شناسهٔ خبر: 41414436 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تفاهم راهبردی ایران و چین| تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل: باید سبد دیپلماسی داشته باشیم

«مهدی خانعلی‌زاده» تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل تفاهم راهبردی ایران و چین را «خوب» توصیف کرد و گفت در حوزه دیپلماسی ایران باید سبد دیپلماسی داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مهدی خانعلی‌زاده» تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در خصوص تفاهم راهبردی ایران و چین گفت در حوزه دیپلماسی ایران باید در حوزه سیاست خارجی و در حوزه اقتصاد و تعاملات خارجی سبد دیپلماسی داشته باشد.

 

 

وی در توضیح این نکته مثالی را عنوان کرد و گفت: اگر در زمان امضای برجام سبد دیپلماسی خود را گسترده می‌کردیم، به جای تنها معطوف شدن به تعامل با آمریکا و کشورهای اروپای غربی، با چین و روسیه و ونزوئلا و سایر کشورها هم فعالیت خود را گسترده می‌کردیم، این (مسئله) باعث می‌شد آمریکا و حتی کشورهای اروپای غربی خیال نکنند تنها گزینه موجود برای سیاست خارجی ایران، ماجرای برجام است که بتوانند به راحتی آن را گروگان بگیرند و از طریق آن به منافع ملی ایران آسیب بزنند.

این تحلیل‌گر افزود: ماجرای چین هم همین است ما قرار نیست به یک کشور خاص گرایش داشته باشیم. اما می‌توانیم سبد اقتصادی ایران را به سمت این کشور قدرتمند گسترش دهیم و این منافاتی با فعالیت با کشورهای دیگر ندارد.

او در ادامه به تعاملات اخیر ایران و ونزوئلا اشاره کرد و گفت انتقال انرژی به ونزوئلا نشان داد یکی از سبدهای هدف ایران در حوزه سیاست خارجی می‌تواند کشورهای آمریکای لاتین باشد که در نتیجه آن منافع ایران تامین و قدرت هوشمند آن افزایش یافت.

خانعلی‌زاده تفاهم راهبردی ایران و چین را خوب توصیف کرد و گفت: (این تفاهم) سبد دیپلماسی ما را افزایش می‌دهد اما کافی نیست و این سیاست باید با سایر کشورها ادامه یابد.

انتهای پیام/

نظر شما