شناسهٔ خبر: 4138697 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتماد | لینک خبر

كري خواستار مذاكره با اسد شد

صاحب‌خبر -

با گذشت نزديك به ۵ سال از آغاز بحران سوريه، امريكا تغيير رويكرد خود در قبال روسيه را آشكارا نشان مي‌دهد. پس از اظهارات جان برنان، رييس سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) درباره عدم تمايل واشنگتن به سقوط بشار اسد رييس‌جمهوري سوريه، جان كري وزير خارجه اين كشور در عقب‌نشيني آشكار گفت براي پايان دادن جنگ در سوريه بايد با اسد گفت‌وگو كرد.
وزير امور خارجه امريكا در گفت‌وگو با شبكه سي‌بي‌اس بدون اشاره به نام كشوري اعلام كرد واشنگتن و ساير كشورها در حال بررسي راه‌هايي براي آغاز يك فرآيند ديپلماتيك براي پايان دادن به مناقشه سوريه هستند. وي تاكيد كرد كه امريكا مجبور خواهد بود براي يك انتقال سياسي در سوريه با بشار اسد، رييس‌جمهور اين كشور، مذاكره كند و در حال بررسي راه‌هايي براي فشار بر وي براي مذاكره است. كري در اين مصاحبه با وجود اشاره به كنفرانس ژنو در سال 2012 كه خواهان يك انتقال سياسي بر اساس مذاكره و براي پايان دادن به مناقشه سوريه شده بود، ديگر خط‌مشي امريكا مبني بر اينكه اسد مشروعيت خود را از دست داده و بايد قدرت را ترك كند، تكرار نكرد.
با اين حال وزير خارجه امريكا درباره وارد كردن فشار به دمشق گفت: ما به صورت كاملا واضح اعلام كرده‌ايم كه درصدد دستيابي به گام‌هاي فزاينده‌ هستيم كه بتواند اين فشار را ايجاد كند. كري در ادامه افزود: براي اينكه اسد را وادار به مذاكره كنيم، روشن خواهيم ساخت كه همه مصمم هستند به يك نتيجه سياسي دست يابند و محاسبات وي درباره مذاكره را تغيير دهيم.

نظر شما