شناسهٔ خبر: 414401 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

عمق خاک اسرائیل، هدف موشک‌های مقاومت قرار‌ گرفت

در حالی که مقامات صهیونیست از هدف قرار دادن بیش‌از 200 نقطه در مناطق مختلف نوار غزه طی دو روز گذشته خبر می‌دهند، موشک‌های نیروهای مقاومت نیز به سمت مناطق حساس اراضی اشغالی شلیک شد. به گزارش رادیو رژیم صهیونیستی، روز گذشته حداقل پنج فروند موشک به سوی شهر تل‌آویو، در عمق خاک اسرائیل پرتاب شد.

صاحب‌خبر -

صهیونیست ها ادعا می کنند سامانه گنبد آهنین این رژیم توانسته تمام این موشک ها را منهدم کند. گردان عزالدین قسام، شاخه نظامی گروه حماس، ضمن پذیرش مسئولیت پرتاب این موشک ها، اعلام کرد این عملیات تحت عنوان «دهم رمضان» (العاشر من رمضان) را به شهدای جنگ 1973 علیه رژیم صهیونیستی تقدیم می کند. بنا به گفته مقامات حماس، موشک های جدیدی که برای بمباران تل آویو و حیفا استفاده شده «الرنتیسی R160»، «الجعبری J80» و «M75» نام داشت.

بنا به گفته منابع خبری، حدود 160 موشک از نوار غزه به سمت مناطق اسرائیلی شلیک شده است که مهم ترین آن هدف قرار گرفتن منطقه خضیره در شمال تل آویو بود، زیرا این باعث نگرانی شدید اسرائیلی ها شد. همچنین شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد گردان های قدس به پایگاه نظامی ناحال عوز با استفاده از چهار فروند موشک 107 حمله کرده اند. در یک خبر دیگر گردان های قدس (سرایاالقدس) شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی از هدف قرار دادن تل آویو با دو موشک از نوع «براق70» خبر داد که یکی از آنها به فرودگاه «بن گوریون» اصابت کرد.

به دنبال این حملات، شهرداری قدس در بیانیه ای اعلام کرد با توجه به شدت یافتن درگیری ها و افزایش بمباران راکتی فلسطینیان، پناهگاه های عمومی بیشتری در سراسر این شهر آماده کرده است. هدف از این کار کاهش دادن ترس موجود در بین اسرائیلی هاست. به صدا درآمدن آژیر خطر در شهر بیت المقدس به استثنای یک بار در تاریخ درگیری های فلسطینی - اسرائیلی در سال 2012، دیگر سابقه نداشته است.

در کنار رعب و وحشتی که این حملات در اراضی اشغالی ایجاد کرده، خسارات مادی فراوانی نیز برای اسرائیلی ها به وجود آورده است. بر این اساس، شبکه تلویزیونی فلسطین الیوم گزارش داد سازمان امور مالیاتی رژیم صهیونیستی گفته است انجام حملات گسترده به نوار غزه، به اسرائیل هزینه های بالایی را متحمل خواهد کرد، به گونه ای که تاکنون 5/2 میلیون دلار (نزدیک به ده میلیون شیکل) خسارت بر شهرک های صهیونیست نشین مجاور غزه وارد شده است. برپایه این گزارش، در پی اصابت موشک های فلسطینی به اهداف صهیونیستی تاکنون صد مورد شکایت به سازمان امور مالیاتی اسرائیل ارائه شده که طی آن شهرک نشینان صهیونیستی خواستار پرداخت غرامت در ازای خسارت های ناشی از حملات موشکی مقاومت به دارایی های خود شدند. این گزارش می افزاید: 35 مورد از این شکایت ها به دلیل آسیب رسیدن به خودروهای شخصی و 52 مورد به دلیل تخریب منازل و 12 مورد آن به دلیل زیان هایی است که به مزارع شهرک نشینان وارد آمده است.

افزایش آمار شهدای فلسطینی

در این میان، حملات گسترده نیروهای صهیونیست به مناطق مختلف نوار غزه همچنان ادامه دارد. بنا به اعلام ارتش رژیم صهیونیستی، نیروهای هوایی و زمینی ارتش اسرائیل بیش از 400 موشک را به سمت مناطق غزه شلیک کرده اند. در تازه ترین این حملات، روز گذشته خانه ای در بیت حانون را هدف قرار داد که شش نفر از جمله یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی به شهادت رسیدند و به این ترتیب تعداد قربانیان حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از روز سه شنبه به 28 شهید رسید. همچنین در حمله ای که خانه ای مسکونی را در مرکز نوار غزه و ساختمان دانشکده پلیس و منزل یکی از رهبران گردان های عزالدین قسام را در نوار غزه هدف قرار داده بود 30 فلسطینی زخمی شدند. وزارت بهداشت در نوار غزه نیز اعلام کرد در پی حمله رژیم صهیونیستی که اطراف بیمارستان اروپایی غزه را هدف قرار داده بود 17 نفر زخمی شدند.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی ادعا می کند نیروهای این رژیم پنج فرد مسلح را که می خواستند از دریا وارد پایگاه نظامی زیکیم در جنوب تل آویو شوند به قتل رسانده و تنها یکی از سربازان این رژیم در اثر این حمله زخمی شده است.

به نظر می رسد دامنه این حملات همچنان ادامه داشته باشد. در همین حال مسئولان رژیم صهیونیستی پس از تصمیم خود برای گسترش عملیات نظامی در نوار غزه اعلام کردند 40 هزار سرباز ذخیره را فراخوانده اند. موشه یعالون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز گفت: در صورتی که حماس به برقراری آرامش پایبند نباشد و شلیک راکت ها را متوقف نسازد، عملیات نظامی ای که ارتش اسرائیل علیه غزه آغاز کرده است ظرف چند روز ادامه خواهد یافت. در مقابل ابوعبیده، سخنگوی گردان های عزالدین قسام خاطرنشان کرد: در صورتی که حمله به نوار غزه متوقف نشود ما نیز دامنه حملات خود را گسترده تر خواهیم کرد و ما اکنون در فصل جدیدی از فصل های جهادمان به سر می بریم.

واکنش بین المللی

ادامه حملات و درگیری های شدید در غزه، با واکنش های بین المللی روبه رو شده است. بر این اساس باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با اشاره به تحولات اخیر سرزمین اشغالی از صهیونیست ها و فلسطینیان خواست از خود خویشتنداری نشان دهند و با روحیه انتقام جویی رفتار نکنند. اوباما تصریح کرد: در این زمان خطر، همه آنهایی که درگیر در موضوع هستند باید از بی گناهان محافظت کنند و به شیوه ای حساب شده و معقولانه رفتار کنند.

اتحادیه اروپا نیز با انتشار بیانیه ای ضمن انتقاد از اقدامات فلسطینیان، حمله هوایی رژیم صهیوستی را محکوم کرد و از هر دو طرف خواست تمامی تلاش خود را برای تحقق آتش بس به کار گیرند. محمد مومنی، سخنگوی رسمی دولت اردن نیز ضمن محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی اظهار کرد: پیامدهای این تجاوز وحشیانه می تواند برای غزه و منطقه منفی باشد.

نظر شما