شناسهٔ خبر: 41428651 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

ستاره صبح گزارش می‌دهد

صعود قیمت طلا و دلار ؛ سقوط بورس

اشاره: قیمت سکه دیروز در کانال 11 میلیون تومان و نرخ دلار در مرز 25000 تومان قرار گرفت. در مقابل بازار بورس قرمز شد و سقوط کرد. این در حالی است که به دلیل بحران کرونا بسیاری از کسب‌وکارها تعطیل‌شده و حجم زیادی از نقدینگی در بازار به سمت بازار بورس رفته است. اما در هفته گذشته بازار طلا در جهان روند افزایشی داشت و قیمت طلا و دلار در ایران نیز رکورد زد. بانک مرکزی برای مقابله با افزایش قیمت ها نرخ سود بانکی را تا 22 درصد افزایش داد و قرار است 50 هزار میلیارد تومان اوراق ودیعه با نرخ 18 درصد را عرضه کند، اما همچنان قیمت ارز و طلا در بازارهای ایران روند افزایشی دارد. گزارش پیشرو به این موضوع می‌پردازد.

صاحب‌خبر -

ستاره صبح-

به گزارش رویترز، بهای هر اونس طلا در آخرین معاملات صورت گرفته در روز جمعه هفته گذشته با ۰.۷ درصد رشد به ۱۸۰۸ دلار و ۸۵ سنت صعود کرده است. همچنین در بازارهای آمریکا هر اونس طلا با ۰.۵ درصد افزایش ۱۸۱۰ دلار معامله می‌شود. گفتنی است ارزش دلار در برابر ارزهای رقیب نیز به سبب بالا رفتن میزان سرمایه‌گذاری در این بازار با افزایش روبرو شده است. در حال حاضر شاخص دلار با افزایش ۰.۴ درصدی روبرو شده است. از دیگر سو کارشناسان بازار جهانی طلا بر این باورند، فلز زرد که پیش‌ازاین به سبب بحران کرولا در مدار افزایشی قرارگرفته بود، در حال حاضر به سبب افزایش اختلافات چین و آمریکا بر سر امضای به‌اصطلاح «قانون استقلال هنگ‌کنگ» توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا همچنان رو به افزایش نهاده است. دولت منطقه اداری ویژه هنگ‌کنگ نیز روز جمعه با صدور بیانیه‌ای مخالفت شدید خود را با تصویب «قانون استقلال هنگ‌کنگ» توسط کنگره ایالات‌متحده اعلام کرده بود. برخی از اعضای کنگره ایالات‌متحده هفته پیش در پاسخ به تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ توسط کنگره خلق چین، "قانون استقلال هنگ‌کنگ" را تصویب کردند که امروز ترامپ هم آن را امضا کرد. به گفته تحلیلگران اقتصادی، میزان تقاضا برای خرید طلا در بازارهای جهانی به سبب تشدید نگرانی ناشی از کووید 19 به‌صورت روزانه در حال افزایش است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی تاکنون بیش از ۱۴ میلیون و ۱۹۴ هزار تن در جهان به بیماری کرولا مبتلا شده‌اند که از این تعداد بیش از ۵۹۹ هزار و ۴۱۶ تن جان خود را ازدست‌داده‌اند.

گذر سکه از مرز ۱۱ میلیون تومان
در ایران نیز روند قیمت سکه تمام بهار آزادی همچنان افزایشی است تا آ«جا که در بازار روز شنبه به رکورد تازه‌ای دست پیدا کرد و به قیمت ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد. بهای طلا و سکه در بازار روز شنبه، ۲۸ تیر همچنان به رکوردشکنی‌های خود ادامه داد و سکه تمام بهار آزادی کانال ۱۱ میلیونی را هم تجربه کرد.
در این بازار، بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در ساعت ۱۳ و ۴۵ دقیقه با گذر از مرز ۱۱ میلیون تومان، به قیمت ۱۱ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان به فروش رسید. در ادامه این روند سکه تمام طرح قدیم ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۵ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۳ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک‌میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین قیمت خورد. در بازار دیروز، طلای خام ۱۸ عیار هم به ازای هر گرم یک‌میلیون و ۷۴ هزار تومان معامله شد. هر مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۶۵۴ هزار تومان به فروش رسید. اونس جهانی دیروز به بهای یک هزار و ۸۱۰ دلار معامله شد.

دلار به ۲۵۳۰۰ تومان رسید
به گفته یکی از فعالان بازار ارز، قیمت دلار و یورو دیروز بیش از ۱۰۰۰ تومان گران شد و به‌این‌ترتیب دلار در بازار آزاد از مرز ۲۵ هزار تومان عبور کرد. یک فعال بازار ارز در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین از نوسان شدید نرخ ارز در بازار آزاد خبر داد و افزود: به‌رغم ثبات قیمت دلار و یورو در صرافی ملی و نوسان جزی در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی، امروز نرخ ارز در بازار آزاد با افزایش شدیدی همراه شد به‌طوری‌که دلار با حدود ۱۱۵۰ تومان رشد به ۲۵۲۵۰ و یورو با ۱۲۰۰ تومان جهش به ۲۸۵۰۰ تومان رسید. او ادامه داد: در این میان امروز نرخ دلار در صرافی ملی بدون تغییر نسبت به پنجشنبه هفته پیش ۲۳۱۰۰ و یورو ۲۵۴۰۰ تومان است؛ همچنین دلار در سایر صرافی‌ها با نرخ حدود ۲۳۸۰۰ و یورو ۲۶۱۵۰ تومان معامله می‌شود. فاصله نرخ رسمی و غیررسمی ارز به‌شدت افزایش‌یافته و این موضوع معاملات سفته‌بازانِ را تشدید خواهد کرد، ضمن اینکه بانک مرکزی سعی داشت با کاهش فاصله دو نرخ بازار را کنترل کند که این اقدام نتیجه‌بخش نبود.

ورق بورس برگشت
بازار سرمایه که تقریباً همه روزهای هفته گذشته را با چراغ سبز پیش رفته بود هفته جاری را با چراغ‌قرمز آغاز کرد به‌طوری‌که شاخص کل بورس بیش از ۲۹ هزار واحد کاهش یافت. معاملات دیروز بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۲۹ هزار و ۷۴۵ واحد کاهش در رقم یک‌میلیون و ۸۱۱ هزار واحد ایستاد. این در حالی است که شاخص کل با معیار هم‌وزن با ۶۸۱۰ واحد افزایش رقم ۴۸۸ هزار و ۵ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار یک‌میلیون معامله به ارزش ۱۱۵ هزار و ۱۵۴ میلیارد ریال انجام دادند. در این بازار فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت تبریز، س‌ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین، پالایش نفت تهران و گسترش نفت و گاز پارسیان نسبت به سایر نمادها بیشترین تأثیر منفی را روی بورس گذاشتند و بانک‌های ملت، تجارت و صادرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت بندرعباس و گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو نمادهای پربیننده این بازار بودند. در آن‌سوی بازار سرمایه چراغ سبز فرابورس روشن ماند و شاخص کل این بازار با ۲۹۷ واحد افزایش رقم ۱۸ هزار و ۸۵۳ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۷۲۷ هزار معامله به ارزش ۵۲ هزار و ۶۶ میلیارد ریال انجام دادند. 

نظر شما