شناسهٔ خبر: 41280601 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در نشست مجازی؛

صدیقی: ۵۰ درصد ظرفیت خوابگاه‌ها در سال تحصیلی جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: حدود ۲۰۰ هزار ظرفیت خوابگاهی به جز خوابگاه‌های خودگردان داریم که حداکثر ۵۰ درصد از این تعداد قابل استفاده است که به دانشجویان ارائه می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت علوم، در نشست مجازی که با حضور منصور غلامی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری، معاونان وزارتخانه و روسای دانشگاه‌های سراسر کشور به صورت وبینار در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم و با موضوع بررسی وضعیت آموزش عالی در سال پیش رو برگزار شد، مجتبی صدیقی با اشاره به تجربیات و چالش‌های نیمسال تحصیلی گذشته اظهار داشت: از جمله دستاور‌های نیم سال تحصیلی گذشته می‌توان به ایجاد پتانسیل ذی قیمت زیرساخت آموزش مجازی اشاره کرد.

وی افزود: ارزیابی‌ها و آزمون‌ها، عدم ارائه واحد‌های عملی، حذف ترم توسط تعدادی از دانشجویان به ویژه در تحصیلات تکمیلی، مشکلات خوابگاه‌های غیردولتی و خودگردان، بازگشت دانشجویان خارجی به کشورهایشان و کاهش منابع مالی و درآمد‌ها به ویژه در موسسات غیردولتی از جمله مشکلات و چالش‌ها بودند که در ترم گذشته با آن‌ها مواجه بودیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه در شرایط فعلی به تحرک بیشتر دانشگاه‌ها نیازمندیم، افزود: درازمدت بودن حضور ویروس کرونا، ضرورت برنامه ریزی طولانی را ایجاب می‌کند تا از احتمال افت دستاورد‌های علمی و پژوهشی جلوگیری کنیم لذا استفاده از ایام تابستان برای برنامه ریزی در سناریو‌های مختلف با توجه به روند شیوع ویروس و محدودیت‌های حضور فیزیکی و رعایت موارد بهداشتی و ظرفیت خوابگاهی ضروری است.

معاون وزیر علوم درباره امکان‌های پیش روی آموزش عالی گفت: آنالیز دقیق ظرفیت‌های قابل استفاده خوابگاه‌ها در هر دانشگاه با توجه به معماری هر خوابگاه و فضا‌های مشترک آن متناسب با دستورالعمل‌های بهداشتی باید انجام شود. استفاده چرخشی و غیر ثابت از ظرفیت خوابگاه، و حل مشکلات اتاق‌های خالی نشده با همکاری دانشجویان برای نیمسال تحصیلی آینده لازم است.

صدیقی در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه‌های پیشنهادی در مقاطع مختلف گفت: در مقطع کارشناسی و در بخش دروس تئوری برای دانشجویان موجود، پیشنهاد ما برگزاری غیر حضوری کلاس‌ها است. برای دروس عملی و آزمایشگاهی نیز می‌توان از تقسیم ترم به بازه‌های چند هفته‌ای و ارائه متمرکز واحد‌های عملی برای چند دسته از دانشجویان و میهمانی برای این واحد‌ها در دانشگاه‌های محل سکونت دانشجو را برنامه ریزی کرد و استفاده از سیستم مجازی برای ارائه بخشی از واحد‌های عملی متناسب با تجربیات جهانی می‌تواند مد نظر قرار گیرد. در مقطع تحصیلات تکمیلی نیز ترکیب آموزش‌های حضوری و غیر حضوری مورد نظر خواهد بود.

وی در خصوص دانشجویان خارجی نیز اظهار داشت: دانشجویان خارجی به ۲ دسته جدید الورود و شاغل به تحصیل تقسیم می‌شوند. در زمینه دانشجویان جدید الورود، برخی از آن‌ها نیازی به گذراندن دوره آموزش زبان فارسی ندارند، برای آن دسته که به این اموزش نیاز دارند نیز باید با رعایت کلیه مراحل مرسوم، در مراکز منتخب آموزش زبان فارسی، نسبت به آموزش به غیر فارسی زبانان به وسیله آموزش مجازی اقدام شود.

صدیقی گفت: همچنین پیشنهاد ما پیش بینی تعداد واحد‌های محدود مجازی برای دانشجویان جدیدالورود با توجه به تاخیر در معرفی و تلاش برای حضور آن‌ها حتی برای مدتی کوتاه جهت آشنایی با دانشگاه است. در خصوص تغذیه دانشجویی هم مواردی همچون ارائه سرویس به خوابگاه‌ها در ظروف دربسته و استفاده از رستوران‌های مکمل و سایر رستوران‌ها با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی پیشنهاد می‌شود.

رئیس سازمان امور دانشجویان ادامه داد: حدود ۲۰۰ هزار ظرفیت خوابگاهی به جز خوابگاه‌های خودگردان را دارا هستیم، حداکثر ۵۰ درصد از این تعدادیعنی ۱۰۰ هزار نفر در بهترین شرایط، در این دوره قابل استفاده است که می‌تواند به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و کارشناسی اختصاص یابد.

نظر شما