شناسهٔ خبر: 4144678 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

تفاهم نامه صادرات 120 هزار تن کالا به عراق

موج - بر اساس توافقات انجام شده با مقامات وزارت بازرگاني عراق، بيش از 25 هزار تن روغن و شکر تصفيه شده توسط شرکت بازرگاني دولتي ايران در سال جاري به اين کشور صادر مي شود و براي صادرات مجدد 300 هزارتن کالاي اساسي ديگر نيز در سال آتي برنامه ريزي شده است.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرگزاري موج، معاون وزير جهاد کشاورزي گفت: در جريان سفر هيات مذاکره کننده عراقي به رياست وليد الموسوي، قائم مقام وزير بازرگاني عراق، به تهران و طي برگزاري نشست‌هاي مشترک با اينجانب در شرکت بازرگاني دولتي ايران، توافقنامه صادرا ت 25 هزار و 500 تن کالاي اساسي مازاد بر نياز داخل اين به کشور امضا و نهايي شد.
علي قنبري تشريح کرد: کالاهاي صادراتي شامل 8 هزار تن روغن تصفيه شدهٔ آفتابگردان و 17 هزار و 500 تن شکر سفيد تصفيه شده است که مقرر شد تا روغن صادراتي در مرز مهران و شکر سفيد در مرز شلمچه به اين کشور تحويل شود.
معاون وزير جهاد کشاورزي ديگر کالاهاي اساسي مورد درخواست هيات عراقي در جريان مذکرات اخير را علاوه بر شکر وروغن، گندم، آرد و برنج اعلام و عنوان کرد. توافق اوليه براي صادرات مجدد 60 هزارتن از هريک از اقلام 5 گانه (روغن، شکر، گندم، آرد، برنج) صورت گرفته که صدور اين کالاها در سال آتي (94) نهايي مي‌شود.
مدير عامل شرکت بازرگاني دولتي ايران با اشاره به ابراز تمايل شديد مقامات عراقي براي خريد و واردات کالاهاي اساسي از ايران تصريح کرد: صادرات مجدد انواع کالاهاي اساسي به کشورهاي همسايه، از جمله ترکيه و عراق با هدف ايجاد ارزش افزوده (سوددهي) ناشي از فراوري کالا، ايجاد اشتغال در کشور با بهره گيري از ظرفيت‌هاي خالي کارخانجات توليدي و حضور در بازارهاي جهاني انجام مي‌شود.

نظر شما