شناسهٔ خبر: 41186251 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

بسته اخبار سیاسی ۱۷ تیر

روایت رئیس کمیسیون انرژی از مناقشه گازی ایران با ترکمنستان/لاش وزارت صمت برای تامین ارز موردنیاز واردات نهاده های دامی

روایت رئیس کمیسیون انرژی از مناقشه گازی ایران با ترکمنستان، ابلاغ آیین‌نامه تسویه بدهی‌های دولت از طریق تحویل نفت خام، تلاش وزارت صمت برای تامین ارز موردنیاز واردات نهاده های دامی برخی از اخبار سیاسی امروز شبستان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان ، روایت رئیس کمیسیون انرژی از مناقشه گازی ایران با ترکمنستان، ابلاغ آیین‌نامه تسویه بدهی‌های دولت از طریق تحویل نفت خام،  تلاش وزارت صمت برای تامین ارز موردنیاز واردات نهاده های دامی از جمله گزیده اخبار سیاسی شبستان در سه شنبه ۱۷ تیرماه است.

خبرگزاری شبستان جایگاه خوبی در حوزه فعالیت های دینی، فرهنگی و رسانه ای کشور دارد

حجت الاسلام «محمدرضا میر تاج الدینی» در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با تاکید بر تقویت رسانه های دینی در کشور گفت: رسالت رسانه ها در حال حاضر در جامعه فقط امر اطلاع رسانی نیست بلکه رسانه خودش ابزار تبلیغی مدرنی است که امر اطلاع رسانی را نیز انجام می دهد.

 

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نهادهای دینی باید از این ابزار تبلیغی نوین بهترین استفاده را برای تقویت دین انجام دهند و اگر بخواهند به روز باشند و ارتباطات با جامعه را حفظ کنند، باید رسانه داشته باشند.

 

وی با تاکید بر حمایت همه جانبه دولت و مجلس از رسانه های دینی در کشور تصریح کرد: بودجه این رسانه ها باید تامین شود و حمایت های دیگری در راستای تقویت و همچنین کثرت آنها در جامعه اسلامی انجام شود تا نظام اسلامی ما از ابزار نوین تبلیغاتی بهره مند شود.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید نقش و جایگاه رسانه های دینی در جامعه مورد غفلت قرار گیرد، تاثیرگذاری آنها در راستای تقویت دین و همچنین سایر امور فرهنگی در کشور بی بدیل است، جامعه به این رسانه ها نیاز دارد، تبلیغات دینی ما باید از طریق این رسانه ها انجام شود و بسترهای لازم برای فعالیت آنها در جامعه به خوبی فراهم شود.

 

روایت رئیس کمیسیون انرژی از مناقشه گازی ایران با ترکمنستان

«فریدون عباسی» درباره خبر محکومیت ایران به پرداخت 2 میلیون دلار به ترکمنستان در پی مناقشه گازی با این کشور، گفت: قرارداد ایران با ترکمنستان یک قرارداد عادی میان دو کشور همسایه است درواقع از آنجا که تامین گاز استان‌های شمالی با واردات گاز از ترکمنستان به صرفه‌تر است وزارت نفت به این کار اقدام کرد.

نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت نفت در مقطعی بهای گاز وارداتی از ترکمنستان را با ارائه خدمات فنی و مهندسی پرداخت ‌کرد اما ترکمنستان پس از مدتی از دریافت خدمات و کالا امتناع کردند درحالی که تحریم‌های بانکی پرداخت‌های نقدی ما به ترکمنستان را مختل کرده است.

عباسی با بیان اینکه مطابق حکم داوری دادگاه سویس تاخیر ایران در پرداخت گازبهاء به ترکمنستان جریمه به دنبال داشته است، اضافه کرد: همچنین ترکمنستان از کیفیت خدمات و کالای دریافتی رضایت نداشته است لذا بخشی از این جریمه متوجه این مهم است.

این نماینده مجلس معتقد است پرداخت جریمه به ترکمنستان ضرر قابل توجهی را متوجه ایران نمی‌کند چراکه مانند این می‌ماند که ما وامی با درصد پایین از ترکمنستان گرفته‌ باشیم.  

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص دو الحاقیه به قرارداد گازی ایران با ترکمنستان به پیشنهاد وزیر نفت، گفت: الحاقیه وزیر نفت به قرارداد با ترکمنستان در پی اعتقاد به گشایش اقتصادی برجام بوده است اما اینگونه نشد، درواقع پشت این الحاقیه یک نظریه مبنی بر برداشته شدن تحریم‌ها وجود داشت و وزیر نفت نیز بر همان مبنا که گشایش بانکی خواهد شد و ارز وارد کشورمی‌شود تن به این الحاقیه داده با این وجود فکر می‌کنم ماجرای مناقشه گازی ایران و ترکمنستان نه تنها پاشنه آشیل نیست بلکه نمی‌توان آن را موضوع خاصی دانست و بیشتر به جنجال رسانه‌ای شبیه است.

 

ابلاغ آیین‌نامه تسویه بدهی‌های دولت از طریق تحویل نفت خام

«اسحاق جهانگیری»، معاون اول رییس جمهوری آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور وضوع تسویه خالص بدهی‌های قطعی دولت به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی از محل تحویل نفت خام به آنها طبق قیمت بورس انرژی یا قیمت منطقه ای را ابلاغ کرد.

در جلسه مورخ ۴ تیر ۱۳۹۹ هیات وزیران، آیین نامه اجرایی بند (و) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور وضوع تسویه خالص بدهی های قطعی دولت به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی و خصوصی از محل تحویل نفت خام به آنها طبق قیمت بورس انرژی یا قیمت منطقه ای به تصویب رسید.

به موجب آیین نامه مذکور، سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است درخواست های دریافتی از دستگاه های مشمول مبنی بر تسویه بدهی قطعی به اشخاص متقاضی یا انجام تکالیف قانون را بررسی و پس از تایید، نسبت به ابلاغ اعتبار و تخصیص همزمان از محل اعتبارات مصوب در  قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور اقدام و مراتب را به شرکت ملی نفت ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری کل کشور) اعلام نماید.

همچنین شرکت ملی نفت ایران موظف است نسبت به تحویل نفت خام و میعانات گازی در ازای ابلاغ اعتبار و تخصیص اقدام و نتیجه را به سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری کل کشور) اعلام نماید. سهم دولت از ارزش نفت خام و میعانات گازی تحویلی (۶۵/۵) درصد حداکثر معادل مبلغ ۹۰۰ هزار میلیارد ریال می باشد. شرکت ملی نفت ایران ارزش محموله نفت خام و میعانات گازی تحویلی را به حساب بدهکار دولت منظور می کند.

 

داشتن قراردادهای همکاری ۲۵ ساله‌ با ده‌ها کشور مهم دیگر نشان قدرت و ضامن ثبات ما است

«حسام‌الدین آشنا»، مشاور رئیس جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به عزم ایران و چین برای امضای یک سند همکاری ۲۵ ساله نوشت: «‏داشتن یک طرح برای همکاری ۲۵ ساله با یک کشور دیگر نشانه ضعف نیست. ضعف در این است که قراردادهای همکاری بلند مدت‌مان محدود به یک کشور بماند. داشتن قراردادهای همکاری ۲۵ ساله‌ی با ده‌ها کشور مهم دیگر  نشان قدرت و ضامن ثبات ما است.»

 

تلاش وزارت صمت برای تامین ارز موردنیاز واردات نهاده های دامی

محمدباقر نوبخت» درباره تامین ارز موردنیاز نهاده‌های دامی، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش است ارز موردنیاز نهاده های تولید به ویژه آنچه در فرآیند مرغداری و تامین سایر کالاهای اساسی نیاز است، را به موقع تامین کند، بانک مرکزی نیز علیرغم تمام محدودیت‌ها، مسئولیت تامین نیازهای ارزی کشور را برعهده گرفته است.

در سال گذشته حدود 14 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی با ارز ترجیحی تخصیص یافت

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه در سال گذشته حدود 14 میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی با ارز ترجیحی تخصیص داده شد، افزود: از آنجایی که کشور در سال جاری با محدودیت‌های ارزی بیشتری رو به رو است، برخی اقلام از لیست کالاهای اساسی که مشول دریافت ارز 42000 تومانی بودند، خارج شدند اما بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در تلاش اند با همکاری یکدیگر اقدامات لازم برای واردات سایر کالاها را انجام دهند.

نمایندگان نگرش واقع بینانه به موضوعات اساسی دارند

عضو کابینه دوازدهم در پاسخ به این پرسش که اولویت مجلس یازدهم ارتقا معیشت مردم است، دولت برای تحقق این مهم چه برنامه ای دارد، توضیح داد: نمایندگان نگرش واقع بینانه به موضوعات اساسی دارند، بنابراین مقرر است سلسله جلساتی به منظور تدوین برنامه‌های موثر برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور  برگزار شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: دولت در تلاش است به نحوی عمل کند که قیمت ها با قدرت خرید مردم سازگار شود.

 

تحلیل عملکرد سیاستی صدا و سیما در مواجهه با کرونا

دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در گزارشی با عنوان « تحلیل عملکرد سیاستی صدا و سیما در مواجهه با کرونا » آورده است؛ عملکرد صدا و سیما در مواجهه با ویروس کرونا را می‏توان به پنج دوره دور بودن خطر و انکار ورود، تحت کنترل بودن اوضاع، جدی بودن خطر، ضرورت آموزش و مشارکت عمومی، امتداد خطر، کلیشه شدن آموزش و افتادن به تکرار و کاهش خطر، مدیریتپذیری و خروج،‌تقسیم‌بندی کرد.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس؛ ادراک صدا و سیما در دورههای اول و دوم از مخاطره، به دلیل عدم شناخت کامل کرونا و میزان ایجاد خطر ناشی از آن، بسیار پایین است و سهل انگاری هایی دارد. سرریز چالشهای سیاسی پیشین علاوه بر برداشت های اشتباه و ناقص نهادهای متولی امر سلامت، مزید بر علت این عملکرد شد. این سازمان در دوره سوم، به طور مؤثر وارد کار ساختن ادراک عمومی از مخاطره شد و توانست علاوه بر آموزش بهداشتی مناسب و ایجاد مشارکت همگانی در مدیریت مسئله، برنامه های مختلفی را جهت پُر کردن اوقات فراغت و سرگرمی و رفع برخی از نگرانی های مردم تولید و پخش کند. در دوره چهارم هم با وجود اشکالات متعدد، در زمینه کاهش سفرهای نوروزی و سیاست در خانه ماندن مردم، نقش قابل توجهی ایفا کرد. در دوره پنجم، صدا و سیما ناگزیر از پرداختن به حوزه مدیریت پیامدهای کرونا، درگیر دوگانه سلامت-معیشت شد، همه تلاش خود را معطوف به سیاست دولت جهت توجه دادن به دیگر آسیبهای این بیماری ازجمله امور اقتصادی و معیشتی مردم کرد و به دنبال عقلانی نشان دادن فاصلهگذاری اجتماعی، با وجود برخی نقایص بود.

این گزارش می افزاید؛ مهم ترین علت تغییر دوره در عملکرد صدا و سیما، سرعت تغییرات و تحولات ناشی از مخاطره و ایفای نقش روابط عمومی ستاد ملی کرونا و تغییر سیاست های دولت در این زمینه است. موضوعی که از یک سو در هنگامه بحران دارای اهمیت و قابل توجه است و در مقابل امکان مطالبه گری عمومی و نیازها و خواست های مردم را به حداقل می رساند که به نوبه خود موجب شده تا بخشی از مدیریت رسانه ای مخاطره یا بحران به رقبایی چون شبکههای اجتماعی و ماهوارههای فارسی زبان داده شود./

 

پایان پیام/50

برچسب‌ها:

نظر شما