شناسهٔ خبر: 41244242 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

دبیرکل حزب مردم‌سالاری در گردهمایی بلوچ های مقیم تهران:

از حقوق اقوام در طراز قانون اساسی هرگز کوتاه نخواهیم آمد - مردم سالاری آنلاين

گردهمایی بلوچ‌های مقیم تهران با حضور اقشار مختلف از جامعه بلوچ‌های مقیم تهران در خانه گفتمان شهر برگزار شد.

صاحب‌خبر - گردهمایی بلوچ‌های مقیم تهران با حضور اقشار مختلف از جامعه بلوچ‌های مقیم تهران در خانه گفتمان شهر برگزار شد.
به گزارش اندیشه شرق، این نشست با موضوع نقش و جایگاه اقوام در ایران برگزار و سخنرانان این حوزه در این زمینه دیدگاه‌ها و مواضع خود را بیان داشتند.
دکتر مصطفی کواکبیان در این نشست توجه به اقوام را برای همبستگی ملی لازم و ضروری دانست و افزود: برای تحقق مطالبات جوانان، دانشجویان و اقشار مختلف بلوچ همراه و همگام شما هستم زیرا معتقد به عدالت بوده،  هستم و خواهم بود.
وی توجه به اقوام را هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ تجربه بشری و هم براساس آموزه‌های دینی و هم به جهت دستیابی به توسعه پایدار یک امر ضروری دانست و مطالبات اقوام را در سه زمینه دستیابی به حقوق اساسی تصریح شده در قانون اساسی و نیز توجه مدیران دولتی و فضای سیاسی به این موضوعات و هم مباحث مربوط به اوضاع اقتصادی و عمرانی تشریح نمود و گفت قطعا ما نمایندگان از حقوق اقوام در طراز قانون اساسی هرگز نباید کوتاه بیاییم.
وی با اشاره به اصول 12 و 15 و 19 قانون اساسی گفت چرا نباید زبان بلوچی در مطبوعات این استان و مدارس آموزش و پرورش ترویج شود.
البته من قبول دارم برخی سلیقه‌ها ممکن است جای قانون و رویکردهای منطقی حاکم شود مثلا در مراسم تحلیف گفته شد برای مولوی عبدالحمید در مجلس جا نداشتیم ولی برای ورزشکاران و هنرمندان جا وجود داشت. 
رئیس فراکسیون دیپلماسی مجلس با اشاره به ابعاد اقتصادی سواحل مکران و همچنین با اشاره به قلعه پرتغالی‌ها، بر جاذبه گردشگری استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد و گفت: باید با برخورد ایجابی و وحدت و برادری مطالبات این استان تحقق یابد.
شایان ذکر است در بخش اول برنامه دکتر صدیق دکالی به نمایندگی از دانشجویان بلوچ تهران مطالبات دانشجویان را عنوان کرد و افزود : راهکار مناسب برای سیستان و بلوچستان تقسیم عادلانه قدرت و ثروت است. وی افزود: محرومیت و محدودیت‌های حاکم بر فضای استان بی‌انصافانه است و می‌طلبد عزمی برای بهبود فضا صورت گیرد.
ابوبکر نرماشیری نیز به نمایندگی از دانشجویان ادوار بلوچ به تبیین و تشریح شاخص‌های فرهنگی پرداخت و افزود: اتکا به قابلیت‌های بومی و محلی اساس توسعه فرهنگی است و با بر شمردن شاخصه‌های توسعه فرهنگی سازمان جهانی یونسکو به تبیین و تشریح آن پرداخت . ایشان ادامه داد: نظام های فرهنگی ناتوان در تامین نیازهای انسانی محکوم به زوال است و همسو نشدن با نیازها و ارزش‌های جهانی انزوا و حاشیه‌نشینی فرهنگی به همراه خواهد داشت..
در بخش دوم برنامه و در پنل تخصصی به نقش و جایگاه اقوام پرداخته شد؛ حجت نظری عضو شورای شهر تهران به ظرفیت‌های قانون اساسی در خصوص اقوام پرداخت و افزود: در قانون اساسی همه باهم برابرند و مطالبه تحقق قانون اساسی باید در دستور کار قرار گیرد.
وی افزود: نباید قومیت مانعی برای رشد افراد باشد بلکه باید وجود این رنگین‌کمان اقوام در ایران قدر دانسته شود و به بهترین شکل در راستای عدالت تلاش گردد.
ایشان محرومیت‌های موجود در سیستان و بلوچستان را غیرمنصفانه خواند و افزود همه ظرفیت‌ها باید بسیج گردد برای رفع محرومیت آن منطقه.
سید محمود حسینی استاندار اسبق سیستان و بلوچستان نیز در این نشست نقش نخبگان محلی را حائز اهمیت دانست و افزود: اجماع نخبگان و تلاش همدلانه برای تحقق توسعه نیاز امروز جامعه سیستان و بلوچستان می‌باشد.
وی ادامه داد: نخبگان بلوچ باید مطالبه‌گر باشند و توسعه را در همه ابعاد بخواهند.  ایشان خطاب به دانشجویان بلوچ گفت: پویایی دانشجویان عزیز من را به آینده سیستان و بلوچستان امیدوار کرد زیرا آینده سازان منطقه همین دانشجویان هستند.
دکتر امان‌الله کردی نیز نقش دانشگاهیان و جنبش‌های روشنفکری را در جریان توسعه اقوام حائز اهمیت دانست و افزود: این موضوع در آمایش سرزمینی باید در دستور کار قرار گیرد و مبنای حرکت شود زیرا دیگر فرصتی برای آزمون و خطا وجود ندارد. ایشان بلوچ‌ها را قومی وطن‌دوست و عاشق ایران توصیف کرد و افزود: بلوچ‌ها همواره برای حفظ ایران تلاش کردند شهید داده و می‌دهند و برای سربلندی ایران اسلامی تلاش خواهند کرد.
ایشان اضافه کرد: در آیات و احادیث به این موضوع تاکید شده است که مسلمین با یکدیگر برادر هستند.
در این جلسه علیم یارمحمدی و علی کرد اعضای مجمع نمایندگان استان نیز حضور داشتند و به تفصیل مطالبات مردم این استان را در بخش‌های مختلف مطرح کردند.
در پایان جلسه، موضوع جلسه آینده با رای اکثریت حاضر مشخص و کمیته‌ای برای تعیین چگونگی راهبرد این تشکیلات مشخص شد.

نظر شما