شناسهٔ خبر: 41355633 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

فشار آمريکا، انگليس را در همکاري با شرکت هوآوِي چين به عقب نشيني واداشت

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- دولت انگلیس امروز اعلام کرد تا سال 2027 میلادی، استفاده از محصولات و کالا‌های شرکت هوآوِی کنار می‌گذارد و این شرکت چینی، از توسعه نسل پنجم فناوری ارتباطاتی، موسوم به 5 جی (5G) کنار گذاشته می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، صبح دیروز نشست شورای امنیت ملی انگلیس به ریاست "بوریس جانسون"، نخست وزیر این کشور برگزار شد و به علت آنچه که دولت انگلیس، نگرانی‌های امنیتی خواند، همکاری با شرکت هواوی را برای ایجاد نسل پنجم تلفن همراه در انگلیس به قطع کرد.
پس از این که دولت آمریکا، تحریم‌هایی را ضد شرکت‌های چینی، از جمله هوآوِی اعمال کرد، انتظار می‌رفت دولت انگلیس نیز در همراهی با سیاست‌های آمریکا، شرکت‌های چینی را تحریم کند.
پیش از این دولت انگلیس اجازه داده بود تا هوآوِی 35 درصد از تجهیزات 5 جی انگلیس را تامین کند و با وجود مخالفت آشکار آمریکا "بوریس جانسون" گفت:جایگزینی برای آن ندارد. در نشست امروز مجلس عوام انگلیس، "اولیور داودن" (Oliver Dowden)، وزیر فرهنگ، دیجیتال، رسانه و ورزش انگلیس اعلام کرد: پس از 31 دسامبر امسال، دیگر تجهیزات جدیدی از شرکت شرکت هوآوِی خریده نخواهد شد.
وی اذعان کرد: کنار گذاردن شرکت هوآوِی، راه اندازی نسل پنجم فناوری ارتباطاتی انگلیس را دو تا سه سال به تاخیر می‌اندازد و دست کم دو میلیارد پوند خسارت برای انگلیس خواهد داشت و وعده داد تا انتخابات عمومی بعدی انگلیس در سال 2024 میلادی، تکلیف شرکت‌هایی که برای انگلیس تهدید احتمالی امنیتی دارند، روشن شود.
دولت انگلیس امروز با چرخشی ناگهانی در سیاست این کشور ضد چین، با ممنوعیت استفاده از شرکت هوآوِی، با پیروی از دولت آمریکا، وارد جنگ سرد با چین شد.
در بهمن ماه پارسال، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس که می‌دانست آمریکایی‌ها با شرکت چینی هوآوِی مخالفند، از سر ناچاری، توسعه شبکه ارتباطی 5 جی را به همین شرکت واگذار کرد.
" بوریس جانسون" که از مخالفت آمریکا و نیز شماری از اعضای حزب حاکم محافظه کار آگاه بود، گفت:" مردم انگلیس لایقند که از بهترین فناوری ارتباطی استفاده کنند. "
وی افزود:" اگر افرادی با همکاری با این یک شرکت در ایجاد نسل پنجم تلفن همراه مخالفند، باید به ما بگویند جایگزینشان چیست. " در 6 ماه گذشته، دولت انگلیس به شدت از جانب "دونالد ترامپ" و نیز شماری از اعضای حزب محافظه کار زیر فشار بود تا با شرکت هوآوِی کار نکند، زیرا احتمال می‌رفت این کار، زمینه دسترسی چینی‌ها را به اطلاعات حساس در انگلیس، فراهم کند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، حتی وزیر خارجه اش را به لندن گسیل کرد و "مایک پمپئو" علیه هوآوِی در انگلیس گفت: " ضعف امنیت شرکای ما، اعتماد ما به آن‌ها و امنیت جمعی ما را مختل می‌کند. چین هم دقیقا همین را می‌خواهد یعنی ائتلاف غرب را ناتوان کند تا به ما آسیب بزند. "
دولت انگلیس در زمان واگذاری قرارداد توسعه شبکه ارتباطی جی 5 اعلام کرده بود شرکت چینی، به بخش‌های پیرامونی شبکه 5 جی مسلط خواهد شد و از نزدیک شدن به مراکز حساسی همچون پایگاه‌های هسته‌ای و نظامی، منع می‌شود، اما در هر حال، انگلیس در این مورد، مخالف خواست آمریکا و همراه با موضع اتحادیه اروپا رفتار کرد.
صبح امروز شورای امنیت ملی انگلیس، در نشستی تصمیم گرفت شرکت هوآوِی را از بخش ارتباطات انگلیس کنار بگذارد و "توبیاس الوود" (Tobias Ellwood)، رئیس کمیته دفاعی مجلس عوام انگلیس گفت با این تصمیم " ما وارد یک جنگ سرد می‌شویم و هیچ تردیدی در آن نیست. "
روزنامه گاردین نوشت: حدود 60 نفر از اعضای حزب محافظه کار انگلیس، به کنار گذاردن شرکت هوآوِی از توسعه بخش ارتباطات انگلیس هم رضایت نمی‌دهند و تمایل دارند دولت انگلیس، در مخالفت با چین، بیش‌تر فعالیت کند.
به نوشته گاردین، چین ستیزان در حزب حاکم انگلیس مایلند تا سال 2026 میلادی، شرکت هوآوِی چین از همه بخش‌های ارتباطات انگلیس خارج شود.
به نوشته گاردین، مخالفان شرکت هوآوِی در حزب حاکم انگلیس نگرانند شرکت هوآوِی تا سال 2027 میلادی، در شبکه ارتباطی 5 جی و تا دهه 2030 میلادی در شبکه‌های 3 جی و 4 جی انگلیس حضور داشته باشد.
دولت انگلیس که به علت همکاری با هواوی از جانب دولت آمریکا تهدید می‌شد، از سوی دولت چین نیز تهدید شده است در صورت منع همکاری با هوآوِی، همکاری پکن با لندن در دیگر موارد تجاری و نیز سرمایه گذاری چین در انگلیس، مختل می‌شود. این دولت از یک طرف با مخالفت روزافزون مخالفان هوآوِی در حزب حاکم محافظه کار روبروست که از جانب دولت ترامپ حمایت می‌شوند و از طرف دیگر، با درخواست شرکت‌های ارتباطی بریتانیا همچون بی تی (BT) و وودافون (Vodafone) روبروست که مدعی اند کنار گذاردن شرت هوآوِی، موجب خسارات چند میلیارد پوندی و نیز نارضایتی کاربران خواهد شد.
شرکت فناوری واوِی یا هوآوِی یکی از با ارزش‌ترین و بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان است که شرکت چند ملیتی در زمینه شبکه‌های کامپیوتری و ارتباطات است. دفتر اصلی این شرکت در شهر شنژن چین قرار دارد. هوآوِی بزرگ‌ترین شرکت عرضه کننده خدمات ارتباطی جهان، پس از پیشی گرفتن از شرکت اریکسون در سال 2012 است. هوآوِی بیش از 180 هزار کارمند در سراسر دنیا دارد و محصولات و خدماتش در 140 کشور به کار گرفته شده است و در حال حاضر 45 شرکت از 50 شرکت اپراتور مخابراتی بزرگ جهان از تجهیزات هوآوِی استفاده می‌کنند.

نظر شما