شناسهٔ خبر: 41333733 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من| کاهش سهمیه‌های کنکور به ۳ سهمیه

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین سهمیه از سوی وزارت علوم و بهداشت به هیأت دولت رفت که در این لایحه سهمیه‌های کنکور از ۱۹ مورد به ۳ مورد کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران خبرگزاری فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من درخواست «‌پیگیری لایحه سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی» را دارند. 

این کاربران گفته‌اند: «با نظر به ماموریت نظام آموزش عالی کشور، با هدف تامین نیروی متخصص مورد نیاز در روند جاری و همچنین اولویت‌های توسعه کشور از راه سنجش علمی استعدادها، علاقه‌ها و توان متقاضیان ورودی و بر حسب ضرورت تجمیع و بهینه‌سازی سهمیه‌های متنوع در جهت ملاک‌های علمی سنجش و ایجاد توازن و تعادل در توان علمی ورودی های آموزش عالی و در تبعیت از سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح نظام پذیرش دانشجو و توجه ویژه به استعداد و علاقه‌مندی دانشجویان در انتخاب رشته تحصیلی و... و توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات تحصیل و تحقیق در آموزش عالی در سراسر کشور، لایحه توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات و ساماندهی سهمیه‌های ور‌ود به مقاطع مختلف آموزش عالی، چند ماه قبل تقدیم هیئت دولت گردید.

با توجه به فرصت کوتاه تا برگزاری کنکورهای سراسری و همچنین لزوم ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی مصوبه‌های مربوطه و نیز نزدیک شدن به پایان کار مجلس دهم و لزوم تعیین و تکلیف طرح‌های فوریتی مجلس، این لایحه که از اهمیت ویژه‌ای نیز در سرنوشت علمی این مرز و بوم برخوردار است مجال رسیدگی و قابلیت اجرایی شدن در کنکورهای سراسری ۹۹ را پیدا نکرد!

با توجه به قرارگیری کشور در بحران ویروس کرونا و موکول شدن برگزاری کنکورهای سراسری در مردادماه ۹۹ و احتمال شروع ترم جدید سال تحصیلی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ از بهمن ماه ۹۹ و همچنین آغاز به کار مجلس یازدهم، فرصت مناسبی را در این شرایط مهیا کرده تا شاید بتوان روند بررسی این لایحه را تسریع بخشیده و امکان اجرایی شدن حتی در کنکورهای سراسری ۹۹ را داشته باشد.»

خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس این موضوع را پیگیری کرد.

 سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آخرین صحبت‌های خود در دیدار با رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، ۴ مساله سهمیه‌های کنکور، کنکور، جمعیت و خانواده و اقتصاد دانش‌بنیان را از مسائل اصلی مشترک بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی در سال جاری عنوان کرد.

وی با اشاره به موضوع سهمیه‌های کنکور خاطرنشان کرد: لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین سهمیه با عنوان «لایحه توزیع عادلانه فرصت‌ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی» از سوی وزارت علوم و بهداشت به هیأت دولت رفت که در این لایحه سهمیه‌های کنکور از ۱۹ مورد به ۳ مورد کاهش یافته است. دولت این لایحه را به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارجاع داده است که طبیعتاً دبیرخانه نقش هماهنگ کننده بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی را ایفاء خواهد کرد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تجربه‌های مختلفی برای کنکور در دنیا وجود دارد، افزود: کنکور به عنوان آزمونی که در ۴ ساعت سرنوشت دانش‌آموز همراه با اضطراب، نگرانی و فشار عصبی تعیین می‌شود، روش دقیقی نیست. برگزاری این نحوه امتحان عمومی در اکثر کشورهای جهان متداول نیست.

وی تصریح کرد: به عنوان اولین اقدام در ساماندهی نظام سنجش و پذیرش دانشگاه‌ها، کنکور کارشناسی ارشد و دکتری باید حذف شود و اختیار آزمون و پذیرش دانشجو در این مقاطع به دانشگاه‌ها داده شود.

عاملی با اشاره به موضوع جمعیت و خانواده گفت: در اولویت الف، ب، ج و راهبرد کلان سند نقشه جامع علمی کشور بحث بهداشت و درمان تأکید شده است.

انتهای پیام/

نظر شما