به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در برنامه نگاه یک، ضمن آرزوی سلامتی برای همه بیماران به ویژه بیماران مبتلا به کرونا، با اشاره به بازگشایی مدارس در 15 شهریور، اظهار کرد: آگاه هستیم چه مسؤولیت خطیری برای سال آینده به عهده داریم؛ از یک سو خانوادهها عزیزترین خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار میدهند تا آموزش ببیند و از سوی دیگر، آینده حکومت در دست آموزش و پرورش است و از این جهت آموزش تعطیل شدنی نیست.
وی ادامه داد: سال تحصیلی آینده به این دلیل زودتر شروع میکنیم تا بتوانیم هم کاستیهای آموزش از سال قبل را جبران کنیم و هم زمان وسیعتر در اختیار داشته باشیم که اگربحران کرونا شدت گرفت و ناگزیر شدیم که از بستر مجازی کار آموزش را ادامه دهیم، آماده باشیم.
حاجیمیرزایی با بیان اینکه شکل شروع سال تحصیلی متفاوت است، گفت: بستگی به نوع شرایط و وضعیت کرونا، روشهای شروع سال تحصیلی متفاوت است؛ در شرایط قرمز امکان حضور در مدرسه نیست و آموزش مجازی است؛ در وضعیت زرد، کلاسها به صورت حضوری و مجازی یعنی به صورت ترکیبی است.
وی تصریح کرد: در 40 درصد مدارس، تعداد دانشآموزان بهگونهای است که با رعایت فاصله میتواند کلاسها دایر شود یعنی تعداد دانشآموزان در مدرسه زیر 30 تا 50 نفر است؛ در مدارس دارای تعداد بالای دانشآموز، گروهی در روزهای زوج و گروهی در روزهای فرد به مدرسه میروند که پنجشنبهها در این نوع مدارس دایر است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در مناطق دارای وضعیت سفید، کلاسهای درس حضوری است و امیدواریم به این سمت برویم که وضعیت همه مناطق سفید باشد و کلاسها حضوری شود؛ وقتی با وضعیت عدم قطعیت مواجه میشویم، تصویر روشنی از آینده نداریم و موظف هستیم برنامهریزیهای منعطف طراحی کنیم و متناسب با وضعیت استان برنامهریزی کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که «برخی مدارس خاص کلاس حضوری دارند؟، در این خصوص چه کردید؟»، گفت: در مدارس دولتی به طور قطع انجام نمیشود و شاید در برخی مدارس غیردولتی باشد که به دلیل عدم آگاهی انجام شده است که با تذکر، انجام نداند و اگر مواردی باشد، شورای نظارت بر مدارس غیردولتی برخورد میکند و مجازات متعدد تا لغو امتیاز وجود دارد.
* 2 هزار برنامه آموزش دروس از مدرسه تلویزیونی پخش شد
حاجیمیرزایی درباره تأثیر آموزشهای تلویزیونی اظهار کرد: کمک تلویزیون بسیار مؤثر، به موقع و مسؤولانه بود؛ بیش از 2 هزار برنامه ضبط و پخش شد و قالبا به صورت زنده بود؛ ضمن اینکه جدا از اینکه دانشآموزان میتوانستند به صورت زنده درس را ببینند، امکان دانلود نیز فراهم بود.
وی ادامه داد: بعد از اینکه شبکه شاد را راه انداختیم، این محتواها را روی شبکه «شاد» بارگذاری کردیم و این محتوای آماده شده را در دسترس دانشآموزان قرار دادیم و معتقدیم عدالت آموزشی در این راستا میسر شد یعنی استفاده از توان یک دبیر توانمند برای همه دانشآموزان فراهم شد.
وزیر آموزش و پرورش به ارزیایی آموزشهای تلویزیونی پرداخت و گفت: از طرق مختلف میتوانیم بفهمیم که این آموزشها چگونه است که یک اقدام، نظرسنجی است و راه دیگر، میزان دانلود از برنامههاست؛ به عنوان مثال یک درس ریاضی بیش از 100 هزار بار دانلود شده بود و مجموع دروس بیش از 27 میلیون بار دانلود شده بود. مشکلی که در آموزشهای تلویزیونی داشتیم این بود که عرضه گسترده داشتیم اما نمیدانستیم چقدر مخاطب استفاده کرده و برای رفع اشکال چه میکند.
وی درباره آموزش مجازی بیان کرد: وقتی مدارس به دلیل کرونا تعطیل شد و دانشآموزان نمیتوانستند حضور پیدا کنند، باید تدبیر میکردیم که از چه راههایی میتوان برای تداوم آموزش استفاده کرد؛ یکی دیگر از اقدامات استفاده از شبکههای اجتماعی اعم از داخلی و خارجی بود اما مشکل اینجا بود که ما نمیدانستیم چه اتفاقی در این آموزشها میافتد و متعهد بودیم که به همه دانشآموزان آموزش دهیم و بر این اساس سامانه «شاد» را راهاندازی کردیم.
حاجی میرزایی اضافه کرد: هر راهحلی با نواقصی همراه است؛ تلویزیون تعاملی نیست و سامانه شاد تعاملی است اما دسترسی عام را ندارد؛ به مسؤولان آموزشی در سراسر کشور گفتیم که وظیفه شما آموزش همه دانشآموزان است و هیچ دانشآموزی نباید به دلیل عدم دسترسی به امکانات از آن محروم بماند؛ در مناطقی که دسترسی به اینترنت و تلویزیون نبود، بستههای خودآموز در دوره 10 روزه و دو هفتهای تدوین شده و در اختیار دانشآموزان قرار گرفته و رفع اشکالات میشد.
وی افزود: در برخی از مناطق هم از رادیو و تلویزیون استانی استفاده میشد؛ همچنین در مناطقی از 11 استان مثل عشایری و روستایی که تعداد دانشآموزان کم بود و منطقه سفید از نظر کرونا بود، در فضای باز کلاسهای درس را دایر کردیم تا مطمئن شویم که همه دانشآموزان تحت پوشش آموزش هستند.
* افزایش نیم نمره دانشآموزان در امتحانات نهایی نسبت به سال قبل
وزیر آموزش و پرورش گفت: در نهایت در پایان سال، کلاسهای درس را دایر کردیم و به تمام معلمان گفتیم در مدارس حاضر شوند تا اگر دانشآموزان نیاز به رفع اشکال داشتند، مراجعه کنند؛ آخرین ارزیابی که داشتیم این بود که در روستاها حدود 20 درصد و در شهرها 15 درصد دانشآموزان برای رفع اشکال مراجعه کردند و وقتی اطمینان که پیدا کردیم که مشکلی نیست، امتحانات را برگزار کردیم.
وی با اشاره به شاخص نمره امتحانات نهایی در تأثیر میزان یادگیری در آموزش مجازی و تلویزیونی، بیان کرد: امتحانات نهایی به صورت سراسری و حضوری برگزار شد و نتایج آن نشان میدهد که نسبت حضور دانشآموزان کمتر نشد و در نتایج درسی هم نشان میدهد نیم نمره، میانگین نمره دانشآموزان افزایش یافته است.
حاجیمیرزایی در خصوص مشکلات شبکه «شاد»، اظهار کرد: اگر فرصت کافی در اختیارمان بود که همه اجزا را کامل کرده و به صورت آزمایشی اجرا میکردیم، اشکالات کمتر بود؛ تمام تعطیلات عید را همه همکاران سرکار بودند تا بتوانند سامانه شاد را راهاندازی کنند؛ حدود 100 نفر را گذاشته بودیم که اشکالات را از سراسر کشور بگیرند و تیم فنی برطرف کند.
وی افزود: در روزهای اول، شبکه شاد یک شکلی شبیه پیام رسان بود که معلم، محتوا را در آن دانلود کرده و به رفع اشکال میپرداخت اما برای شروع سال تحصیلی آینده، ظرفیتهای بیشتری را فراهم میکنیم.
* پیشبینی برای تهیه تبلت ارزان
وزیر آموزش و پرورش درباره دانشآموزانی که دسترسی به تلفن همراه برای استفاده در شبکه شاد را ندارند، بیان کرد: یک فعالیتی را شروع کردیم و گفتوگوهایی انجام شده است تا تبلت ارزانی را در اختیار دانشآموزان قرار دهیم همچنین در زمینه اینترنت، مناطقی که تحت پوشش نیستند، شناسایی کرده و پیگیری میکنیم تا تحت پوشش قرار گیرند.
وی در خصوص آسیبهای حضور دانشآموزان در فضای مجازی، گفت: آیا ما افراد را به سوی اینترنت فرستادیم یا بودند؟؛ بخش مهمی از دانشآموزان در این فضا حضور داشتند و ما فضای امنی را در اختیارشان قرار دادیم و ارتباطات نیز آموزشی است اما برای رفع این نگرانی برای اینترنت دانشآموزی مذاکراتی را داشتیم.
حاجیمیرزایی تصریح کرد: فرصتهای فرهنگی و پرورشی را نیز در شبکه شاد ایجاد کردیم که برخی برنامهها تا حدود 10 هزار بار بازدید شده است.
وی تأکید کرد: با وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی گفتوگوهایی شده است و مصمم هستیم تا فضای ایمنتری را برای دانشآموزان فراهم کنیم.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص شائبه درآمدزایی از «شاد» گفت: به هیچ وجه اینچنین نیست؛ ابتدا بنا این شد که از طریق شبکههای پیام رسان داخلی استفاده کنیم و اما بعضا دیدیم که محیط برخی شبکهها، محیط مورد پسند ما نیست و مشکلاتی دارد و گفتیم هر کسی که محیط ایزوله و اختصاصی دارد، در اختیار ما قرار دهد؛ بلاخره همراه اول از ترافیک استفاده از این محل، قطعا بهره میبرد اما ما برای 14 میلیون نفر، استفاده رایگان از این فضا را فراهم کردیم.
وی در خصوص آموزش معلمان برای اهتمام و حضور در شاد، بیان کرد: در ابتدا برخی معلمان مترصد باز شدن مدرسه بودند و فکر میکردند که شاد فقط امکانی است که میتوانند استفاده کنند یا نکنند اما اگر دانشآموزان در شاد نباشند، الزامی نیست ولی معلمان باید تدریس را انجام دهد و اگر دانشآموزان نیایند، معلمان باید از طرق دیگر به آنها آموزش دهند.
* ارائه وام به مدارس غیردولتی
حاجیمیرزایی درباره شهریه مدارس غیردولتی در شرایط کرونا گفت: همه ساله در سازمان مدارس غیردولتی با هماهنگی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و ستاد تنظیم بازار، شهریه متناسب با وضعیت مدارس پیشبینی میشود و همه تنوعها روی سایت سازمان مدارس غیردولتی در دسترس است؛ در ازای خدمات آموزشی، وجه دریافت میشود و سقف و کف آن مشخص است. برای خدمات اضافه هم مانند کلاس زبان، کنکور، المپیاد، سرویس مدارس، تغدیه نیز سقف و کف مشخص است و استفاده از آن به تفاهم بین مدارس و خانواده بر میگردد.
وی ادامه داد: مدارس باید هزینه آن خدماتی که ارائه نکردند را پس دهند؛ در تهران برخی مدارس مقاومت کردند که چند مدرسه لغو امتیاز شدند؛ البته این حق را دادیم که برخی مدارس که پول را دریافت کرده بودند، با تفاهم خانواده میتوانستند وجه اضافه را به عنوان شهریه سال آینده در نظر بگیرند.
وزیر آموزش و پرورش درباره کمک به مدارس غیردولتی نیز گفت: خوشبختانه در ستاد ملی کرونا، حدود 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تمام مراکز آموزشی و فرهنگی در نظر گرفته شد که میتوانند با مراجعه به سامانه ثبتنام کرده و استفاده کنند و اگر نیروهای خود را تعدیل نکرده باشند، به ازای هر نیرو، 16 میلیون تومان وام کم بهره دریافت کنند.
* افزایش حقوق در 4 نوبت برای معلمان
حاجیمیرزایی درباره سند تحول نیز گفت: سند تحول مهمترین مأموریت آموزش و پرورش است و کسانی که این سند را نوشتند تجربیات چند ساله آموزش و پرورش، مطالعات جهانی و فلسفه تعلیم و تربیت را مورد مداقه قرار دادند تا مشخص شود که آموزش و پرورش چه مسیری را باید طی کند و غایت کار آموزش و پرورش چیست.
وی اضافه کرد: سند 9 سال پیش تصویب و ابلاغ شد و اقدامات متعدد و زمینهساز، انجام شد؛ تحقق سند مستلزم تحقق زیرنظامهاست و باید جهتگیریهایی درباره آن رعایت شود؛ در بحث محتوای آموزشی دانشآموزان متناسب با سند تحول، اینکه چه چیزی یاد دهیم باید بسته یادگیری باشد که کتاب جزوی از بسته یادگیری است.همچنین به جای کلاس، موقعیت یادگیری است و کلاس جزوی از موقعیت یادگیری است. باید محتوای یادگیری براساس اهداف مصوب سند تدوین شود و مدرسه را برای یک چنین کارکردی آماده کنیم که زمانبر است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: جهتگیریها قبل از من در همان سالهای ابلاغ سند، تحت عنوان همسوسازی و سازگار کردن محتوا با اهداف سند بود که ما تولید بر اساس سند را در پیش گرفتیم و راهنمای یادگیری بر اساس سند تحول در حال آمادهسازی است و از سال بعد شروع به تولید میکنیم.
وی درباره افزایش حقوق معلمان اظهار کرد: درباره حقوق معلمان هر گاه صحبت کردم بعدا مورد انتقاد قرار گرفتم اما چون سوال میشود، پاسخ میدهم؛ با قاطعیت عرض میکنم بیشترین افزایش دولت که در فاصله سالهای 92 تا 99 در حقوق کارکنان اعمال کرده است درباره فرهنگیان است، البته نمیگویم از حقوق کارکنان دولت بیشتر شده است.
حاجیمیرزایی در پاسخ به این پرسش که گفتند «این افزایش برای کارکنان اداری بود؟»، گفت: همه کارکنان را شامل شده است و یک ضریب 50 درصد اضافه شده است که چون کارکنان اداری هیچ افزایشی از قبل نداشتند، 50 درصد اضافه شد و برای معلمان هم در 4 نوبت افزایش حقوق داشتیم.
* اهدای 25 هزار مسکن به فرهنگیان تا پایان دولت
وزیر آموزش و پرورش در خصوص مسکن فرهنگیان بیان کرد: حدود 25 هزار مسکن مشخص شده است که فکر میکنم تا پایان دولت تحویل میدهیم؛ در خصوص مسکن به همه معلمان شاغل و بازنشسته اعلام کردیم که هر کسی مسکن ندارد و از تسهیلات مسکن هم تاکنون استفاده نکرده است، ثبتنام کند که 320 هزار نفر ثبتنام کردند اما فعلا 75 هزار نفر فرم «ج» آنها سبز شد و اولویت دارند.
وی در خصوص معلمان خرید خدمت گفت: قانون خرید خدمت اجازه داده است جایی که معلم نداریم و میتوانیم معلم تأمین کنیم اما چون نقد زیادی متوجه این روش بود، از توسعه آن جلوگیری کردیم.
حاجیمیرزایی اضافه کرد: اشکالش در برخی جاهاست که کسانی که قرارداد بستند اهلیت کافی برای انجام کار نداشتند. به جهت اینکه منابع زیاد در اختیارشان نیست و نمیتوانند به موقع حقوق معلمان را بدهند؛ ما هم در پرداخت به این بخش چون جزو بند سایر است نمیتوانیم ماهانه پرداخت کنیم و آن افراد هم چون توانایی مالی ندارند با پولی که دادهایم فقط میتوانند خرج اجاره واحد و بیمه را بدهند و در نتیجه حقوق معلمان خرید خدمات دیر پرداخت میشود که در نظر داریم آن کسانی که توانایی ندارند را از این بخش خارج کنیم.
وی، وضعیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش را یک قصه پرغصه ذکر کرد و گفت: در قانون گفته است منحصرا استخدام در آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی باشد اما در سال 88 قانونی تصویب شده است که افراد حقالتدریس استخدام شوند که 60 هزار نفر را شامل میشد اما این قانون 11 بار اصلاح شد و تاکنون 197 هزار نفر استخدام شوند و 100 هزار نفر دیگر ماندند؛ این روش استخدام، روش مناسبی نیست و نمیگویم این افراد خوبی نیستند اما اینگونه نیست که ما انتخاب کرده باشیم.
وزیر آموزش و پرورش درباره جذب این نیروها ادامه داد: امسال 25 هزار نفر به ترتیب امتیاز استخدام میشوند و سال بعد به اندازه سهمیه و بودجه، استخدام انجام خواهد شد.
انتهای پیام/
نظر شما