرات خود را بیان کنند. حرکات این چنینی هم به وجهه خارجی و هم به وجهه داخلی لطمه میزند و کمکی به نظام نمیکند. امیدوارم که این موضوعات فهم شود و دستگاههای نظارتی و اجرایی با اینگونه مسائل برخورد کنند، هم رئیس قوه قضائیه و هم رئیس جمهور در این زمینه دستوراتی داشتند که امیدوارم برخوردهای لازم با مسببان این حوادث صورت گیرد.
در پروندههای شورای عالی امنیت ملی، مسائل تحت اشراف رهبری است
وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه «آیا توافق هستهای در صورت موافقت طرفین مذاکرهکننده باید در مجلس شورای اسلامی نیز به تصویب برسد»، گفت: علی القاعده در روش کار پروندههای شورای عالی امنیت که معزوم از طرف رهبری هستند قابلیتهایی وجود دارد چرا که مجلس و دولت در یک مسیر قرار دارند و مسائل تحت اشراف رهبری است، ما مشکلاتی از جنس آمریکا را نداریم و امیدواریم که این مسیر ادامه پیدا کند.
کار سناتورهای آمریکایی، عملا اقتدار این کشور را مخدوش کرد
لاریجانی همچنین درباره فعالیتهای ضد ایرانی برخی از دشمنان جمهوری اسلامی ایران و همچنین سناتورهای آمریکایی تصریح کرد: کار سنای آمریکا کار ناپختهای بود. این کار آنها عملا اقتدار این کشور را مخدوش کرد. در اینگونه توافقات تصویبکنندگان طوری موافقتنامهها را مورد تصویب قرار میدهند که دیگران نتوانند سوءاستفاده کنند و با تغییر دولتها روند تغییر نکند.
انقلاب اسلامی به فکر سلطه نیست/ نگاه برادرانه و وحدتآمیز نسبت به امت اسلامی داریم
وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه «آیا ایران مایل است میزگردی عربی ایرانی با کشورهای عربی برای حل پروندههای مرتبط برگزار کند»، ادامه داد: مانعی از طرف ما وجود ندارد برای اینکه گفتوگوهای بین ایران و همسایگانش همیشه بر اساس تعامل و برادری بوده است. ایران همواره همکاری مسالمت آمیز با کشورهای دوست و برادر خود داشته و هیچگاه به کشوری تجاوز نکرده است، این عراق بود که به ایران تجاوز کرد، بسیاری از کشورهای عربی هم پشت سر عراق قرار گرفتند ولی ایران بعد از کنار رفتن صدام رفتارش را با آنها عوض نکرد. انقلاب اسلامی به دنبال سلطه نیست، برخی تبلیغاتی علیه ایران به راه میاندازند که صحیح نیست.
لاریجانی گفت: ما به کشور عراق کمک میکنیم چرا که عراق دوست و همسایه ماست، این کشور گرفتار ماجرای تروریستی بدخیمی شده است که ما به آنها در این زمینه کمک کردهایم؛ البته نباید این امر را نادیده گرفت که مردم عراق هستند که با تروریستها میجنگند، تمام پیشرویهایی که امروز در مقابل داعش صورت میگیرد از سوی مردم عراق است؛ از این رو اصل و مبنای کار مردم عراق هستند، ما اگر به لبنان و فلسطین در مقابل صهیونیستها کمک کردیم به این دلیل بود که آنها از ما کمک خواستند وگرنه این خودشان بودند که با صهیونیستها به مبارزه پرداختند، اساس جمهوری اسلامی ایران سلطهگری نیست. ما نگاه برادرانه و وحدتآمیز نسبت به امت اسلامی داریم.
سازمانی برای مبارزه با فساد تشکیل شود که کار اساسیاش مبارزه با مفاسد باشد
رئیس قوه مقننه درباره مفاسد اقتصادی و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی تأکید کرد: جلسات این ستاد در دولت جدید مرتبتر تشکیل میشود. ما از طرف مجلس چهار عضو در این ستاد داریم ولی اینکه آیا این ستاد توانسته با فساد به طور دقیق مبارزه کند باید بگویم که نقدهایی وجود دارد. به نظر من بهتر است سازمانی برای مبارزه با فساد تشکیل شود که کار اساسیاش مبارزه با مفاسد باشد.
وی درباره تشکیل حزب و یا یک تشکل با محوریت خود در جریان اصولگرایی کشور در آستانه انتخابات مجلس اظهار کرد: زود است که بخواهیم درباره این مسائل صحبت کنیم ولی من اصولا کار تشکیلاتی سیاسی را مفید میدانم چرا که از این طریق دموکراسی غنیتر میشود.
از توافق خوب حمایت میکنیم
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره چگونگی برخورد مجلس با موافقتنامه احتمالی هستهای و ضرورت تصویب این موافقتنامه گفت: ما ساختار ویژهای در قانون اساسی داریم گاهی قضاوتهایی درباره رفتار داخلی کشورمان متناسب با ذهنیتهای بیرونی صورت میگیرد که درست نیست. ما به ساختار قانون اساسی خود وقوف داریم و میدانیم که کجا چه کاری را باید انجام دهیم. ما از توافق خوب حمایت میکنیم.
وی همچنین درباره توافق هستهای ایران با شش کشور و تأثیر آن بر منطقه و روابط با کشورهای مختلف گفت: این دو مسئله از یکدیگر جدا هستند. نوع روابط ما با کشورهای منطقه و دیگر کشورها منطق خاص خود را دارد. ایران همیشه در کنار مردم عرب و منطقه بوده است.
ممنوع التصویری افراد از موضوعاتی است که باید به نحو سنجیدهای حل و فصل شود
رئیس مجلس همچنین در پاسخ به سوالی دیگری درباره ممنوع الخروجی رئیس دولت اصلاحات در دولت احمدینژاد و مصاحبه لاریجانی با روزنامه لوموند در آن مقطع، مبنی بر اینکه این مسئله به آسانی قابل حل است و همچنین لزوم توجه به اصول 36 و 24 قانون اساسی و جایگاه ریاست محلس در صیانت از قانون اساسی و اینکه آیا محدودیتهای اعمال شده علیه رئیس جمهوری سابق سیر قانونی دارد یا خیر گفت: حتما سیر قانونی دارد؛ این از موضوعاتی است که باید از مسیر خودش به نحو سنجیده ای حل و فصل شود. نکتهای هم که من عرض کردم این بود که قوه قضاییه کاری نکرده است؛ بلکه دبیرخانه تصمیم را گرفته است.
تفاوتی بین حجم سؤالها و تذکرها از وزرا نسبت به دولت قبل نمیبینم
لاریجانی درباره تعامل دولت و مجلس گفت: وزرا و مجلس با هم گفتوگو میکنند تا مسائل حل شود و این امر خوب است؛ اما بخش آسیبپذیر مسئله این است که از آنجایی که وزرا کار اجرایی میکنند انتظار دارند که نظارتی بر آنها نشود که این صحیح نیست. من تفاوتی بین حجم سؤالها و تذکرات نمایندگان از وزرا نسبت به دولت قبل نمیبینم. مجلس در مسائل مهم از دولت حمایت میکند و به دنبال حل مشکلات اقتصادی و معیشتی است. ما باید به دنبال اصلاحات ساختاری باشیم و رونق تولید مهمترین مسئله کشور است.
وی افزود: با وجود اینکه در آستانه انتخابات قرار داریم اگر گروههای سیاسی به موضوع رونق تولید توجه کنند یعنی بهبود شرایط اقتصادی در اولویت کاری آنها قرار دارد و نگاه وظیفه شناسانهای دارند، هر چه رفتارها سنجیدهتر و معقولتر باشد و خدمات خوب به مردم برسد نگرشها تغییر میکند.
شرط مجلس برای اجرای پروتکل الحاقی این است که پرونده هستهای ایران در شورای امنیت نباشد
وی همچنین درباره نظارتهای بیشتر NPT در صورت رسیدن به توافق هستهای و همچنین پذیرش پروتکل الحاقی گفت: نظارتهای بیشتر از سوی NPT مطرح است ولی این موضوع شرایطی دارد که این شرایط بر اساس پروتکل الحاقی اجرا میشود. شرط مجلس برای اجرای پروتکل الحاقی این است که پرونده هستهای در شورای امنیت نباشد؛ از این رو انتظار میرود اگر موافقت نامهای صورت بگیرد به این مصوبه مجلس توجه شود.
وی درباره اظهارات جان کری مبنی بر گفتوگو با بشار اسد، اظهار کرد: بنده هم این موضوع را از طریق رسانهها شنیدهام و امیدوارم که به این عقلانیت رسیده باشند و صرفا این موضوع اعلام مواضع آنها نباشد و در رفتارها شاهد پیشرفت باشیم، اما این اظهارات هم رو به پیشرفت است.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درباره امکان توافق ایران و غرب نیز گفت: بنده نگاه بدبینانهای به این موضوع ندارم و اگر طرف مقابل زیادهخواهی نکند میتوان به توافق نهایی رسید.
لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره حادثه 22 قم که در سال 91 اتفاق افتاد و برخورد جدی با متخلفان صورت نگرفت، تصریح کرد: البته پیگیریهایی شده است، اما اینکه واقعا بررسی دقیقی صورت گرفته باشد، بعید میدانم، به هر حال هر بخشی مسئولیتی دارد و من مسئول این موضوع نیستم.
درباره ادعای رحیمی باید منتظر نتیجه بررسیهای قوه قضائیه باشیم
وی همچنین درباره اظهارات محمدرضا رحیمی که ادعا کرده بود 170 به 170 نماینده مجلس پول داده است، بیان کرد: اینکه یک متهم ادعایی را مطرح کند، نباید دستاویز قرار گیرد؛ البته ما به قوه قضائیه موضوع را اطلاع را دادیم و آنها هم وظیفه دارند که رسیدگی کنند، لذا ما باید منتظر نتیجه بررسیهای قوه قضاییه باشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از بررسی تعداد زیاد طرح در برابر لوایح انتقاد کرده بود و پرسید مجلس برای سال آینده در این خصوص چه برنامهای دارد، گفت: هر دوی وجه تدوین قوانین برای ما مهم است، سه قانون مهمی که امروز گفتم هر سه لایحه دولت بودف البته اینکه نظارت مجلس بیشتر بشود مهم است که برای این موضوع پیشنهادهایی همچون تبدیل کمیسیون اصل 90 به دیوان مطرح است که باید بررسی شود.
لاریجانی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری درباره گزارش تفریغ بودجه که از سوی دیوان محاسبات منتشر شد که طی آن اعلام شده بود که ۶۵ درصد احکام قانونی فاقد عملکرد بود یا به اهداف خود نرسیده است. شما چه نمرهای به دولت در پایبندی به قانون میدهید؟ گفت: معاونت نظارتی بر اساس گزارش دیوان محاسبات یک ارزیابی از نحوه پیگیری قوانین برای دولت ارسال کرد. البته وضع دولتها نسبت به اجرای قوانین متفاوت است و در گذشته تخلف قانونی بیشتری را شاهد بودیم و رقم قابل توجهی از مصوبات را باید رد میکردیم، اما امروز رویکرد قانونگرایی بهتر شده و فکر میکنم حرکت دولت به سمت قانونگرایی است و دولت جدید از نظر توجه به قانون بهتر عمل کرده است.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در این گزارش آمده است که برخی مفاد قوانین، آییننامه آن توسط دولت تعیین نشده است.
لاریجانی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره موضوع ورود پولهای کثیف به سیاست نیز گفت: من بارها عنوان کردم که این مباحث که مطرح میکنند اگر اسناد و اطلاعاتی از آنها وجود دارد، باید به قوه قضائیه ارائه شود تا پیگیریها صورت گیرد.
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که «اگر توافقات هستهای به نتیجه نرسد چه اتفاقی در کشور خواهد افتاد»، اظهار کرد: اگر توافق به نتیجه نرسد دنیا به آخر نمیرسد. مگر اکنون توافقی انجام شده است ولی داریم کارمان را میکنیم. اگر این توافق صورت بگیرد که هم برای ایران و هم منطقه مفید است و اگر هم نشود ما کار خود را ادامه خواهیم داد.
رئیس قوه مقننه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره سرنوشت پروندههای قدیمی همچون شکایت از رئیسجمهور سابق یا شکایت از سازمان تأمین اجتماعی گفت: مجلس پیگیر این مسائل است و پیگیریها همچنان ادامه دارد. به عنوان مثال موضوع تأمین اجتماعی که مطرح کردید، پرونده در قوه قضائیه در جریان است و ما نیز اطلاعات مورد نیاز را ارائه دادهایم و در صورت نیاز نیز موارد دیگر را پیگیری میکنیم.
لاریجانی، در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او درباره دستاوردهای دو سفر اخیر خود به کویت و قطر پرسید و از میزان همراهی کشورهای منطقه در مبارزه با تروریسم سؤال کرد نیز، گفت: نگاه من با توجه به سفر اخیر، این است که کشورهای منطقه نیز به مقوله تروریسم توجه جدی دارند و دریافتند که این پدیده، خطری جدی برای همه است، اما میزان مشارکتشان برای مقابله با آن متفاوت است.
وی افزود: با این حال این بسیار مهم است و این نگرانی نسبت به مسئله وجود دارد که باعث آغاز حرکتهای جدی در مقابله با تروریسم خواهد شد. ضمن اینکه در این سفر زمینههای همکاریهای دوجانبه را مورد تاکید قرار دادیم و در مجموع نگاهها بسیار مثبت بود.
رئیس نهاد قانونگذاری درباره برخی گفتوگوهای نمایندگان مجلس با برخی رسانهها که باعث فشار بر دیگر رسانهها میشود، اظهار کرد: اگر موردی بوده است که خلاف قانون عمل شده، اعلام کنید تا پیگیری کنیم چون چارچوب کار رسانهها در مجلس قانونمند است.
لاریجانی همچنین در پاسخ به آخرین سوال که خبرنگاری از او درباره تلخترین و شیرینترین اتفاق سال پرسید، گفت: اجازه بدهید فکر میکنم و بعدا به این سؤال پاسخ میدهم.
لاریجانی همچنین در پاسخ به سؤال دیگر این خبرنگار که درباره برنامه مجلس برای بهبود وضعیت تسهیلات بانکی برای خروج از رکود، گفت: در قانون بودجه ۹۴ برای این مسئله منابعی قرار دادهایم که سود تسهیلات بانکی برای سرمایهگذاری نخبگان و کارآفرینان کاهش دهند. شورای پول و اعتبار نیز سود تسهیلات را تعیین میکند و هر کاری را هم که ما بخواهیم انجام دهیم، باید در قانون بودجه و با توجه به این مسائل باشد.
نظر شما