شناسهٔ خبر: 41410758 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

درگیری‌های ایروان و باکو ادامه دارد

خونریزی زخم قدیمی ارمنستان و آذربایجان

صاحب‌خبر -

درگیری مرزی تازه بین آذربایجان و ارمنستان در منطقه ‌کوهستانی تووز که صدها کیلومتر با منطقه قره‌باغ فاصله دارد و ارتباطی هم با مناقشه قره‌باغ ندارد اتفاق افتاده است.
خبرگزاری فرانسه گزارش داد  که از زمان آغاز درگیری از روز یکشنبه بین این دو جمهوری شوروی سابق دستکم 16 نفر از نیروهای هر دو طرف جان باخته اند.
دو کشور در چند دهه گذشته درباره منطقه مورد مناقشه قره باغ اختلاف داشته اند.
«سوشان استپانیان (Sushan Stepanyan)» سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان گفت: نیروهای جمهوری آذربایجان با پرتاب خمپاره و هویتزر(ادوات توپخانه ای) به روستای ارمنستان حمله کرده اند. وی در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: تبادل آتش بین نیروهای دو کشور همچنان ادامه دارد.
وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در بیانیه ای از ادامه درگیری ها در منطقه شمالی این کشور به دنبال  «حمله ارمنستان به روستاهای این کشور خبر داد. دور جدید درگیری ها به دنبال توقف در تبادل آتش بین دو کشور در روز چهارشنبه آغاز شد.
تهدید حمله به مرکز اتمی ارمنستان
سرهنگ واقف درگاهلی، سخنگوی  وزارت دفاع جمهوری آذربایجان گفت: اگر ارمنستان تصمیم بگیرد تاسیسات استراتژیک جمهوری آذربایجان از جمله سد و نیروگاه آبی «مینگه چویر» را هدف بگیرد آذربایجان قادر است نیروگاه هسته‌ای «متسامار» در ارمنستان را با موشک نقطه‌زن مورد حمله قراردهد و این می‌تواند یک فاجعه برای ارمنستان باشد.سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان افزود موقعیت طبیعی محل و نیروهای پدافند هوایی اجازه حمله به سد و نیروگاه آبی مینگه چویر را نمی‌دهند.آرتسورون آوانسیان، سخنگوی وزارت دفاع ارمنستان هم در واکنش به تهدید آذربایجان در حمله به نیروگاه اتمی این کشور را  «جنایت» توصیف کرد.مینگاچویر یک نیروگاه آبی بسیار بزرگ برای آذربایجان است که روی رود «کر» ساخته شده و برای تامین برق این کشور حیاتی است.
نیروگاه هسته‌ای متسامور هم تنها نیروگاه اتمی تولید برق در ارمنستان است که در سال ۱۹۷۹ در ۳۷ کیلومتری ایروان، پایتخت ارمنستان ساخته شده است. این نیروگاه بعد از زلزله ویرانگر سال ۱۹۸۸ فعالیتش به حالت تعلیق درآمد و در سال ۱۹۹۵ دوباره فعالیت خود را از سر گرفت.افزایش تنش بین دو کشور همسایه و متخاصم ابعادی فراتر از یک درگیری مرزی پیدا کرده است. بالا گرفتن درگیری بین دو کشور می‌تواند پای کشورهای منطقه را هم به این مناقشه بکشد و دو کشور را وارد یک جنگی فرسایشی و ویرانگر کند. خبر درگیری مرزی بین آذربایجان و ارمنستان سبب شده است که مناقشه دیرینه قره‌باغ که هیچ گونه پیشرفتی در حل آن تابحال حاصل نشده نیز، دوباره بر سر زبان‌ها بیافتد و مطرح شود.
درگیری های گسترده ماه آوریل سال ۲۰۱۶  میلادی نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ موجب کشتار دهها تن از هر دو طرف مناقشه شده بود.  باکو و ایروان هر یک جداگانه، دیگری را متهم به آغاز این درگیری می‌کنند.
حمایت سرسختانه اردوغان
«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه امروز جمعه در یک کنفرانس خبری در استانبول بیان کرد: ارمنستان به طور مدام مناطق غیرنظامی آذربایجان را هدف قرار می‌دهد. ما قطعا جمهوری آذربایجان را تنها نخواهیم گذاشت.
صبح دیروز و پیش از سخنان اردوغان،« اسماعیل دمیر » رئیس صنایع نظامی ترکیه گفته بود کشورش به به‌روز کردن تجهیزات نظامی آذربایجان ادامه می‌دهد و سیستم‌های جدیدی در اختیار آن می‌گذارد. او گفته بود که ترکیه آماده است تا پهپاد، موشک و تجهیزات جنگ الکترونیک در اختیار آذربایجان بگذارد.
ترکیه از زمان فروپاشی شوروی در سه دهه گذشته و نزاع بر سر منطقه «ناگورنو قره‌باغ» (قره‌باغ علیا) با ارمنستان، تجهیزات نظامی در اختیار آذربایجان گذاشته است. قره باغ علیا که اکثر جمعیت آن ارمنی هستند در اختیار ارمنستان است، اگرچه از نظر بین‌المللی هنوز بخشی از آذربایجان محسوب می‌شود.
تلاش برای میانجی گری
در پی بروز درگیری‌های اخیر میان نیروهای آذری و ارمنی، «آندری رودینکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس»، اعلام کرد که مقامات مسکو از تمامی امکانات برای حل و فصل تنش کنونی بوجود آمده بین ارمنستان و آذربایجان استفاده خواهد کرد. در همین رابطه، «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به سئوال خبرنگاران اعلام کرد که فعلاً هیچ برنامه‌ای برای برگزاری یک نشست سه جانبه با مشارکت سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با «سهراب منتساکانیان» وزیر خارجه ارمنستان و «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه تازه منصوب شده جمهوری آذربایجان برای حل و فصل مناقشه در مرز بین جمهوری وجود ندارد.
«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان عصر سه شنبه در تماس‌های تلفنی جداگانه با وزرای امور خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان، ضمن توصیه به خویشتنداری طرفین و آغاز گفت وگو برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای کمک به پایان دادن به تنش‌ها اعلام کرد.
 

نظر شما