شناسهٔ خبر: 41148411 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

حادثه نطنز؛ گمانه‌زنی رسانه‌های غربی و ردپای رژیم صهیونیستی در یک اقدام خرابکارانه/ چرا ایران نتایج بررسی حادثه نطنز را اعلام نمی کند؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- حادثه بامداد پنج شنبه 12 تیرماه در مجتمع هسته ای شهید احمدی روشن (نطنز) که طی آن بخشی از سوله در حال تجهیز مربوط به مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید دچار خسارت شد، سوژه داغ رسانه های غربی شده و گمانه زنی ها و اخبار نادرست این رسانه ها همچنان ادامه دارد.
به گزارش سرویس امنیتی دفاعی خبرگزاری آریا، از ساعات اولیه پس از حادثه رخ داده در تاسیسات هسته‌ای نطنز برخی رسانه‌های غربی و معاند به گمانه‌زنی در خصوص علت این حادثه پرداختند.
برخی رسانه‌ها از همان ساعات ابتدایی بعد از وقوع حادثه ادعاهایی را بدون ارائه منبع دقیق آن‌ها و یا شواهد در خصوص علت این حادثه مطرح کردند. یکی از این رسانه‌ها، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» بود که در بخشی از گزارش خود به نقل از یک «مقام اطلاعاتی کشوری در خاورمیانه» که نامی از وی برده نشده، نوشت: «این حادثه حاصل انفجار یک وسیله انفجاری بوده که در داخل تأسیسات (نطنز) کار گذاشته شده بود.»
این روزنامه به نقل از این مقام مدعی شد انفجار موجب تخریب بخش اعظم یکی از قسمت‌های رو زمینی مجتمع غنی‌سازی نطنز که به بالانس کردن دستگاه‌های سانتریفیوژ قبل از عملیاتی شدن آنها اختصاص داشته، شده است.
نیویورک تایمز در ادامه به نقل از «دیوید آلبرایت» رئیس «موسسه علوم و امنیت بین‌الملل» از اندیشکده‌های نزدیک به رژیم صهیونیستی و باسابقه طولانی در پرونده‌سازی علیه برنامه هسته‌ای ایران، نوشت این حادثه با توجه به تعدادی از عوامل دخیل در آن به احتمال زیاد اقدام خرابکارانه بوده است.
در ادامه برای اثبات این فرضیه، آلبرایت مدعی شد که بعید است ایران موادی به شدت قابل اشتعال که بتوانند انفجار ایجاد کنند را در این بخش از مجتمع نطنز ذخیره کرده باشد. وی ادعا کرد: «این بخش، در برابر چنین حوادث تصادفی آسیب‌پذیر نیست. قطعات و اجزا مربوطه را به اینجا آورده و مونتاژ می‌کنند. مایعات قابل اشتعال چندانی به اینجا آورده نمی‌شود. فعالیت‌های مونتاژ به خودی خود خطرناک نیستند. به نظر می‌رسد که این اتفاق، خرابکاری باشد.»
پایگاه اینترنتی نشریه آمریکایی «برکینگ دیفنس» هم در زمانی نزدیک به انتشار گزارش نیویورک‌تایمز اقدام خرابکارانه را علت وقوع این حادثه معرفی کرد. این نشریه به نقل از کارشناسان صهیونیست در تل‌آویو این طور به شرح ماوقع پرداخت: یک حمله اسرارآمیز به یکی از تاسیسات هسته‌ای مهم ایران خسارات گسترده‌ای وارد کرد.
در ادامه این گزارش به نقل از همان منابع تلاش شده این حادثه با حادثه اخیر در پارچین ربط داده شود. برکینگ دیفنس مدعی شد: در هفته‌های اخیر اسرائیل تلاش‌هایش را شدت بخشیده تا به جهان ثابت کند که ایران مسابقه تسلیحاتی خود برای دستیابی به بمب هسته‌ای را پایان نداده است. به گفته منابع، این تلاش شاید یک سری از "اتفاقات" را در تاسیسات ایران در هفته‌های اخیر توضیح دهد و تلاش کرده که حادثه در پارچین را هم با تلاش‌های رژیم صهیونیستی مرتبط کند.
«بی‌بی‌سی فارسی» هم در این بین مدعی شد که ساعاتی پیش از انتشار نخستین خبر درباره این حادثه، بیانیه‌ای به دست بعضی از خبرنگاران این شبکه فارسی‌زبان رسیده که از این حادثه و انجام «عملیات» در ساعت دو بامداد پنجشنبه در تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر می‌داده است.
بی‌بی‌سی افزود فرستندگان این بیانیه خود را منتسب به یک «گروه زیرزمینی» ناشناخته با نام «یوزپلنگان وطن» می‌دانند و مدعی شده‌اند که از مخالفانی هستند که در دستگاه‌های امنیتی ایران حضور و فعالیت دارند.
به ادعای این شبکه، در بیانیه این گروه که مسئولیت این حادثه را برعهده گرفته، آمده است که «آن‌ها "سازه جدیدالتاسیس مونتاژ نطنز" در "سایت هسته‌ای" کاشان را به عنوان هدف "عملیات" خود برگزیدند، زیرا علاوه بر اهمیت آن، این تاسیسات "زیرزمینی" نیست و بنابراین انهدام آن "قابل انکار" نبوده است.»
این شبکه مدعی شد که قادر نیست هویت این گروه ناشناخته و صحت گفته‌های آن درباره حادثه نطنز را بررسی و تایید کند.
رویترز، رسانه‌ای که در اجرای طرح‌های سفارشی برای رژیم صهیونیستی ابایی از قرار گرفتن در جایگاه یک رسانه زرد نیز ندارد، در انتشار اخبار دروغ درباره حادثه اخیر سایت هسته‌ای نطنز نیز مشابه فضاسازی در موضوع تورقوزآباد، اخبار جعلی را از زبان 3 مسئول ایرانی ناشناس منتشر کرد.
رویترز ادعا کرد، سه تن از مقامات ایران حادثه را ناشی از عملیات سایبری دانسته‌اند. این در حالی است که نه هویت این افراد و نه دلیل گفتگوی اختصاصی آن‌ها با رویترز مشخص نیست.
نکته جالب در این مدل زرد و غیر حرفه‌ای رویترز اینکه؛ در ماجرای جنجالی «تورقوزآباد» نیز که با نمایش تبلیغاتی نتانیاهو همراه بود دقیقا همین مدل اجرا شد و در تاریخ 17 شهریورماه 98 (8 سپتامبر 2019) چند منبع آگاه که هیچگاه نام و نشانی از آنان برده نشد، به یاری رویترز شتافتند تا سناریوی خیالی آن‌ها را در آن پروژه تکمیل کنند!
صرف نظر از اهمیت شکلی این حادثه، موضوعی که باعث تداوم موج خبری این رخداد شده، مرتبط بودن آن با «تاسیسات هسته ای» است.

واکنش ایران به گمانه زنی رسانه های غربی و معاند
در حادثه‌ای که روز پنج شنبه در سایت هسته‌ای نطنز اتفاق افتاد مقامات مسئول ایرانی بلافاصله با مشخص کردن ابعاد حادثه به بخشی از سوالات مطرح شده در افکار عمومی پاسخ دادند.
خبر این حادثه را بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی به فاصله چند ساعت پس از وقوع ان اعلام کرد اما اظهارنظر در مورد علت حادثه به کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی که تنها پیرامون موضوعات خاص در حوزه امنیت ملی اعلام نظر می کند، واگذار شد که می تواند واجد«پیامهای متفاوتی» باشد.
خسروی بعداز ظهر روز جمعه و به فاصله یک روز پس از وقوع این حادثه اعلام کرد: علت اصلی حادثه مشخص شده لیکن بدلیل برخی ملاحظات امنیتی، دلایل آن در زمان مناسب اعلام خواهد شد.
سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که علت اصلی حادثه روشن شده است اما «به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.» بنابراین هنوز به‌روشنی برای ما مشخص نیست که حادثه رخ‌داده در نطنز را می‌توان یک اقدام خرابکارانه توصیف کرد یا نه؟

ردپای رژیم صهیونیستی در یک اقدام خرابکارانه
اگرچه رسانه های رژیم صهیونیستی و غربی از ابتدای وقوع حادثه، فعالیت گسترده ای را برای پوشش خبری و تحلیلی این رخداد و مرتبط نمودن آن به توان اطلاعاتی و عملیاتی اسراییل آغاز کردند لیکن مقامات رسمی این رژیم رویکرد کاملا متفاوتی را در پیش گرفتند.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اظهارنظر شفاف در خصوص دخالت این رژیم در حادثه سایت نطنز خودداری کرد و صرفا به بیان گزاره کلی«ما نمی‌توانیم اظهارنظری روشن در این خصوص داشته باشیم»، اکتفا کرد.
بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز درگفتگو با رادیو ارتش گفت:«ایران با توانایی هسته‌ای همان چیزی است که ما نمی‌توانیم اجازه دهیم محقق شود. ما جلوی ایران را از هر راهی که ضروری باشد می‌گیریم.»
گانتس در ادامه و در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل در یک سری از انفجار‌های اخیر در سایت و نیروگاه‌های هسته‌ای ایران دخالت داشته است یا خیر گفت: «ایران اتمی تهدیدی برای ماست اما نباید این را به هر اتفاقی مرتبط کرد.»
گابی اشکنازی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نیز امروز در اظهاراتی مشابه و در واکنش به حادثه هفته گذشته در سایت هسته‌ای نطنز مدعی شد:« اسرائیل اقداماتی را برای متوقف کردن تهدیدات هسته‌ای ایران اتخاذ می‌کند؛ اما بهتر است اقدامات این رژیم علیه ایران ناگفته بماند.»

چرا ایران نتایج بررسی حادثه نطنز را اعلام نمی کند؟
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که رئیس سازمان انرژی اتمی در توضیح دلایل حادثه نطنز به اعضای کمیسیون بیان کرد که سناریوهای مختلف در حال بررسی است که نتایج قطعی آن اعلام خواهد شد؛ همچنین گروه‌های کارشناسی از بخش‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی همه جوانب را بررسی کرده‌اند.
ابوالفضل عمویی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گفت: جلسه امروز با حضور آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی برای ارائه گزارشی درباره روند فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان برگزار شد و آقای صالحی در جریان دیدگاه‌های اعضای کمیسیون قرار گرفتند.
وی افزود: در این جلسه آقای صالحی اشاره‌ای به همکاری‌های کشورمان با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادوار اخیر داشت و توضیح داد که متاسفانه در قطعنامه اخیر شورای حکام اطلاعات مورد ادعای سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی مبنای درخواست دسترسی آژانس بوده که این روند مورد انتقاد ماست.
عمویی اضافه کرد: آقای صالحی درباره حادثه نطنز هم توضیحاتی ارائه کرد مبنی بر اینکه سناریوهای مختلف درباره این حادثه در حال بررسی است و نتایج قطعی آن به زودی اعلام می‌شود. همچنین گروه‌های کارشناسی از بخش‌های مختلف امنیتی و اطلاعاتی همه جوانب موضوع را بررسی کرده و شورای عالی امنیت ملی هم اعلام کرد که دلایل حادثه را تشخیص داده اما فعلا به دلایل امنیتی نتیجه بررسی‌ها اعلام نشده است.




نظر شما