شناسهٔ خبر: 41177673 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

در گفتگوی تفصیلی با دانشجو؛

نوروزی: فقط روحانی و لاریجانی از گرانی بنزین مطلع بودند / اصلا نگفتم اینستاگرام باید فیلتر شود / شفافیت آرا در این مجلس هم رای نمی‌آورد

نماینده رباط کریم گفت: متاسفانه آقای لاریجانی درگیر حزب بازی و سیاسی کاری بود. یعنی با تشکیل فراکسیون سوم به نام فراکسیون مستقلین تمام افراد هیئت رئیسه و نهاد‌های مهم مجلس را از این فراکسیون انتخاب می‌کرد.

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو- محمدمهدی احمدی؛ مجلس یازدهم در بحبوحه اپیدمی کرونا در هفتم خرداد ۹۹ کار خود را به طور رسمی آغاز کرد. این مجلس اولین مجلس شورای اسلامی در گام دوم انقلاب با هدف ایجاد یک فضای امیدوار کننده برای مردم و جامعه بعد از عملکرد ضعیف مجلس دهم در حوزه‌های مختلف کشور بود.
 
به گفته بسیاری از کارشناسان و همینطور برخی نمایندگان مجلس دهم، این دوره به دلیل برخی لابی‌ها و عملکردهای ضعیف ریاست و همچنین برخی از چهره‌های تاثیر گذار آن نتوانست، جایگاه مجلس به عنوان خانه ملت را به خوبی حفظ کند. 
 
از این رو خبرگزاری دانشجو، با حسن نوروزی، نماینده رباط کریم و بهارستان که هم در مجلس دهم حضور داشته و هم اکنون در مجلس یازدهم نیز حضور دارد به صحبت نشسته است.
 
وی معتقد است تبعیض بسیاری در مجلس دهم به چشم می‌خورده و آقای لاریجانی در جایگاه رئیس مجلس شورای اسلامی درگیر حزب بازی و سیاسی کاری بوده است.
 
نوروزی در مورد علت عملکرد ضعیف مجلس دهم بر این باور است که دوره گذشته مجلس دچار یک آشفتگی و درهم ریختگی بوده است یعنی اکثریت مجلس را فراکسیون تدبیر و امید در دست داشت که به نوعی این افراد از دولت در مجلس دهم حمایت می‌کردند یا به قول معروف به جای اینکه وکیل ملت باشند وکیل دولت بودند.
 
این نماینده مجلس همچنین در مورد طرح شفافیت آرا بر این عقیده است که این طرح به صورت کارشناسی مطرح نشده است و در عین حال که در مجلس دهم کار به جایی نبرد در مجلس یازدهم نیز تصویب نخواهد شد.

مشروح این گفتگو در ادامه می‌آید:
 
۴۰ درصد از کار‌های مجلس دهم را کمیسیون قضایی انجام داد
دانشجو: با توجه به اینکه شما در مجلس قبل نیز حضور داشتید و اکنون در مجلس جدید هم حضور دارید، چرا مجلس دهم نتوانست جایگاه خود را پیدا کند و علت حواشی‌های زیاد این مجلس چه بود؟

از نظر بنده کمیسیون قضایی در مجلس دهم بسیار خوب عمل کرد و تقریبا ۴۰ درصد از کار‌های مجلس دهم را این کمیسیون انجام داد. از این رو بنده معتقدم یکی از موفقیت‌های مجلس دهم کمیسیون حقوقی و قضایی این مجلس بود. علت بیان این موضوع اسن است که اگر مجلس یازدهم فقط به سه لایحه و طرح‌هایی که کمیسیون قضایی مجلس دهم به قانون تبدیل کرده است، عمل کند از نظر بنده برای مجلس یازدهم کافی است.

اما سوال این است که چرا مجلس دهم به معنای واقعی موفق نبوده است؟ باید گفت مجلس دهم دچار یک آشفتگی و درهم ریختگی بوده است یعنی اکثریت مجلس در دستان فراکسیون تدبیر و امید بود که به نوعی این افراد از دولت در مجلس دهم حمایت می‌کردند یا به قول معروف به جای اینکه وکیل ملت باشند وکیل دولت بودند. تمام مسائل دولت و مرتبط با آن را چشم بسته قبول و تصویب می‌کردند. از این رو با اتفاق افتادن چنین مسائلی، اقدامات خوب و موثر مجلس دهم نیز زیر سوال رفت. به یک نوعی آقایان لاریجانی و روحانی با هم در ارتباط بودند یعنی اگر لاریجانی حرفی می‌زد انگار رئیس جمهور زده است و بالعکس.
 
تاپ ساعت 7 سه شنبه///نوروزی: ضعیف شدن مجلس دهم به علت برخی اقدامات لاریجانی بود/ شفافیت آرا در این مجلس هم رای نمی آورد/ مجلس دهم دچار یک آشفتگی و درهم ریختگی بود/ مجلس یازدهم می تواند امید را در جامعه زنده کند
در مسئله بنزین فقط شخص آقای روحانی و لاریجانی مطلع بودند و هیچ خبری مبنی بر گران شدن بنزین از سوی دولت و رئیس مجلس به نمایندگان ابلاغ نشده بود. در آن شب بنده یک سخنرانی در شاندیز مشهد داشتم. مردم از بنده سوال می‌کردند که آیا بنزین گران خواهد شد؟ که بنده در پاسخ به آن‌ها می‌گفتم اصلا چنین خبری در کشور نیست و حتی نمایندگان مصوب کرده‌اند که فعلا بنزین گران نشود. ولی زمانی که ساعت ۱۲ شب خبر گران شدن بنزین را شنیدم شوکه شدم!. طبیعتا منِ نماینده حق دارم نسبت به این موضوع به رئیس مجلس اعتراض داشته باشم، زیرا با این اتفاق نا به جا تمام اقدامات خوب و سازنده مجلس را تخریب کردند.
 
لاریجانی درگیر حزب بازی و سیاسی کاری بود
دانشجو: مدیریت آقای لاریجانی چگونه بود؟ 
 
متاسفانه آقای لاریجانی درگیر حزب بازی و سیاسی کاری بود. یعنی با تشکیل فراکسیون سوم به نام فراکسیون مستقلین تمام افراد هیئت رئیسه و نهاد‌های مهم مجلس را از این فراکسیون انتخاب می‌کرد. به نوعی تبعیض‌های زیادی را در مجلس دهم شاهد بودیم. حتی در سفر‌های خارجی افراد نزدیک به خود را به آن سفر‌ها می‌برد و در امتیازبندی‌ های کمیسیون‌ها و فراکسیون‌ها طوری عمل می‌کرد که به نفع خود و فراکسیون خود باشد. در نهایت این تبعیض‌ها از چیز‌های خرد و کوچک شروع می‌شد تا به مسائل کلان می‌رسید که باعث می‌شد مجلس ضعیف نشان داده شود.

مجلس محل دموکراسی، تضارب آرا، کار عادلانه و قانون گذاری صحیح است. یعنی اگر این مسائل به درستی انجام شود، آن مجلس، فرهیخته‌ای خواهد شد و نماینده‌ای از نماینده دیگر بالاتر و برتر نیست. در نهایت امورات به دست نمایندگان مجلس است نه شخص رئیس مجلس. اگر این اتفاق بیفتد یعنی رئیس همه کاره شود از این رو مشکلی پیش می‌آید که خود نماینده‌ها بزرگترین منتقد مجلس می‌شوند و برای مجلس و هیئت رئیسه مشکل ایجاد خواهد شد که نتیجه آن می‌شود عدم موفقیت مجلس دهم. مجلس نباید مثل یک اداره و سرباز خانه فرمانده و سرباز پیاده نظام داشته باشد بلکه در مجلس همه باید رئیس و مرئوس باشند و همه در این میدان گاه احساس فخر برای اقداماتشان کنند و به کار گرفته شوند.
 
طرح شفافیت آرا در این مجلس هم رای نمی آورد
دانشجو: چرا شفافیت آرا چندین بار در مجلس دهم مطرح شد، اما مورد استقبال نمایندگان مجلس قرار نگرفت؟

اولا باید گفت کسانی که در مجلس دهم طرح شفافیت آرا را مطرح کردند اکنون پشت صحنه شفافیت در مجلس یازدهم هستند این کار یک کار کارشناسی شده‌ نیست و این بار هم در مجلس رای نمی‌آورد. بنده این طرح را امضا کردم، اما متاسفانه حتی نمایندگانی که این طرح را امضا کردند با ایما و اشاره به من متذکر می‌شدند که به این طرح رای نخواهند داد و علتشان این بود که مجلس شفاف است.
 
تاپ ساعت 7 سه شنبه///نوروزی: ضعیف شدن مجلس دهم به علت برخی اقدامات لاریجانی بود/ شفافیت آرا در این مجلس هم رای نمی آورد/ مجلس دهم دچار یک آشفتگی و درهم ریختگی بود/ مجلس یازدهم می تواند امید را در جامعه زنده کند

ثانیا از نظر بنده تمام اقدامات مجلس شفاف است. یعنی خبرنگاری که در صحن علنی حضور دارد از تمام اتفاقات مجلس باخبر است و می‌تواند به صورت صریح به جامعه مخابره کند. از این رو بنده معتقدم شفافیت باید در تمام نهاد‌ها و ارگان‌های نظام باشد و فقط به مجلس ختم نشود. یعنی اکنون مردم نمی‌دانند در هیئت دولت چه می‌گذرد و مصوبه‌های دولت و هیئت وزیران چیست؟، ولی از اقدامات ریز نمایندگان باخبر هستند.

اگر می‌خواهیم دنبال شفافیت باشیم یک چیز را باید انجام دهیم آن هم ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه است که می‌گوید دولت باید سامانه‌ای ایجاد و تمامی دریافتی مسئولین را در آنجا ثبت کند و در معرض و منظر مردم قرار دهد. وگرنه اقدامات یک نماینده شفاف است.

دانشجو: با توجه به اینکه مجلس یازدهم با شعار تحول در مسائل اقتصادی و اجتماعی و سایر حوزه‌ها روی کار آمد چه اقداماتی در این راستا می‌خواهد انجام دهد تا این شعار به وقوع بپیوندد؟

با اتفاقاتی که در کمیسیون‌ها افتاده این نوید را به جامعه می‌دهد که مجلس یازدهم می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند مثلا در کمیسیون برنامه و بودجه با وجود آقای حاجی بابایی و اعضای کارکشته همانند آقای نادران باید منتظر توفیقات خوبی از سوی مجلس باشیم. کمیسیون فرهنگی هم می‌تواند یکی از کمیسیون‌های خوب مجلس یازدهم باشد. از این رو مجلس یازدهم بعد از تشکیل شدن کمیسیون‌های تخصصی خود و به دور از احساسات می‌تواند با صلابت و استوار به شعار‌هایی که در بدو تشکیل خود داده است عمل کند.

تاپ ساعت 7 سه شنبه///نوروزی: ضعیف شدن مجلس دهم به علت برخی اقدامات لاریجانی بود/ شفافیت آرا در این مجلس هم رای نمی آورد/ مجلس دهم دچار یک آشفتگی و درهم ریختگی بود/ مجلس یازدهم می تواند امید را در جامعه زنده کند
 
 
نمایندگان دنبال کمیسیون هایی هستند که دستاورد داشته باشد
دانشجو: با توجه به اینکه شما در کمیسیون حقوقی و قضایی حضور دارید، علت کم لطفی نمایندگان مجلس به این کمیسیون چیست؟ برنامه و اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت این کمیسیون چیست؟

متاسفانه نمایندگان دنبال کمیسیون‌هایی هستند که بتوانند برای حوزه انتخابیه خود دستاوردی داشته باشند و یا اتفاقات خوبی برای آن‌ها در مجلس و کشور رقم بخورد. از این رو شاهد آن هستیم ۷۰ نفر برای ورود به کمیسیون برنامه و بودجه داوطلب می‌شوند و یا برای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ۵۰ نفر. در صورتی که کمیسیونی همچون امنیت ملی و سیاست خارجی یکی از کم مصوبه‌ترین کمیسیون‌های مجلس است و با توجه به ساختار کشور آنچنان کاری ندارد ولی خب مزیت‌های دیگری دارد که شاید برخی نمایندگان به این دلیل تلاش دارند که در آن حاضر باشند.
 
همین داستان نیز برای کمیسیون‌هایی که دستاورد دارند، تکرار می‌شود. از این رو کمیسیون‌های فرهنگی و قضایی که در درون خود دستاوردی برای نمایندگان ندارند مهجور واقع می‌شوند و مشاهده می‌کنیم افراد کمی داوطلب حضور در این کمیسیون‌ها هستند.
 
بازنده‌های مجلس یازدهم، عاملان حاشیه سازی برای مقابله با شکست در انتخابات 1400 هستند
دانشجو: اخیرا شاهد آن هستیم که حواشی زیادی برای مجلس یازدهم ایجاد می‌شود این حواشی از کجا نشئت می‌گیرد؟
اینکه حواشی‌هایی در فضای مجازی و واقعی اتفاق می‌افتد و ناخودآگاه این مطالب به پای مجلس یازدهم ثبت می‌شود به این علت است که یک عده‌ای نمی‌خواهند مجلس یازدهم به اهداف خود برسد. بازنده‌هایی که مجلس یازدهم را از دست دادند درصدد هستند با حاشیه سازی‌های مستمر انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را نبازند. در همین راستا قصد تخریب این گفتمان را دارند تا بتوانند وجهه خوبی از خود به معرض نمایش بگذارند.
 
مثلا همین بحث فیلترینگ اینستاگرام، اصلا من چنین صحبتی نکرده بودم در مصاحبه‌ای که با خبرنگاران داشتم یکی از خبرنگاران از بنده پرسید امروز در صحن چه گذشت؟ که من بیان کردم بحث اینستاگرام و فیلترینگ که همان خبرنگار با شیطنت رسانه‌ای که انجام داده بود، تیتر زد که نوروزی می‌گوید اینستاگرام باید فیلتر شود که اصلا چنین چیزی را بیان نکرده بودم. بلکه نمایندگان به وزیر ارتباطات درباره اینستاگرام و ولنگاری‌های موجود آن تذکر داده بودند. از این رو عده‌ای سعی می‌کنند ثبات را از مجلس یازدهم بگیرند و نگذارند مجلس اقدامات خود را پیاده سازی کند.
 
تاپ ساعت 7 سه شنبه///نوروزی: ضعیف شدن مجلس دهم به علت برخی اقدامات لاریجانی بود/ شفافیت آرا در این مجلس هم رای نمی آورد/ مجلس دهم دچار یک آشفتگی و درهم ریختگی بود/ مجلس یازدهم می تواند امید را در جامعه زنده کند
جالب این جاست که یکی از نمایندگان فراکسیون تدبیر و امید زمانی که می‌رفت به من گفت ما می‌رویم، ولی به شدت تخریبتان خواهیم کرد این طوری نیست که خیال کنید ما می‌رویم و گوشه نشین می‌شویم.
 
دانشجو: حرف آخر
 
هیئت رئیسه ونمایندگان مجلس باید خیلی احتیاط کنند و حرف‌ها و اقداماتی انجام ندهند که عده‌ای از آن سوء استفاده کنند، البته من یقین دارم که این مجلس تا یکی دو سه ماه دیگر خودش را بازیابی خواهد کرد و بهتر از این می‌شود.
 
<div id="video-display-embed-code_1080724" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/857965/1080724?width=600&height=400"></script></div>
 
 

نظر شما