شناسهٔ خبر: 41473799 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

ابوالفضل عمویی مطرح کرد:

غنی سازی در سایت نطنز با صحت و در سطح سابق ادامه دارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در خصوص روند غنی سازی در سایت نطنز گفت: غنی سازی در نطنز در بخش زیرزمینی صورت می گیرد و بر اساس مشاهدات نمایندگان، روند جاری غنی سازی بدون وقفه ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری برنا، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی خبر داد:تعدادی از نمایندگان مجلس یازدهم از جمله اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باسفر به قم و نطنز از سایت‌های هسته ای شهید علیمحمدی و شهید احمدی‌روشن بازدید کردند.

این سفر با هدف بررسی آخرین اقدامات و تحولات در فعالیت های هسته ای صورت گرفت.

او در توضیحی گفت: در حال حاضر در سایت شهید علی‌محمدی در فردو ۱۰۴۴ سانتریفیوژ در ۶ آبشار از نسل سانتریفیوژهای نسل یک در حال غنی‌سازی هستند که اورانیوم را تا نزدیک چهار و نیم درصد غنی می کنند.

در بازدید از سایت شهید احمدی روشن در نطنز شاهد فعالیت سانتریفیوژهای نسل ۱ ، ۲ و ۴ بودیم که در زنجیره  غنی‌سازی قرار گرفته اند، نمایندگان همچنین از روند تحقیق و توسعه بر روی نسل‌های جدید سانتریفیوژهای ایران هم بازدید کردند.

او‌در ادامه گفت: روند تحقیق و توسعه های جدید سانتریفیوژها از جمله سانتریفیوژ IR6, IR9,IR8 ادامه دارد. در سایت نطنز شاهد فعالیت های دانشمندان هسته‌ای بر تحقیق و توسعه در مورد این سانتریفیوژها بودیم کشور ما در روند طراحی و تحقیق و توسعه در نسل های سانتریفیوژ روند رو به جلویی داشته است این موضوع شامل طراحی و ساخت قطعات در داخل کشور می‌شود که ما را از وابستگی به خارج کشور بی‌نیاز می‌کند. 

عمویی گفت: نمایندگان در بازدید از این دو سایت هسته‌ای ضمن تقدیر از زحمات دانشمندان هسته ای کشور که موجب دستاوردهای افتخارآمیز در حوزه هسته‌ای کشور بود بر حفظ دستاورد ها و توانمندی های در این حوزه تاکید کردند. 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مطرح کرد :نمایندگان از محل حادثه رخ داده در نطنز بازدید داشتند گفتگوهای کارشناسی با افراد حاضر در محل صورت گرفت و مروری بر سناریوهای مختلف شدکه می‌تواند موجب این حادثه باشد جمع‌بندی دقیق تر در مورد علت این حادثه نیازمند بررسی های کارشناسی بیشتر است که امیدواریم نهادهای مسئول در این زمینه پاسخ مقتضی را ارائه کند. 

او مطرح کرد: اعضای کمیسیون امنیت ملی ضمن تاکید به حفظ دستاوردهای کشور در حوزه هسته‌ای آمادگی خود را برای همکاری با سازمان انرژی اتمی برای حفظ و توسعه این دستاوردهااعلام کردند همچنین بر رعایت فاکتور پدافند غیرعامل در تاسیسات هسته ای کشور تاکید کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سوال که آیا در فعالیت های هسته ای در سایت نطنز خللی ایجاد شده؟ یا خیر گفت: طی بازدیدی که از فعالیت هسته ای در سایت نطنز صورت گرفت،  فعالیت غنی سازی در سایت نطنز با صحت و در سطح سابق ادامه دارد و این حادثه خللی در ان ایجاد نکرده است.

عمویی مطرح کرد: غنی سازی در نطنز در بخش زیرزمینی صورت می گیرد و بر اساس مشاهدات نمایندگان،  روند جاری غنی سازی بدون وقفه ادامه دارد. حادثه در یکی از سوله های روی سطح رخ داد که به غنی سازی ارتباطی ندارد و بیشتر در امور تحقیق و توسعه به کار گرفته  شده است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما