شناسهٔ خبر: 41433643 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

حفظ جان امدادگران حوادث در گیر و دار خلاءهای قانونی

مریم بیگی

نقش یگان حفاظت از منابع‌طبیعی، قرق‌بانان محلی، امدادگران جمعیت هلال‌احمر و نیروهای دواطلب در حوادث آتش‌سوزی برای جلوگیری از گسترش حریق بی‌بدلیل است، بنابراین حفاظت از جان این افراد باید در اولویت قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، چهارمحال و بختیاری یکی از استان‌های حادثه‌خیز در کشور است که هر ساله سیل، زلزله، صاعقه، رانش زمین و آتش‌سوزی خسارات مالی و جانی فروانی را به این استان وارد می‌کند.

بارندگی‌ها بهاره امسال موجب شد مراتع چهارمحال و بختیاری پوشش گیاهی بیشتری نسبت به سال‌های گذشته داشته باشند، گرم شدن هوا، خشک شدن این پوشش گیاهی و بی‌احتیاطی جوامع محلی و گردشگران موجب شد چندین حریق گسترده در بیش از 100 هکتار از جنگل‌های  چهارمحال و بختیاری رخ دهد، اما خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته از گسترش حریق در بسیاری از مناطق جلوگیری شد.

نقش یگان حفاظت از منابع‌طبیعی، قرق‌بانان محلی، امدادگران جمعیت هلال‌احمر و نیروهای دواطلب در  حوادث آتش‌سوزی برای جلوگیری از گسترش حریق بی‌بدلیل است، شهادت یکی از داوطلبان جمعیت هلال‌احمر در آتش‌سوزی‌های چند هفته اخیر در منطقه بلیط‌بلند شهرستان اردل در حین عملیات اطفای حریق گویای جانفشانی این افراد در صحنه‌های حوادث برای حفظ عرصه‌های ملی است.

بنابراین حفاظت از جان این نیروها که در این‌گونه حوادث بدون چشم‌داشتی برای کمک به مردم یا حفظ منابع‌طبیعی وارد صحنه می‌شوند از اهمیت بالایی برخوردار است، اما شواهد گویای این موضوع است که در حوادثی مانند آتش‌سوزی تجهیزات اولیه مانند لباس ضد حریق یا کلاه ایمنی در اختیار امدادگران محلی و داوطلب قرار نمی‌گیرد تا در برابر خطرات احتمالی از جان آن‌ها محافظت شود.

ضعف قانون در حمایت از نیروهای محلی و داوطلب در حوادث

 علی‌محمدی مقدم مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در خصوص حفاظت از جان امدادگران در حوادث حریق، اظهار کرد: در خصوص حمایت از امدادگران حاضر در صحنه‌های حوادث یک خلاء قانونی در کشور وجود دارد که خوشبختانه قانون حمایت قضایی از قرق‌بانان و محیط‌بانان  در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است و پس از تائید شورای نگهبان اجرایی می‌شود، این قانون شامل همیاران طبیعت و امدادگران داوطلب حاضر در صحنه‌های حوادث نیز خواهد بود.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این سوال که چرا تجهیزات ایمنی برای حفاظت از جان امدادگران در حوادث در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گیرد، گفت: طبق قانون منابع طبیعی نمی‌تواند لباس اطفای حریق و تجهیزات حفاظتی مانند کلاه، کفش و... را در اختیار نیروها و قربان‌های محلی و داوطلب قرار دهد.

وی افزود: اگر مدیری از محل تجهیزات و اعتبارات دولتی تجهیزات و لباس در اختیار نیروهای مردمی قرار دهد به علت تضییع حقوق بیت‌المال مورد مواخذه قرار می‌گیرد، این در حالی است که نیروهای مردمی و قرق‌بانان محلی برای حفظ منابع‌طبیعی و جنگل‌ها در حین حریق از جان خود می‌گذرند.

با تصویب قانون جدید مدیریت بحران، جانباختگان در حوادث فداکار خدمت محسوب می‌شوند

مرتضی زمانپور مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: امدادگران، نیروهای محلی و دوطلبان در چارچوب‌های مشخص در حوادث حضور دارند.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در اختیار گذاشتن تجهیزات در اختیار نیروها در حوادث حریق بر عهده اداره‌کل منابع‌طبیعی است، بیان کرد: با تصویب قانون جدید مدیریت بحران، جانباختگان در حوادث فداکار خدمت محسوب می‌شوند و یا اگر دچار آسیب شوند از آن‌ها حمایت شده و این قانون مشمول نیروهای داوطلب نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه برای مقابله با بحران و حوادثی مانند آتش‌سوزی اعتباراتی به ادارات متولی در سال اختصاص پیدا می‌کند، گفت: دستگاه‌ها می‌توانند این اعتبارات را صرف خرید تجهیزات و پیشگیری از حریق کنند.

مدیرکل مدیریت بحران چهارمحال و بختیاری، گفت: وظایف سازمان‌ها، نهادها و نیروهای امدادی در حوادث مشخص شده است و عملیات باید توسط فرمانده میدان کنترل شود تا آسیبی به کسی وارد نشود.

انتهای پیام

نظر شما