شناسهٔ خبر: 41500038 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

دیپلماسی

صاحب‌خبر -

برجام، موضوع اصلی مذاکرات لاوروف و ظریف
وزرای امور خارجه روسیه و ایران روز گذشته درباره توافقنامه هسته‌ای و روند توسعه طرح‌های مشترک گفت‌وگو می‌کنند و ظریف پیام رئیس‌جمهوری ایران برای ولادیمیر پوتین را نیز تسلیم همتای روس خود خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، اصلی‌ترین موضوع مذاکرات حضوری سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مسکو که در فاصله‌ای حدود یک ماه برای دومین بار انجام می‌شود، اوضاع کنونی پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خواهد بود. ضمیر کابلوف، فرستاده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان و مدیر اداره دوم آسیایی وزارت امور خارجه روسیه به این خبرگزاری گفت که وزرای خارجه روسیه و ایران قصد دارند گفت‌وگوی مفصلی درباره اوضاع پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران و مسائل سوریه انجام دهند.
این دیپلمات روس گفت: «موضوع اصلی مذاکرات قطعا برجام خواهد بود، این مهم‌ترین مسأله است، علاوه بر این، مسائل مربوط به روابط دوجانبه و اوضاع سوریه نیز مورد تبادل‌نظر قرار می‌گیرد.» در همین رابطه کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز اعلام کرده که محمدجواد ظریف در دیدار با همتای روسی خود پیامی را که از طرف حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ارسال شده است، به سرگئی لاوروف تقدیم خواهد کرد.


هیأت ایرانی برای مذاکره درباره غرامت جانباختگان هواپیما به کی‌یف می‌رود
وزیر امور خارجه اوکراین با بیان اینکه هیأتی ایرانی برای مذاکره بر سر پرداخت غرامت برای هواپیمای اوکراینی به این کشور خواهد رفت، درخواست‌هایی را از ایران مطرح کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اینترفکس اوکراین، دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه این کشور در پی ارسال جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه برای تحلیل گفت: «روز گذشته مطلع شدیم هیأتی ایرانی در هفته جاری به اوکراین خواهد آمد تا درباره پرداخت غرامت مذاکره کنیم. مدت زیادی است که بر چنین دیداری تأکید داشته‌ایم. ما برای این مذاکرات آماده هستیم و امیدواریم که ایران نیز به‌طور رسمی سفر نمایندگانش را تأیید کرده باشد. این مذاکرات در کی‌یف انجام خواهد شد.» کولبا گفت: «ایران باید با جزئیات توضیح دهد که چه اتفاقی افتاد. در دنیای امروزی تنها یک فرد نمی‌تواند به سادگی یک هواپیما را سرنگون کند. ما باید سوال را در سطح گستره‌تری مطرح کنیم، نه درباره خطای انسانی بلکه به‌طورکلی درباره عملکرد سامانه کنترل هوایی.» وزیر خارجه اوکراین در ادامه درخواست‌هایی را از ایران مطرح‌کرد ازجمله اینکه ایران تحقیقاتی فنی را مطابق ملزومات معاهده شیکاگو انجام دهد و «غرامت مناسب» پرداخت کند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما