شناسهٔ خبر: 41318625 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اصلاح 21 هزار تن از بذور گندم مورد نیاز استان آذربایجان‌شرقی/ انتقاد از واگرایی و جزیره‌ای عمل در کشاورزی

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، با اشاره به این موضوع که هر ساله 75 هزار تن بذر برای کشت دیم و آبی گندم مورد نیاز استان است، گفت: از این میزان 21 هزار تن بذر اصلاح بوده و مابقی بذرها با کارآیی و عملکرد کمتر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  اکبر فتحی  امروز در جلسه شورای تحقیقات بخش کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی  اظهار داشت: میزان درصد نفوذ ارقام جدید و بذور اصلاح شده در مزارع کشاورزی و حل مسائل و مشکلات کشاورزان به صورت عملیاتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: رویکرد تازه مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان‌شرقی مبنی بر بررسی میزان نفوذ ارقام جدید در مزارع کشاورزان و برآورد میزان حل و فصل مشکلات جامعه کشاورزی ستودنی است.

فتحی خطاب به معاونت‌ها و مدیریت‌های تخصصی سازمان جهادکشاورزی استان توصیه کرد تا به نحو احسن از ظرفیت‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات استان در خصوص مطالعات و تحقیقات به عمل آمده در زمینه تغذیه گیاهان، تناوب کشت، جاکشتی و ... در راستای جهش تولید و افزایش تولیدات کشاورزی بهره‌مند شوند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به این موضوع که هر ساله 75 هزار تن بذر برای کشت دیم و آبی گندم مورد نیاز استان است، تصریح کرد: از این میزان 21 هزار تن بذر اصلاح بوده و مابقی بذرها با کارآیی و عملکرد کمتر هستند، از این‌رو در راستای جهش تولید و افزایش تولید محصول استراتژیک گندم بایستی اقدامات مقتضی اتخاذ و گام‌های موثرتری برداشته شود.

وی افزود: موسسه تحقیقات دیم کشور در مراغه از سال 93 تا سال 98 در خصوص معرفی ارقام جدید و بذور اصلاح شده عملکرد خوبی از خود نشان داده و نسبت به سال‌های گذشته تصاعدی اقدام نموده است.

 فتحی با اشاره به اینکه نفوذ ارقام جدید در پهنه‌های تولیدی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، اذعان داشت: انتصاب جناب آقای دکتر خاوازی در راس وزارت جهادکشاورزی و طرح پروژه یاوران تولید از طرف ایشان نشانگر این امر می‌باشد که منبعد سیاست وزارت جهادکشاورزی مبتنی بر قرار گرفتن مراکز تحقیقاتی استانها در متن پروژه امنیت غذایی استان و کشور می‌باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان تاکید نمود: واگرایی و جزیره‌ای عمل نمودن در بخش کشاورزی نتایج مثبتی از خود برجا نمی‌گذارد، اگر می‌خواهیم کارهای مثبتی انجام دهیم بایستی به‌صورت گروهی و کار جمعی با محوریت معاونت بهبود تولیدات گیاهی استان، ارقام جدید را به پهنه‌های تولید انتقال داده و در راستای تحقق اهداف جهش تولید گام‌های موثری برداریم.

فتحی ادامه داد: باید برای کارشناسان پهنه پروژه امنیت غذایی تعریف شود، اگر پروژه امنیت غذایی ایجاد گردد در این حالت اهداف و برنامه‌ریزی‌های از پیش تعیین شده در خصوص به‌نژادی محقق خواهد شد.

وی افزود: کارشناسان پهنه باید با در نظر گرفتن شرایط و ظرفیت‌های مختلف مناطق گرمسیر و سردسیر استان، میزان بذر مورد نیاز برای کشت گندم در شهرستان‌ها را برآورد و به اطلاع کارشناسان و محققان مرکز تحقیقات برسانند تا اقدامات کارشناسی در این زمینه به عمل آید.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در بخش پایانی سخنان خود تاکید کرد: برای تعویض بذرهای قدیمی و ناکارآمد و معرفی ارقام جدید با عملکرد بیشتر، تنظیم شیوه‌های اجرایی ضروری است.

انتهای پیام/60002/س

نظر شما