شناسهٔ خبر: 41235543 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مالیات بر اشخاص حقوقی در کشور تقریبا رهاست/روند بخشودگی‌های مالیاتی به عقب بر نمی‌گردد

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: در کشور مالیات بر اشخاص حقوقی تقریبا رهاست ولی مجموع درآمد افراد، مشمول مالیات می‌شود و همه تا حدی مشمول معافیت می‌شوند و از آن‌جا به بعد تصاعد افزاینده دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، امیدعلی پارسا عصر امروز در نشست با فعالان اقتصادی استان با اشاره به اینکه تقسیط جرائم مالیاتی طبق قانون سه سال است، اظهار داشت: در سال ۹۷ سران قوا در شورای هماهنگی اقتصادی، آن را به ۵ سال افزایش دادند که برای سال ۹۸ حکمی نداریم و برای سال ۹۹ پیشنهادی از ستاد رفع موانع تولید ارائه شده که پنج سال شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور عنوان کرد: مالیات مبحثی است که ریزترین موارد آن طبق قانون انجام می‌شود؛ در قانون تک تک این‌ها لحاظ شده و میزان تقسیط ۵ ساله تنها برای سال ۹۷ بود.

وی با اشاره به اینکه بخشودگی باید کارشناسانه و دقیق باشد، افزود:  نه تنها سیاست سال قبل را ادامه دهیم حتی برای ۹۹ بر نمی‌گردد به قبل و سال ۱۴۰۰ دوباره همین روند بخشودگی‌های مالیاتی روند منظم رو به کاهش دارد و به عقب بر نمی‌گردد.

وی تصریح کرد: جرائم مالیاتی در دنیا به شدت بالاست چون اصلا تخلف اتفاق نیفتاده و جرائم به حدی بالاست که کسی تخلف نمی‌کند.

پارسا بیان کرد: سوال این است؛ مملکتی را قرار است اداره کنیم هزینه‌های عمومی دارد مجموعه این هزینه‌ها باید برآورد شود و اینکه از کجا می‌خواهد تامین شود، بیان کرد: ماهانه ۱۲ تا ۱۳ هزار میلیارد تومان همه مالیاتی است که در کشور جمع می‌شود فقط حقوق پرسنلی در کشور ۲۸ هزار میلیارد تومان است که ماهانه پرداخت می‌شود و ۳۵۰ هزار میلیارد تومان هزینه اداره کشور است که باید تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: در کشور مالیات بر اشخاص حقوقی تقریبا رهاست ولی مجموع درآمد افراد، مشمول مالیات می‌شود و همه تا حدی مشمول معافیت می‌شوند و از آن‌جا به بعد تصاعد افزاینده دارد.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور ابراز داشت: مالیات تمرکز باید به سمتی برود که مالیات بر تولید و اشخاص حقوقی کم شود اما مالیات بر دیگر موارد تصاعد افزاینده داشته باشد. در منطق مالیات، تغییراتی در مجموعه قوانین باید اتفاق بیفتد جاهایی باید کم و جاهای دیگری اضافه شود تا بشود کشور را اداره کرد.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۰۲ درصد مالیات‌های کشور محقق شد و برای اولین بار در ۱۵ سال گذشته است که درآمدهای مالیاتی بزرگ شد نه به قیمت فشار به اقشار ضعیف و این در تمام کشور است. 

پارسا گفت: هر عدد مالیاتی نوشته شود یا نشود باید طبق قانون وصول شود و این اعداد تصادفی نوشته نمی‌شود.

وی متذکر شد: برای امسال برای استان‌های ضعیف مثل ایلام، کهگیلویه و ... ۱۳ تا ۱۵ درصد مالیات‌ها بیشتر می‌شود و برای استان‌های برخوردار ۲۲ تا ۲۴ درصد و میانگین کشور ۲۸ درصد است.

پارسا با اشاره به اینکه مطابق قانون اگر امسال عددی که نوشته شده محقق شود شاهکار است، اضافه کرد: بودجه استان وصل به وصول مالیات استان است.

وی عنوان داشت: 55 درصد کل درآمد کشور در تهران وصول می‌شود و کرمان ۳.۲ درصد درآمد کشور را وصول می‌کند.

پارسا با اشاره به اینکه هر جا سود هست باید مالیات هم باشد، افزود: ستم و بی‌عدالتی جایی‌ست که نرخ‌ها غیرقانونی باید معافیت بیخودی بدهند.

وی با اشاره به اینکه 30  ایراد هم به نظام مالیاتی کنونی دارم، تصریح کرد: باید متناسب با توان و ظرفیت به گونه‌ای که استان ظرفیت داشته باشد منبع تعریف کنیم تا استان هم سود ببرد.

رئیس سازمان مالیاتی کشور اظهار کرد: تحقق مالیات، سال گذشته در تمام استان کرمان ۱۰۴ درصد و کشور ۱۰۲ درصد بوده است و متوسط رشد مالیاتی کشور ۴۴ درصد و کرمان ۴۷ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه ترکیب و آنالیز کل وصولی را داریم، گفت: این‌طور نیست که تمام درآمدهای کشور را یک استان مثل کرمان تامین می‌کند.

انتهای پیام/3388/ب

نظر شما