شناسهٔ خبر: 41341291 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر اماراتی درباره تبعات خطرناک دور جدید درگیری در لیبی هشدار داد

تهران - ایرنا - «محمد انور قرقاش» وزیر مشاور در امور خارجه امارات روز سه‌شنبه در واکنش به تهدید ترکیه درباره احتمال آغاز حمله نظامی جدید در لیبی، در خصوص «عواقب خطرناک کوبیدن بر طبل جنگ» در این کشور هشدار داد.

صاحب‌خبر -

قرقاش در صفحه کاربری خود در توئیتر نوشت: کوبیدن بر طبل جنگ درباره شهر «سرت» در لیبی تبعات و عواقب سیاسی و انسانی بسیار خطرناکی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: ما از ترکیه می‌خواهیم هرچه سریعتر جنگ را در لیبی متوقف کند و راه تدبیر در پیش بگیرد و با طرف‌های لیبیایی طبق موازین بین‌المللی روشن وارد گفت‌وگو شود و اقدامات تحرکات‌آمیز منطقه‌ای را در این‌باره کنار بگذارد.

قرقاش دیروز (دوشنبه) نیز در توئیتی درباره تحولات لیبی اعلام کرد: امارات به تلاش سیاسی و دیپلماتیک خود برای حل مساله لیبی ادامه می‌دهد. اولویت ابوظبی برقراری آتش‌بس و بازگشت به روند سیاسی در این کشور است.

این مقام اماراتی همچنین خواستار از سرگیری تولید نفت لیبی در سریع‌ترین زمان ممکن پس از قطع تولید آن به دلیل ناامنی‌های این کشور شده بود.

وی در این زمینه نوشت: امارات با همکاری شرکای خود خواستار بازگشت هر چه سریعتر تولید نفت در لیبی است.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه دیروز عقب‌نشینی نیروهای ژنرال «خلیفه حفتر» از شهر ساحلی سرت در لیبی و تحویل آن به «دولت وفاق ملی» را شرط اساسی آغاز مذاکرات با وی عنوان کرد.

اوغلو همچنین هشدار داد که اگر حفتر از سرت و «الجفره» عقب‌نشینی نکند و آن را تحویل دولت وفاق ملی تحویل ندهد، باید منتظر عملیات نظامی از سوی ترکیه باشد.

شهر ساحلی سرت و پایگاه نظامی الجفره در حال حاضر تحت کنترل نیروهای حفتر است.

لیبی چند سال است که درگیر جنگ داخلی و متعاقب آن، نبرد نیابتی گسترده میان نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است که در این میدان، کشورهایی نظیر روسیه، مصر، فرانسه، عربستان، امارات و یونان در برابر ترکیه، ایتالیا و قطر قرار گرفته‌اند.

«رجب طیب اردوغان» دی ماه سال ۹۸ در سخنانی از آمادگی کشورش برای حمایت از دولت وفاق ملی لیبی از طریق زمین، دریا و هوا سخن گفت و به دنبال آن دولت «فائز السراج» از ارتش ترکیه برای ورود به نبرد و مقابله با نیروهای ژنرال حفتر و نیز جلوگیری از سقوط پایتخت این کشور به دست نیروهای این ژنرال دعوت کرد.

نظر شما