به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس، حسین علیزاده در خصوص بازبینی آثار چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان گفت: اولین موردی که به محض شنیدن آثار تصمیم میگیریم این است که آیا آثار ارسالی در سطح جشنواره هستند یا خیر. معمولاً تعداد نوازندگان برجستۀ سهتار در سنین پایین کماند. از بین افرادی که در جشنواره شرکت کردهاند، تعداد زیادی نوازندگیشان در سطح راهیابی به جشنواره نیست. البته خوشحالیم که تعداد زیادی به ساز سهتار علاقهمندند، اما احساس میکنم بهخاطر شرایط موجود بهدلیل بیماری کرونا راهنمای کمتری داشتهاند و کیفیت آثار در این دوره در بخش سهتار کمی پایین است.
او در توصیه به برگزیدگان مرحلۀ اول جشنواره عنوان کرد: بهنظرم برگزیدگان با توجه به قطعاتی که در مرحلۀ نهایی برایشان تعیین شده است، یادشان باشد باید خودشان را به روح آن قطعات نزدیک کنند. وقتی شعری را با درک موضوع آن بخوانید مشخص میشود شعر را فهمیدهاید، ولی وقتی کلمات را همینطور ادا کنید مشخص میشود با مضمون آن رابطه برقرار نکردید. در نواختن نیز همینطور است.
علیزاده در مورد مرحلۀ نهایی گفت: انتظار داوران از کسانی که به مرحلۀ نهایی راه پیدا کردهاند چندین برابر کسانی است که در مرحلۀ اول حضور داشتهاند. برگزیدگان در این فرصت میتوانند از معلمین خود راهنمایی بگیرند. بسیاری از شرکتکنندگان تکنیک خوبی دارند ولی از نظر ذهنی برای آن چیزی که اجرا میکنند هنوز آماده نشدهاند. به هر حال موسیقی باید تأثیرگذار باشد و حس داشته باشد.
وی در پاسخ به این سؤال که جشنواره موسیقی جوان چقدر توانسته مؤثر باشد توضیح داد: بهنظرم وجود این جشنواره یکی از اتفاقهای مثبت موسیقی کشور است. همه اهالی موسیقی بر سر این موضوع همنظرند. واقعاً جنبۀ معنوی آن بسیار قوی است و شرکتکنندگان زیادی از سراسر ایران در آن حضور پیدا میکنند. جرئت و جسارتشان بسیار ستودنی است. شرکتکنندگان قطعاً به این موضوع واقفاند که همه برنده نخواهند شد ولی برای کسب تجربه باز هم در این جشنواره شرکت میکنند. معمولاً در ساز سهتار، نوازندههای جوان دیرتر به پختگی میرسند.
این آهنگساز برجسته نقش ردیف در فراگیری موسیقی ایران را پررنگ دانست و گفت: شما هر رشتهای را که بخوانید باید از گذشتهای عبور کنید تا تجربه بهدست بیاورید. جوانها قطعاً باید پایهها را خوب بشناسند. شما در ادبیات نمیخواهید تبدیل به سعدی شوید ولی به هر حال باید سعدی را خوب بشناسید. اگر میخواهید بیان متفاوتی داشته باشید، باید بیانهای دیگر را هم بشناسید. اگر ردیف را بهعنوان حصار ببینیم و بگوییم همه تفکرتان صرفاً باید تقلید از این موضوع باشد، بهنظرم نتیجۀ خوبی نخواهد داشت.
علیزاده در رابطه با آموزش موسیقی به صورت آنلاین اظهار داشت: من مخالفتی با آموزش آنلاین ندارم ولی خودم در فضای آنلاین حضور ندارم. هر از گاهی به بهانۀ رفع دلتنگیهایی که داریم، یک سری کلیپ ضبط میکنم و برای هنرجویانم میفرستم.
وی درباره فعالیتهای نشر «تار و پود» توضیح داد: این نشر قرار نیست انتشارات بسیار فعالی باشد. کارهایی که در این نشر انجام میشود محدود است. بخشی از آن مربوط به فعالیتهای خودم میشود و بخش دیگر به جوانانی اختصاص دارد که خودم روی ضبط آثار آنها نظارت میکنم. در شرایط حاضر فعالیت در این زمینه غیرممکن شده است و حتی در فکرمان است آثار را بهصورت آنلاین منتشر کنیم، چون تقریباً انتشار فیزیکی آثار بیمعنی شده است. در این مدت مشغول نوشتن کتابهای آموزشی بودم و در خانه کارهایم را انجام میدادم تا اگر روزی امکان برگزاری کلاس حضوری فراهم شد دستم برای آموزش هنرجویان پر باشد.
حسین علیزاده در پایان دربارۀ جدیدترین فعالیتهای خود عنوان کرد: در چند ماه گذشته سه موسیقی فیلم کار کردهام و یک سری کار از گذشته دارم که آنها نیاز به ضبط دارند و اگر فرصت شود آنها را ضبط میکنم. در حال حاضر به دلیل بیماری کرونا شرایط خاصی را تجربه میکنیم که قبلاً تجربه نکردهایم.
************************
بخاطر فیلم فرهادی به اسکار دعوت شدم
ستار اورکی از آهنگسازان شناخته شده کشور هفته گذشته در کنار دو ایرانی دیگر «نرگس آبیار» و «علی عباسی» برای عضویت در اسکار دعوت شد. به این بهانه گفتگویی با او انجام گرفته که در ادامه می خوانید.
ستار اورکی: هر ساله بر تعداد اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی افزوده میشود. دعوت از اعضای جدید برای آکادمی اسکار دارای سلسله مراتب خاصی است، به این صورت که نامزد دریافت اسکار شده باشید یا خودتان یا فیلمی که در آن حضور داشتهاید، برنده اسکار شده باشد. من نیز به دلیل برگزیده شدن دو فیلم آقای اصغر فرهادی در جایزه اسکار توانستم به این آکادمی راه پیدا کنم. همچنین زمانی که فیلم «جدایی نادر از سیمین» برنده جایزه اسکار شد، موسیقی آن در سالن دالبی اسکار ( این سالن از سال ۲۰۰۲ میزبان مراسم اسکار است) توسط آهنگساز هالیوود ـ جیمز هورنر ـ اجرا و رهبری شد. البته فیلمهای دیگری که ساخت موسیقی آنها را برعهده داشتهام، در جشنوارههای بینالمللی پذیرفته شده اند.
اورکی در مورد همکاری با آکادمی اسکار گفت: همکاریام با آکادمی از امسال به صورت دائمی خواهد بود و همیشه یک رأی برای داوری فیلمهایی که هر ساله به جشنواره ارسال میشوند، خواهم داشت. باید فیلمهایی را که برای شرکت در اسکار فرستاده میشوند، دنبال کنم که اصولا خود جشنواره آثار را برای داورها ارسال میکند.
او درباره جایگاه موسیقی فیلم ایران در جهان اظهار کرد: جدا از نداشتن ابزارهای خاص، استودیوهای بسیار درجه یک، نوازندههای خوب و حمایتهایی که از آهنگسازان فیلمهای بزرگ میشود، آهنگسازهای بسیار خوبی داریم و اشل موسیقی فیلم ایران در مقیاس جهانی استاندارهای خاص خود را دارد.
«چشمانداز حضور آهنگسازان ایرانی را در چنین جایگاههایی به چه صورتی میبینید؟» گفت: حضور من به عنوان آهنگساز در آکادمی اسکار میتواند فرصتی برای برقراری ارتباطات جدید در عرصه جهانی باشد. به عنوان اولین آهنگساز ایرانی میتوانم ارتباطات و همکاریهایی در فضاهای بینالمللی داشته باشم و کارهای بیشتری را به سرانجام برسانم. برنامه دارم با پروژههای خارجی کار کنم ولی هیچ گاه سینمای کشور را ترک نخواهم کرد؛ زیرا کشورم و سینمای این مملکت را دوست دارم و فکر کنم زود است که بخواهم شانه خالی کنم و نباشم. به هر حال وظایفی دارم که باید انجام بدهم.
در پایان درباره شرایط حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا توضیح داد: بحرانی که در آن قرار گرفتهایم در کل ابعاد سینمای ما تأثیرات منفی داشته است. ما هم دورادور کارهای خود را با وسواس و ترس انجام میدهیم ولی خیلی کم کارتر از سال قبل شدهایم؛ چون خیلی از آثاری که باید ساخته میشدند، ساخته نشدند و منتظر هستند که چه خواهد شد؟ من هم همانند دیگر دوستان چندین ماه است که کار نکردهام.
انتهای پیام/
نظر شما