شناسهٔ خبر: 41191609 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قائم مقام مرکز توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت:

شیوه پذیرش دانشجویان علوم پزشکی تغییر می‌یابد

تهران- ایرنا- قائم مقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تغییر و اصلاح شیوه پذیرش و سنجش در آموزش پزشکی و همچنین ارزیابی دانشجو از دغدغه‌های موجود بود که در این زمینه اقداماتی به صورت تدریجی و دوره‌ای در حال انجام است.

صاحب‌خبر -

علی کبیر امروز سه شنبه در نشست خبری مجازی در پاسخ به خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: در زمینه تغییر در سنجش آموزش پزشکی فعالیت و اقدامات بسیاری در دوره های مختلف به صورت تدریجی انجام و این اقدامات تنها به پس از ورود دانشجویان به دانشگاه ها محدود نشده است بلکه در همکاری با کارگروه های ویژه کنکور وضعیت دانشجویان پیش از ورود به دانشگاه نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

وی افزود: نگاه های متفاوت و نوین به ارزشیابی باعث شده تا تغییراتی در این زمینه صورت گیرد. از این رو، برخی ارزشیابی ها باید در قالب فعالیت های کلاسی باشد و برخی دیگر نیز باید حین ترم صورت گیرد تا فرصت جبران به استاد و دانشجو داده شود. همچنین لازم است با آزمون های مختلف دانشجو رشد تدریجی یابد.

این مقام مسئول وزارت بهداشت تاکید کرد: ارزیابی دانشجویان علوم پزشکی بخشی از آموزش بوده و باید به چند روش در طول ترم صورت گیرد تا فرصت جبران برای دانشجو و استاد فراهم شده و همچنین عدالت آموزشی برقرار شود.

کبیر در ادامه به برخی باید و نبایدهای سنجش دانشجویان علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: نباید تمامی سنجش ها بر اساس امتحان پایان ترم باشد. عملکرد دانشجو باید در طول ترم سنجیده شود، آزمون ها بخشی از سنجش قرار گیرند و ابرازهای نوین ارزشیابی در سنجش ها لحاظ شود. همچنین باید فعالیت های کلاسی دانشجویان سنجیده شود.

این مقام مسئول در ادامه به برخی اقدامات مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت اشاره و عنوان کرد: امضای تفاهم نامه میان دانشگاه های علوم پزشکی و وزارت بهداشت از جمله تلاش ها برای اصلاح و تغییر ارزشیابی در آموزش پزشکی بوده است.

وی افزود: با بررسی توانمندی دانشجویان حتی پیش از ورود به دانشگاه می توان جایگاه و نمره واقعی دانشجویان علوم پزشکی را تعیین کرد و به عدالت آموزشی نزدیک شد تا کسی که توانمندتر است، وضعیت بهتری داشته باشد.

همایش مجازی آموزش علوم‌پزشکی ۲۰ تیر آغاز می‌شود

قائم مقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بیست و یکمین همایش آموزش علوم‌پزشکی که به صورت مجازی برگزار می شود، از ۲۰ تا ۲۳ تیر ماه برگزار می شود.

کبیر اظهار داشت: بیست و یکمین همایش مجازی آموزش علوم پزشکی به همراه سیزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری و دومین جشنواره ایده های نوآورانه دانشجویی همزمان برگزار می شوند.

وی با اشاره به اینکه این همایش در سال ۹۹ با توجه به شرایط کشور و شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار می شود، تصریح کرد: تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور در این همایش شرکت می کنند.

امکان دانش آموختگی زودهنگام دانشجویان پزشکی در روزهای کرونا

وی همچنین در خصوص وضعیت آموزش مجازی دانشجویان علوم پزشکی در دوران کرونا گفت: در این مرکز در خصوص ابعاد مختلف آموزش بحث و تبادل نظر می‌شود که مجازی‌سازی آموزش نیز یکی از این مباحث است.

کبیر گفت: اگرچه این موضوع همزمان با شیوع کرونا در دانشگاه‌ها فراگیر شد اما بحث اصلی در خصوص آموزش مجازی چند سال پیش مطرح شده است و دستورالعملی نیز در این خصوص به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کردیم که بر اساس آن دانشگاه‌ها موظف شدند تا چند سال آینده ۲۰ درصد آموزش خود را مجازی کنند.

محورهای همایش آموزش علوم پزشکی

کبیر در اشاره به بخش های مختلف همایش گفت: افق های تحول و نوآوری در سده پیش رو در آموزش علوم پزشکی و برگزاری ۱۵ رویداد همزمان از جمله محورهای همایش آموزش علوم پزشکی است.

وی افزود: برگزاری کارگاه ها، صبحانه کاری، جلسه های سخنرانی اصلی با تعداد بیش از هزار نفر، سمپوزیوم ها، تجربیات طرح تحول آموزش پزشکی، پایان نامه، کلینیک مشاوره، بازدید از غرفه های مجازی، مناظره و میزگرد از دیگر بخش های همایش است.

قائم مقام مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: همزمان با این بخش ها فرآیندهای برتر آموزش پزشکی کشور نیز در قالب جشنواره شهید مطهری برگزار می شود.

وی درباره برنامه های بخش دانشجویی جشنواره ایده های نوآورانه دانشجویی نیز عنوان کرد: این جشنواره برگزیدگانی دارد همچنین نشست صمیمی دانشجویان با معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز از بخش های این جشنواره است.

کبیر افزود: امسال افزایش دو برابری را نیز در جشنواره ایده‌های دانشجویی داریم و البته درباره استاد برتر علوم پزشکی نیز باید گفت شخصی که انتخاب شده است قدمت زیادی را در آموزش پزشکی دارد و این استاد برتر عصر روز شنبه ۲۱ تیرماه با حضور وزیر بهداشت معرفی خواهد شد.

کمبود پزشک نداریم

کبیر در پاسخ به پرسشی دیگر عنوان کرد: در حال حاضر کمبود پزشک در کشور نداریم و شاخص های نسبی برای پزشک نسبت به جمعیت شاخص های مناسبی است. در صورت کمبود پزشک نیز از سایر متخصصان استفاده می شود.

وی همچنین از جایگاه مناسب علمی کشور به ویژه در منطقه سخن گفت و افزود: در حال حاضر ۵۰ قطب علمی در کشور فعالیت می کنند که پای ثابت بسیاری از مجامع علمی بین المللی نیز هستند. از این رو می توان گفت بسیار زودتر از سند چشم انداز ۱۴۰۲ در عرصه علمی به جایگاه خود دست یافته ایم. اگرچه نباید به این بسنده کنیم و شاخص های کمی و کیفی را ارتقا دهیم.

کبیر گفت: علاقه مندان برای ثبت نام و شرکت در همایش مجازی آموزش علوم پزشکی می توانند به سامانه اصلی این همایش به آدرس https://ichpe.org/ مراجعه کنند. این همایش به صورت آنلاین نیز از آپارات پخش می شود.

امروز مهلت پایانی ثبت نام در همایش آموزش علوم پزشکی

همچنین عظیم میرزازاده دبیر همایش کشوری آموزش علوم پزشکی گفت: امروز آخرین مهلت ثبت نام در بیست و یکمین همایش کشوری (مجازی) آموزش علوم پزشکی است.

وی گفت: به دلیل ادامه روند شیوع کرونا مقرر شد بیست و یکمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی همزمان با سیزدهمین جشنواره آموزشی شهید مطهری و دومین جشنواره دانشجویی ایده های نوآورانه آموزشی به صورت کاملا مجازی برگزار شود و برگزاری این سه رویداد به صورت مجازی، بزرگترین وجه تمایز این همایش با دوره های قبل است که با شعار «همایشی مطلقا مجازی در هنگامه همه گیری کرونا» تحقق یافته است.

نظر شما