شناسهٔ خبر: 41483710 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در خواست حسین زهی از وزارت امور خارجه برای رایزنی با کشور‌های همسایه جهت فعال‌شدن مرز‌های سیستان و بلوچستان

نماینده مردم خاش، میرجاوه، تفتان در مجلس گفت: وزارت خارجه باید به موضوع فعال شدن مرز‌های استان سیستان و بلوچستان ورود کند و با طرف مقابل رایزنی داشته باشد تا کشور مقابل نیز مرز‌ها را آماده فعالیت کند.

صاحب‌خبر -
 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، اسماعیل حسین‌زهی در خصوص اهمیت توجه به مرز‌ها و بازارچه‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان در شرایط تحریمی، اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان دارای ۲ مرز رسمی به نام‌های «میلک» و «میرجاوه» است و چندین مرز نیز مانند «ریمدان» و «پیشین» به رسمیت شناخته شده است، اما هنوز زیرساخت‌های لازم را ندارند و نیاز است که وزارت خارجه ورود پیدا کند تا این مرز‌ها فعال شوند.

نماینده مردم شهرستان‌های خاش، میرجاوه، تفتان و بخش‌های نصرت‌آباد و کورین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان ظرفیت بسیار بالایی دارد و تنها استانی هستیم که مرز دریایی و زمینی با کشور‌های حوزه خلیج فارس، پاکستان و افغانستان داریم.

وی با بیان اینکه مرز‌های «میلک» و «میرجاوه» برای انجام مراودات با کشور‌های افغانستان و پاکستان فعال هستند، افزود: افغانستان نیز زیرساخت‌های لازم برای فعالیت مرز «ریمدان» را آماده کرده و منتظر هستیم تا وزارت خارجه ورود کرده و شاهد فعالیت این مرز باشیم.

حسین‌زهی با اشاره به اهمیت بازارچه‌های مرزی، ادامه داد: بازارچه‌های مرزی مانند «پیشین»، «روتک» و «گمشاد» ظرفیت خوبی هستند، اما علیرغم مصوبه هیئت وزیران، هیچ فعالیتی ندارد و تنها مرزی که می‌تواند فعالیت داشته باشد، مرز «روتک» است که پتانسیل بسیار خوبی برای شهرستان‌های نزدیک به آن محسوب می‌شود، زیرا حدود ۱۵ الی ۲۰ هزار سکنه در آن مناطق هستند و مردم می‌توانند فعالیت خوبی داشته باشند، زیرا مردم هر دو سوی مرز با یکدیگر نسبت خانوادگی دارند.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضع تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ایران، گفت: در شرایط تحریمی با استفاده از ظرفیت مردمی می‌توانیم برای فعال کردن مرز‌ها کمک بگیریم.

وی افزود: گذری که تاکنون در «روتک» بازشده فقط در حد سوخت است که نیاز داریم دولت کمک کرده و بقیه فعالیت‌های تجاری نیز در این مرز انجام شود.

حسین‌زهی اظهار داشت: مرز میرجاوه پس از شیوع کرونا با چالش مواجه شد، اما حدود ۳ هفته است که فعالیت‌های خود را از سر گرفته و تمامی فعالیت‌های بازارچه و مرز را انجام می‌دهد.

نماینده مردم شهرستان‌های خاش، میرجاوه، تفتان و بخش‌های نصرت‌آباد و کورین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وزارت خارجه باید به موضوع فعال شدن مرز‌ها ورود کند و با طرف مقابل رایزنی داشته باشد تا کشور مقابل نیز مرز‌ها را آماده فعالیت کند.

نظر شما