مبالغ اضافه دریافتشده بابت اینترنت همراه به کاربران باز میگردد
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بالا بردن قیمت توسط برخی اپراتورهای تلفن همراه در شرایط کرونا را غیرمنطقی و غیرمعقول دانست و خواستار بازگشت قیمتها به حالت قبل شد.
صاحبخبر - آیتیمن- در روزهای اخیر اپراتورهای تلفن همراه قیمت بستههای اینترنت خود را افزایش دادهاند. بررسیها نشان میدهد که برخی از بستههای اینترنت تا دو برابر نیز گران شده است. برای مثال بسته ۱۵ گیگابایتی که پیش از این ۳۷ هزار تومان بوده است، هم اکنون از لیست بسته یکی از اپراتورها حذف و بسته ۷.۵ گیگابایتی با قیمت ۳۷ هزار تومان جایگزین آن شده است. متعاقب این موضوع و با اعتراض کاربران و رسانهها، حسین فلاح جوشقانی در توییتی نوشت: بالابردن قیمت در برخی اپراتورهای تلفن همراه، در حالی که مردم به دلیل شیوع کرونا وابستگی بیشتری به فضای مجازی پیدا کردهاند، غیرمنطقی و غیرمعقول است و سازمان تنظیم با آن مخالفت کرده است. برخورد قانونی با اپراتورهای متخلف از صبح با ارسال اخطار آغاز شد. قیمتها باید به قبل بازگردد. مبالغ غیرقانونی باید به کاربران برگردانده شود این توییت اما چیزی از فشار کاربران و رسانهها برای اطمینان از صحت و سقم ماجرا کم نکرد و رسانهها سراغ مدیران سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی رفتند. در همین رابطه جوشقانی به ایرنا گفت: به هر دو اپراتور اخطار دادیم که تعرفهها را به حالت قبل برگردانند. ما معمولاً سعی میکنیم مشکلاتی که در این بخش وجود دارد را خودمان حل کنیم و کار به مراجع دیگر نرسد. اپراتورها نیز میتوانند برای رسیدن به خواسته خودشان با ما مذاکره کنند. اینکه رگولاتوری با چیزی مخالفت کند و آنها کار خلاف قانون خود را انجام بدهند که سنگ روی سنگ بند نمیشود. معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه اگر تعرفهها به حالت قبل برنگردد حتماً اقدامات دیگری انجام خواهد شد، افزود: اگر وضعیت به این شکل باقی بماند، حتماً مراجع دیگری مانند سازمان حمایت از حقوق مصرفکننده برای حل مساله ورود پیدا میکنند. او در خصوص پیشینه این اتفاق افزود: مصوبه ۲۵۲ کمیسیون تنظیم مقررات، شرایط اپراتور مسلط را تعیین کرده است. اپراتورهای همراه اول و ایرانسل نیز بر اساس همان تعریف جزو اپراتورهای مسلط بهحساب میآیند. به همین دلیل طبق قوانین، باید تمام تعرفههای آنها چه عادی چه تشویقی و طرحهایی که مدنظر دارند به تائید سازمان تنظیم مقررات برسد؛ آنهم در چارچوب سقف و کفی که توسط کمیسیون تنظیم مقررات تعریفشده است. وی گفت: حدود یک ماه قبل اپراتور همراه اول و ایرانسل برای تغییر قیمت بستههای خود درخواستی را به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کردند. فلاح جوشقانی گفت: نامهای که اپراتورها برای سازمان ارسال کردند، شامل درخواست تغییراتی در ارایه سرویس و قیمتها بود. این دو نامه که ازنظر ادبیات و خواستههایی که مطرحشده، کاملاً شبیه یکدیگر بود با مخالفت ما روبهرو شد، به ویژه که با شیوع کرونا و استفاده بیشتر مشترکان از فضای مجازی، چنین اقدامی منطقی نبود. اپراتورها خواستار افزایش دو برابری قیمتها بودند. او افزود: سازمان با این درخواست مخالفت و اعلام کرد که تعرفهها باید به حالت قبل برگردد. اوایل شب گذشته -جمعه- خبرهایی مبنی بر افزایش قیمت به گوش ما رسید و بررسی آن را آغاز کردیم. شنیدهها درست بود. هم تعرفهها را تغییر دادند هم یکسری از بستههای پرمصرف مشترکان را حذف کرده بودند. این اتفاق به شکل گستردهتری در ایرانسل مشاهدهشده بود. معاون وزیر ارتباطات گفت: تعرفههایی که اکنون در بازار وجود دارد سالهاست که توسط اپراتورها جاافتاده است. شرایط بازار را خود اپراتورها ایجاد کردهاند و نمیتوان تعرفهای که عرف بازار شده است را یکشبه دو برابر کرد. تاکید بر بازگشت مبالغ به کاربران در همین راستا معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات نیز از اصلاح قیمت بستههای اینترنت به قبل از گرانی دو روز گذشته خبر داد و گفت: به اپراتورهای موبایل اخطار دادیم که امروز قیمتها را به قبل بازگردانند. مجید حقی معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتوگو با خبرنگار مهر، با تأیید گرانیها اظهار داشت: بررسیهای رگولاتوری نشان داد که بخشی از تغییر بستههای اینترنت اپراتورهای موبایل مربوط به افزایش قیمت بوده است. وی با بیان اینکه تغییر قیمت پکیجهای اینترنت امری معمول بین اپراتورها است که با توجه به تغییر حجم بستهها اتفاق میافتد، افزود: اما هم اکنون بحث این است که این تغییر قیمتها مبتنی بر افزایش تعرفه بوده است و ما تغییر بسته اینترنت اپراتورهای موبایل را به «پکیج افزایشی» تعبیر میکنیم. حقی با بیان اینکه تخلف افزایش قیمت تنها مربوط به اپراتورهای موبایل میشود، اضافه کرد: از آنجایی که این اپراتورها باید قبل از هرگونه تغییر قیمتی، تاییدیه رگولاتوری را دریافت کنند و این اتفاق هم اکنون نیافتاده است، این بستهها باید اصلاح و نرخها به قبل بازگردد. معاون رگولاتوری با تاکید بر اینکه هرگونه تغییر نرخ خدماتی باید به تأیید رگولاتوری برسد، افزود: اپراتورهای موبایلی از روز چهارشنبه هفته گذشته (۱۱ تیرماه) بدون اطلاع رگولاتوری و اطلاع رسانی، این تغییرات را در بستههای مختلف اینترنت اعمال کرده اند و ما در بستههای مختلف، شاهد افزایش قیمت هستیم. حقی گفت: البته ۳ برابر شدن قیمت بستههای اینترنت اپراتورها را تأیید نمیکنیم اما شواهد نشان میدهد که در بستههای پیشنهادی اپراتورها، تغییرات زیاد و معناداری اعمال شده است. وی اضافه کرد: به اپراتورها مهلت داده شده است که ظرف همین امروز (شنبه) و هرچه سریعتر این تغییرات را اصلاح و بستهها را به حالت قبل بازگردانند. معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: کاربرانی که طی این مدت بسته اینترنت فعال کردهاند نیز، بستههای اینترنت آنها با مبالغ قبلی برایشان اصلاح شده و مبالغ به حسابشان عودت داده میشود. وی در مورد نحوه نظارت رگولاتوری گفت: اپراتورها باید در این زمینه گزارش خود را به رگولاتوری ارایه دهند. همچنین سامانه ۱۹۵ نیز آمادگی این را دارد که اگر مواردی از سوی کاربران اعلام شود، آن را پیگیری و اصلاح کند. حقی با تاکید بر اینکه کاربرانی که طی دو سه روز گذشته مبادرت به خرید بستههای اینترنت با نرخ گرانتر از قبل کردهاند، حداکثر تا فردا منتظر باشند که بستههای خریداری شده آنها اصلاح شود، در غیر اینصورت موضوع را از طریق سامانه ۱۹۵ گزارش و مطالبه کنند. وی گفت: تخلف افزایش قیمت تنها در اپراتورهای موبایل اتفاق افتاده و ما گزارشی مبنی بر گرانی اینترنت ثابت دریافت نکردهایم. افزایش غیرقانونی تعرفه بستههای اینترنت از سوی دیگر محمد امامی، مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس ارتباطی و فناوری ارتباطات نیز گفت: افزایش قیمت بستههای اینترنت همراه از سوی اپراتورها برابر با مقرارت نیست و تعرفهها باید به نرخ گذشته برگردد. وی در گفتوگو با میزان درباره افزایش قیمت بستههای اینترنتی از سوی اپراتورها گفت: افزایش قیمت بستههای اینترنت همراه از سوی اپراتورها برابر با مقرارت نیست و باید تعرفهها به نرخ گذشته برگردد و این اقدام مطابق مصوبات ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقرارت تخلف محسوب میشود. مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس ارتباطی و فناوری ارتباطات ضمن اخطار به اپراتورها، گفت: ظرف ۲۴ ساعت آینده اپراتورها باید با هماهنگی سازمان تنظیم مقرارت قیمت بستههای اینترنتی را به نرخ گذشته بازگردانند و در صورت عدم اجرا اپراتورهای متخلف با جریمه مواجه خواهند شد. وی افزود: اپراتورها موظف هستند اضافه دریافت از مشترکانی که اقدام به خرید بستههای اینترنتی که قیمت آن مورد تایید سازمان قرار نگرفته را عودت دهند و سازمان تنظیم مقرارت پیگیر این موضوع خواهد بود. امامیعنوان کرد: تعرفه ترافیک داخلی یک دوم و تعرفه پیامرسانها یک سوم ترافیک خارجی در نظر گرفته شده است. مدیرکل دفتر نظارت بر سرویس ارتباطی و فناوری ارتباطات افزود: افزایش قیمت تعرفه بستههای اینترنتی باید در چارچوب قوانین سازمان تنظیم مقرارت باشد و افزایش قیمت به دلیل تغییرات نرخ ارز و یا هر دلیلی دیگر بدون اطلاع و اعلام سازمان تنظیم مقرارت تخلف است. به گفته وی؛ افزایش قیمت تعرفه بستههای اینترنتی از سوی دو اپراتورها یکسان نبوده و تخلف آنها متفاوت از یکدیگر است. وی ادامه داد: در حال حاضر برنامهای برای افزایش تعرفه بستههای اینترنتی وجود ندارد و اپراتورها نیز در صورت درخواست افزایش باید موضوع را در کمیسیون مربوطه اعلام کنند. بازگشت قیمتها در ایرانسل کمی بعد از اخبار مذکور و در پی تذکر و اخطار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به اپراتورها در مورد گرانی و محدود شدن بستهها، اپراتور دوم از عرضه همه بستههای اینترنت با قیمت سابق خبر داد.∎
نظر شما