شناسهٔ خبر: 41497855 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

وام 70 میلیونی مستاجران صحت دارد؟

در حالی دیروز رسانه ها از پرداخت وام 70 میلیونی مستاجران خبر دادند که معاون وزیر راه و شهرسازی گفته مبلغ اعلام شده در رسانه ها صحت ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر جزئیات پرداخت وام 70 میلیونی مستاجران در حالی دیروز  اعلام شد که معاون وزیر راه و شهرسازی  در واکنش به ان اعلام کرده که هنوز میزان این وام مشخص نشده  و رسانه ها از گمانه زنی درباره این ماجرا خودداری کنند. حالا بر اساس صحبت های محمود محمود زاده آخر همین هفته مبلغ نهایی وام  ودیعه مسکن و شرایط ان مشخص خواهد شد. او همچنین گفته  مرجع مبالغ اعلام شده توسط  رسانه ها نمی داند و چنین ارقامی صحت ندارد.

 ماجرا از این قرار است که دیروز خبری درباره وام 70 میلیونی مستاجران منتشر شد. بر اساس جزئیات منتشر شده  7 مدل وام 10 تا 70 میلیون تومانی به متقاضیان وام ودیعه مسکن در تهران و 7 کلانشهر پرداخت می شود که نرخ سود آن 18 درصد است و کسانی می توانند از این وام استفاده کنند که دارای اجاره نامه رسمی و کد رهگیری باشند. در این خبر حتی اقساط این 7 مدل وام اعلام شده بود.

حالا با صحبت های معاون وزیر به نظر می رسید پایان هفته باید منتظر ارقام جدیدی در مورد وام ودیعه مسکن بود چرا که هنوز پیگیری های این وزارتخانه از بانک مرکزی درباره شرایط این وام ادامه دارد.

 البته دیروز نایب رئیس مجلی از ارائه وام  ودیعه مسکن 100 میلیون تومانی زا ایتدای مهرماه خبر داده بود که البنه این خبر هم تکذیب شد.

وام 70 میلیونی مستاجران

وام ودیعه ی مسکن چیست ؟

 

وام ودیعه مسکن وامی است که برای تأمین تمام یا قسمتی از هزینه ودیعه واحد مسکونی مورد نیاز افراد پرداخت می گردد و در طول دوره اجاره واحد مسکونی، مورد استفاده قرار می گیرد.

وام ودیعه اجاره مسکن در جهت کمک به مستاجران کم درآمد از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه می شود.

این وام تا سقف ده میلیون تومان به متقاضیان برای اجاره و پول پیش مسکن پرداخت می شود. اخیراً با افزایش اجاره بها بانک ها پرداخت این تسهیلات را از سر گرفته اند. بانک خاصی موظف به پرداخت این تسهیلات نشده اما بانک های صادرات، ملی و تجارت بیشترین تعداد این تسهیلات را در سال های گذشته پرداخت کرده اند. ابتدا اجاره نامه با کد رهگیری مسکن را از دفتر مشاور املاک بگیرید و بعد از طریق سازمان مسکن و شهرسازی طی یک معرفی نامه به یکی از بانک هایی که این تسهیلات را پرداخت می کنند معرفی می شوید. سپس به سرپرستی بانک مربوطه مراجعه و پیرو آن نامه از سازمان مسکن به نزدیک ترین شعبه به محل مورد اجاره که معرفی می شوید با در نظر گرفتن محل قرار گرفتن منزل مورد نظر و متراژ آن این تسهیلات تا سقف ده میلیون تومان پرداخت می شود. سود این وام حداقل ۱۲ درصد است و در اقساط ماهانه باید بازپرداخت شود. داشتن یک ضامن معتبر یکی از الزامات دریافت این وام است.

مؤسسات مالی ارائه دهنده وام مسکن با اطلاع از مصوبه افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی و تأثیر آن بر بازار اجاره، تسهیلات تازه‌ای را برای اجاره‌ نشین‌ها تدارک دیده‌اند.

وام 70 میلیونی مستاجران

شرط دریافت تسهیلات ودیعه مسکن چیست؟

وام حمایتی مستاجران با هدف حمایت از مستاجران کم درآمد طراحی شده و این طور نیست که شامل همه افراد شود. به این معنی که این وام تنها به مستاجران واحدهای کم متراژ پرداخت خواهد شد که در تهران و شهرهای بزرگ معادل 75 متر و کمتر و در شهرهای کوچکتر زیر 100 متر است.

همچنین شرط دیگر دریافت وام مستاجران دریافت کد رهگیری اجاره است که الزامی شده است و به قولنامه های دستی و غیر رسمی وام تعلق نمی گیرد. لذا توجه داشته باشید در هنگام عقد قرار داد در دفاتر مشاور املاک حتما اجارنه نامه رسمی با کد رهگیری و اجاره بها دریافت نمائید.

<div id="video-display-embed-code_151461" ><script type="text/JavaScript" src="https://rahbordemoaser.ir/fa/news/play/embed/51581/151461?width=400&height=300"></script></div>

وام ودیعه مسکن از نگاه وزیر راه و شهرسازی

محمد اسلامی در برنامه تلویزیونی نگاه یک اظهار داشت: مسائلی بازار مسکن، متأثر از عرضه و تقاضا نیست و متأثر از مسائلی دیگر مانند بازار تر است. در گذشته هم میان نرخ ارز و تورم و قیمت مسکن و اجاره بها رابطه مستقیم داشته و حتی در مواردی، اجاره بها از رشد مسکن بیشتر بوده است.

وی افزود: در دوره کرونا که معاملاتی نبود، صرفاً نگرانی مردم از ناتوانی در حفظ قیمت خود، این تجدید ارزیابی‌ها را انجام داده اند. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سایت‌هایی که ایجاد بناهای می‌کنند، نقدینگی که به مسکن می‌آید برای مصرفی نمی‌آید بلکه برای سرمایه‌ای است و می‌خواهند با خرید مسکن، سرمایه خود را حفظ کنند.

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره تسهیلات ودیعه مسکن برای مستاجران گفت: کلیات تسهیلات ودیعه مسکن توسط هیات دولت به تصویب رسیده و در صورتی که بانک مرکزی منابع آن را تامین کند نحوه پرداخت آن اعلام می‌شود.

او در باره اقساط این تسهیلات هم گفت: در این نوع از وام تنها سود باز می‌گردد و باعث افزایش ۵۰ درصدی قدرت خرید و یا اجاره مستاجران می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در این مدل تسهیلات اصل پول کامل باز می‌گردد و مستاجران تنها اقساط سود تسهیلات را پرداخت می‌کنند.

وام ودیعه مسکن مستاجران

محمود زاده گفت: در وام ودیعه مسکن به طور مثال اگر ۱۰۰ میلیون ودیعه معادل ماهانه ۳ میلیون اجاره است و اگر این ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات با کارمزد ۱۸ درصد پرداخت شود مستاجر تنها ماهانه یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان اقساط سود این تسهیلات را پرداخت می‌کند و در این بین ۱میلیون و۵۰۰ هزار تومان به نفع مستاجر و ۱میلیون و۵۰۰ هزار تومان به نفع مالک است.

او یاد آور شد: در این نوع از تسهیلات هیچ ضرری به مالک وارد نمی‌شود و برای هر دو طرف دارای منافع است.

محمودزاده با بیان اینکه متقاضیان مسکن ملی که در دو مرحله گذشته ثبت‌نام کرده‌اند امکان ویرایش اطلاعات خود را تا اطلاع ثانوی خواهند داشت، گفت: بسیاری از متقاضیانی در دو مرحله گذشته ثبت‌نام کرده‌اند و هم اکنون اطلاعات آنها در سامانه در دست بررسی است.

او ادامه داد: متقاضیان می‌توانند تا زمانی که وزارت راه و شهرسازی اطلاعات آنها را بررسی نکرده و به بانک مسکن جهت بررسی نهایی ارسال نکرده است می‌توانند اطلاعات خود را در صورت مشکل ویرایش کنند.

 

جزئیات وام اعلام شده چقدر بود؟

هر چند تا کنون مبلغ وام ودیعه مستاجران به طور رسمی اعلام نشده اما رسانه ها بر اساس برخی گمانه زنی ها از وام 70 میلیونی ودیعه مسکن مستاجران خبر داده اند. بر اساس این خبر وام ودیعه در 7 رقم پرداخت خواهد شد که در جدول زیر آمده است.

 

ردیف     مبلغ وام ودیعه مستاجران      اقساط وام ودیعه مستاجران

1          وام 10 میلیون تومانی         ۸۰ هزار تومان

2          وام 20 میلیون تومانی         ۱۷۰ هزار تومان

3          وام 30 میلیون تومانی         ۲۵۰ هزار تومان

4          وام 40 میلیون تومانی         ۳۳۰ هزار تومان

5          وام 50 میلیون تومانی         ۴۰۰ هزار تومان

6          وام 60 میلیون تومانی         ۵۰۰ هزار تومان

7          وام 70 میلیون تومانی         ۶۰۰ هزار تومان

وام 70 میلیونی مستاجران صحت دارد؟

 

نظر شما