شناسهٔ خبر: 41081011 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

بهره برداری از ۱۰ طرح وزارت نیرو در استان‌های فارس و کرمانشاه

از ۱۰ طرح مرتبط با صنایع آب و برق در نهمین هفته از پویش هر هفته - الف - ب - ایران امروز با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانسی بهره برداری شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
به عنوان نخستین طرح، سد مخزنی «شرف شاه» بخش سومار در شهرستان گیلانغرب توسط رییس جمهور از طریق ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید.

این سد در شهرستان گیلانغرب با حجم بیش از ۱۰۱ میلیون مترمکعب بر روی رودخانه «کنگیر» واقع شده و شبکه پایاب آن در شهرستان قصرشیرین توسعه یافته است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان کرمانشاه تامین آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی دشت‌های سومار و نفت شهر به میزان سه هزار و ۵۵ هکتار، تامین آب مورد نیاز شرب و صنعت در شهر‌های سومار، نفت شهر و بازارچه مرزی به میزان ۱۱.۳ میلیون متر مکعب و تامین آب موردنیاز زیست محیطی منطقه به میزان ۱۰ میلیون مترمکعب را از اهداف ساخت سد شرفشاه سومار اعلام کرد.

این سد در راستای اجرای طرح پویش الف. ب. ایران در کشور با هزینه‌ای به میزان ۵۰۰ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

عملیات اجرایی سد شرفشاه از سال ۸۹ آغاز شد و دریاچه سد نیز در سطح ۴۲۰ هکتار با قابلیت ذخیره سازی ۱۳۱ میلیون متر مکعب پیش بینی شده است.

امروز همچنین از چند نیروگاه خورشیدی که با مشارکت بخش خصوصی در استان فارس ایجاد شده است بهره برداری شد.

رئیس جمهور و معاون وزیر نیرو امروز همچنین دو طرح در حوزه آب رسانی، یک طرح در حوزه آب و یک طرح در حوزه برق را با هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه به صورت ویدئو کنفرانس در استان فارس افتتاح کردند.

این طرح‌ها شامل بهره برداری از مرحله نخست خط دوم آب رسانی به شیراز از سد درودزن، آب رسانی به شهر سعادت شهر، تصفیه خانه فاضلاب شماره دو شیراز و نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی لارستان است.

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره آب منطقه‌ای فارس گفت: همزمان با رشد روزافزون جمعیت و گسترش تأسیسات زیربنایی و توسعه شهری در ۲۵ سال اخیر و احتمال آلودگی و کاهش آب سفره آب‌های زیرزمینی، مطالعات توسعه برداشت آب از دریاچه سد درودزن و تصفیه و انتقال آن برای تأمین مصارف آب شهری و صنعتی شهر شیراز در دستور کار شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس قرار گرفت.

حمیدرضا دهقانی افزود: برای انتقال آب مورد نیاز بخشی از کلان شهر شیراز، مطالعه و اجرای خط دوم آب رسانی به شهر شیراز از سد درودزن با استفاده از توان و پتانسیل شرکت‌های داخلی و عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۰ آغاز شد.

وی گفت: این طرح بزرگ شامل خط لوله، ایستگاه پمپاژ، ساخت مخازن سه گانه، و حفرتونل به طول ۵ کیلومتر است که مرحله نخست آن به ظرفیت ۷۵۰ لیتر بر ثانیه بهره برداری شد.

دهقانی افزود: این طرح تاکنون بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال هزینه داشته است و امیدواریم با تأمین اعتبار، با ظرفیت کامل سه مترمکعب بر ثانیه به بهره برداری برسد.

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره آب منطقه‌ای فارس گفت:ظرفیت بالا و ارتفاعات صعب العبور سبب احداث یک باب ایستگاه پمپاژ در مقیاس بزرگ و در بخشی دیگر از مسیر ایجاد تونلی به طول ۵ کیلومتر شد.

مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره آب منطقه‌ای فارس افزود: مرحله نخست طرح آب رسانی به شهر‌های سعادت شهر و ارسنجان که از سال ۹۵ آغاز شده و شامل آب رسانی به سعادت شهر است و سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آب آشامیدنی این شهر را تأمین می‌کند.

دهقانی گفت: این طرح با اعتباری افزون بر ۳۹ میلیاردتومان اجرا شده است.

وی گفت: برای افتتاح مرحله دوم این طرح شامل آب رسانی به ارسنجان، در صورت تأمین اعتبار۵۰ میلیارد تومانی، تا پایان امسال افتتاح خواهد شد.

با بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب شماره دو شیراز در طول شبانه روز افزون بر ۱۰۰ هزار مترمکعب آب به ظرفیت این تصفیه خانه اضافه می‌شود و در حدود ۱۸۰ هزار خانوار شهر شیراز از آن بهره‌مند خواهند شد.

 رئیس جمهور: هر دو ماه یک تصفیه خانه ساخته ایم 

رئیس جمهور در این مراسم گفت: این یک افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است که قادر هستیم در دولت یازدهم و دوازدهم، هر دو ماه یک سد مخزنی ملی را افتتاح کنیم.

آقای روحانی در آئین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو در استان‌های کرمانشاه و فارس، افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم توانستیم هر ماه یک تصفیه خانه فاضلاب و هر ۵۰ روز یک تصفیه خانه آب شهری افتتاح کنیم که این مسئله برای ما خیلی اهمیت دارد.

رئیس جمهور گفت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در مجموع فقط ۴ تصفیه خانه فاضلاب در سراسر کشور وجود داشت در حالی که هم اکنون ۲۴۲ تصفیه خانه فاضلاب در کشور داریم و امروز دویست و چهل و دومین تصفیه خانه فاضلاب افتتاح شد.

آقای روحانی اضافه کرد: ان شاءالله باز هم افتتاح‌های دیگری در این زمینه تا پایان دولت دوازدهم در پیش داریم.

رئیس جمهور گفت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ۲۷ تصفیه خانه آب شهری در کشور داشتیم، اما امروز ۱۵۶ تصفیه خانه آب شهری در کشور داریم که ۳۷ تصفیه خانه از آن در دولت یازدهم و دوازدهم افتتاح شده است.

آقای روحانی افزود: از آغاز دولت یازدهم حرکتی بسیار خوب، جهش دار و جهادی در این زمینه محقق شد و امروز شاهد ثمرات خوب آن هستیم.

رئیس جمهور گفت: در شرایط فشار، تهدید، تحریم و کرونا توانسته ایم، افتخارآمیز حرف بزنیم و با افتخار بگوییم که تعداد تصفیه خانه‌های فاضلاب کشور از ۴ به ۲۴۲ رسیده است.

آقای روحانی افزود: حرکت ما یک حرکت پرشتاب برای مردم و کشور بوده و بخش‌های دولتی و خصوصی در این زمینه به منظور آبادانی سرزمین خود تلاش کرده اند.

رئیس جمهور همچنین گفت: هر دو استان فارس و کرمانشاه از نظر بهره مندی از منابع آبی شرایط خوبی ندارند، بنابر این تصفیه خانه فاضلاب و سد برای این دو استان بسیار مهم است.

آقای روحانی همچنین از تلاش همه کارگران، مهندسان و مدیران وزارت نیرو و بخش خصوصی که در این زمینه و به منظور افتتاح طرح‌ها کار بزرگی کردند تشکر کرد.

رئیس جمهور گفت: امروز در کشور ما ۹۹/۹۹ درصد از جمعیت از آب آشامیدنی بهداشتی پایدار برخوردارند و در جمعیت روستانشین کشور هم بیش از ۸۲ درصد آب آشامیدنی بهداشتی پایدار دارند و این یک افتخار برای جمهوری اسلامی است.

ظرفیت بسیار خوبی برای تولید برق داریم

رئیس جمهور گفت: شرایط اقلیمی کشور ما می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای تولید برق باشد.

آقای روحانی در ادامه آئین بهره برداری ویدئو کنفرانسی از طرح‌های ملی وزارت نیرو در استان‌های فارس و کرمانشاه، افزود: در انرژی‌های تجدید پذیر حرکت‌های خوبی انجام شده است و با توجه به شرایط اقلیمی کشور، این شرایط می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای تولید برق باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: برق پاک بدون آلایندگی و بدون نیاز به مصرف آب بسیار مهم است که در نیروگاه‌های خورشیدی از کیلووات به سمت مگاوات آمدیم، امروز درحال افتتاح نیروگاه‌هایی هستیم که تا ۱۰ مگاوات می‌تواند برق تولید کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کار بزرگی باید در این زمینه صورت بگیرد، گفت: با توسعه تکنولوژی در این زمینه، باید هر کسی بتواند پشت بام خانه خود را به یک نیروگاه خورشیدی و برق مورد نیاز تبدیل و استفاده کند و اضافه آن را به دولت بفروشد، ما می‌توانیم به این سمت در آینده حرکت کنیم.
 
باید بتوانیم با زمان بندی با مردم حرف بزنیم

رئیس جمهور گفت: در همه طرح ها، باید بتوانیم با زمان بندی با مردم حرف بزنیم و این بسیار مهم است.

آقای حسن روحانی در آئین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو در استان‌های کرمانشاه و فارس، به مقوله مهم نظم، ترتیب و زمان بندی دقیق دادن به مردم اشاره کرد و گفت: یک زمانی به مردم وعده می‌دهیم که در این دولت تعدادی سد را به افتتاح خواهیم رساند، اما زمان دیگر بسیار دقیق‌تر در این خصوص صحبت می‌کنیم و می‌گوییم تا امروز ۴۳ سد افتتاح کردیم و تا پایان دولت ۵۸ سد را افتتاح خواهیم کرد.

وی افزود: اینکه ما بتوانیم با آمار و ارقام و زمان بندی صحبت کنیم یکی از آرزو‌های بنده بود، در کشور‌های غربی اینگونه است مثلا در کشور‌های اروپایی اعلام می‌کنند که تا پایان دو سال دیگر این ۱۰ پروژه به افتتاح می‌رسد و حتی تاریخ و روز آن را نیز اعلام می‌کنند و ما امروز در کشور در قسمت (الف و ب) یعنی آب و برق به این نقطه رسیدیم و البته تا (ی) باید برویم.

آقای روحانی همچنین گفت: اینکه وزیر به ما می‌گوید، در این ۶ ماه چه طرح‌هایی افتتاح خواهد شد و امسال در ۱۲ ماه چه طرح‌هایی افتتاح خواهد شد، این برای ما بسیار مهم است، منظم بودن، برنامه ریزی دقیق داشتن با محاسبه حرکت کردن مردم ما را با نشاط می‌کند، فقط در دبستان نیست که ما در اول سال تحصیلی که ۳۱ شهریور پایان تحصیلات است.

وی افزود: در همه طرح‌ها باید بتوانیم با زمان بندی با مردم حرف بزنیم و این بسیار مهم است.

آقای روحانی به مسئله غرب کشور اشاره کرد و گفت: در غرب کشور یک کار بسیار عظیمی انجام گرفته و اینکه ما در نقاط مرزی مان ۵۳ سد را به ثمر رساندیم که از این ۵۳ سد ۲۴ سد در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته و ۴۵ درصد این سد‌ها است، آثار بسیار زیادی دارد و بخش مهم آن آبادانی سرزمین مان در منطقه غرب خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: شهر‌هایی که در دوران دفاع مقدس در اوج حملات دشمن بودند و حتی بخشی از آن‌ها در اشغال دشمن بود، از این طرح‌ها بهره‌مند خواهند شد، و امروز ما از سدی صحبت می‌کنیم به نام شرف شاه که این سد در کرمانشاه است و آب این سد در گیلان غرب و منطقه سومار و موجب آبادانی این شهر‌ها می‌شود.

وی افزود: ما امروز پاسخ می‌دهیم به جهاد و ایستادگی مردم گیلان غرب و کرمانشاه و همچنین سومار که در آن شرایط سخت مقاومت و ایستادگی کردند و این شهر به وسیله این سد ان شاالله آباد خواهد شد و کشاورزی، صنعت و آب شرب آن‌ها بسیار حانز اهمیت است.
 
قدم‌های خوبی برای استان‌های غربی برداشته می‌شود

رئیس جمهور گفت: تا پایان سال قدم‌های بسیار خوبی برای استان‌های غربی کشور برداشته می‌شود.

آقای روحانی در ادامه سخنانش در آئین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو در استان‌های کرمانشاه و فارس، افزود: به وزیر نیرو و امور خارجه بفرمائید، تلاش کنیم با آبادانی سومار، این منطقه یکی از نقاط مرزی تجاری ما با عراق در آینده باشد.

رئیس جمهور گفت: روبروی سومار شهر مندلی عراق که نزدیک‌ترین راه به بعقوبه است، نزدیک‌ترین راه از این مسیر به شمال بغداد، سامرا و کردستان عراق است.

آقای روحانی افزود: در یک منطقه میانی در واقع این خط قرار گرفته و سومار می‌تواند در آینده یک شهر مرزی مهم ما برای تبادل کالا با کشور عراق باشد و امروز یک قدم بسیار مهم و خوبی برداشته شد و خدمت مردم عزیز ایران عرض می‌کنم که تا پایان امسال قدم‌های بسیار خوبی برای استان‌های غربی یعنی استان ایلام، استان کرمانشاه، استان خوزستان برداشته خواهد شد که حالا این طرح سد‌ها و طرح گرمسیری بیشتر به منطقه کرمانشاه و ایلام مربوط می‌شود و ان شاءالله تا پایان سال افتتاح‌های خوبی در بخش کشاورزی خواهیم داشت.

رئیس جمهور گفت: در حال حاضر برای طراحی برای لوله کشی، برای کانال کشی، برای زهکشی، برای تجهیز ۱۸ هزار هکتار در دست اقدام هستیم.

آقای روحانی افزود: براساس گزارشی که دیروز به دست من رسیده است، بیش از ۱۰ هزار هکتار تاکنون آماده و بقیه آن هم در سال جاری آماده خواهد شد، بنابر این ما طرح‌های مهمی برای غرب کشور، در بخش افتتاح و آبادانی خواهیم داشت و امیدوارم خداوند به ما توفیق بدهد که ما بتوانیم همه این طرح‌هایی را که مدنظر و در جدول برنامه‌های سال ۹۹ و ۱۴۰۰ ما است، اجرایی و عملیاتی کنیم.

رئیس جمهور در پایان گفت: مردم ما هم همیشه بانشاط باشند و بدانند علیرغم فشار‌ها و تحریم ها، دولت و مسئولین همواره برای خدمت رسانی و رفع مشکلات مردم در حد توان خودشان آمادگی دارند.

وزیر نیرو: بیش از ۹۹ درصد جمعیت شهری و ۸۲ درصد جمعیت روستایی به آب سالم دسترسی دارند

وزیر نیرو هم در ایتدای این مراسم گفت: در کشور ما ۹۹ و ۹ دهم درصد جمعیت شهری دسترسی به آب سالم و پایدار دارند که در روستا‌ها این نسبت ۸۲ و نیم درصد است.

آقای رضا اردکانیان در آغاز پویش "هر هفته الف _ ب ایران" که با حضور رئیس جمهور و به صورت ارتباط ویدئو کنفرانسی با استان‌های فارس و کرمانشاه برگزار شد افزود: امروز در عرصه‌های مختلف از جمله در آب، شرایط کشور در مقایسه با متوسط جهانی و منطقه، بسیار خوب است، زیرا امروز ۱۵ درصد جمعیت شهری دنیا با وجود همه تلاش‌هایی که شده هنوز دسترسی به آب پایدار ندارند و در جمعیت روستایی نیز ۳۷ درصد جمعیت دنیا فاقد دسترسی به آب سالم و پایدار هستند این یعنی ما از متوسط جهانی بسیار بالاتر هستیم. در جمعیت شهری همپای کشور‌های توسعه یافته در کشور ما در زمینه شبکه‌های آب برای شرب و بهداشت کار شده و در روستا‌ها هم فعالیت‌های خوبی در حال انجام هست.

وی با بیان اینکه وعده کردیم امسال ۲۵۰ طرح را تا پایان سال با سرمایه گذاری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری برسانیم گفت: تا کنون در ماه‌های گذشته سال، ۳ سد در استان‌های ایلام، خراسان جنوبی و آذربایجان غربی، ۲۲ هزار هکتار شبکه در استان ایلام، آبرسانی به یک شهر جدید در استان مرکزی، آب سانی به ۱۵ روستا در خراسان جنوبی، چهار تصفیه خانه بزرگ فاضلاب در استان‌های تهران و قم، سه نیروگاه حرارتی در استان‌های تهران، بوشهر و لرستان، ۳ نیروگاه تجدیدپذیر و تعداد قابل توجهی پست‌های برق و خطوط انتقال و در مجموع ۲۵ طرح با سرمایه گذاری ۹ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی به ثمر رسیده است.

آقای اردکانیان با اشاره به اینکه امروز ۱۰ طرح در استان‌های فارس و کرمانشاه افتتاح می‌شود افزود: از مهمترین طرح‌های امروز، آبرسانی به کلانشهر شیراز است. سال گذشته در تابستان حتی تا آستانه جیره‌بندی آب در شهر شیراز پیش رفته بودیم که شرایط با همراهی مردم در مصرف مدیریت شد، اما این دغدغه از امسال تا سال‌های بعد رفع شده است.

وی با بیان اینکه مسیر انتقال آب از سد درودزن تا شیراز حدود ۷۷ کیلومتر است اضافه کرد: بهره برداری از این طرح بزرگ شامل خطوط لوله، تصفیه خانه آب، ایستگاه‌های پمپاژو تونل، مشکل جمعیت قابل توجهی را از حیث آب شرب و بهداشت حل می‌کند.

وزیر نیرو گفت: طرح آبرسانی به شیراز شامل تصفیه خانه بزرگی است که این تصفیه‌خانه، سی و هفتمین تصفیه خانه‌ای است که در این دولت به بهره‌برداری می‌رسد و تا پایان دولت به رقم ۵۴ تصفیه خانه آب خواهیم رسید. یعنی دولت کنونی در پایان دوره کاری خود به مردم گزارش خواهد داد که در کمتر از هر دو ماه در این هشت سال به طور متوسط یک تصفیه خانه آب به مدار بهره برداری رسیده است. ضمن اینکه تصفیه خانه فاضلاب هم، طرح دیگری است که امروز به بهره برداری است.

آقای اردکانیان افزود: همچنین در استان فارس شش طرح نیروگاه تجدیدپذیر را افتتاح خواهیم کرد. این نیروگاه‌های خورشیدی، طرح‌های بزرگی است که در شهرستان‌های مختلف استان فارس با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بهره برداری می‌رسد.

وی ادامه داد: امسال در این پویش تاکنون سه نیروگاه تجدیدپذیر را افتتاح کردیم که امروز به ۹ نیروگاه خواهد رسید. ضمن اینکه تاکنون موفق شده ایم ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه بخش خصوصی را برای احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر جذب کنیم که ۸۳۴ مگاوات نیروگاه در مدار نتیجه این سرمایه‌گذاری است.

وزیر نیرو با بیان اینکه ۹۵ درصد کار نیروگاه‌های تجدیدپذیر در دولت کنونی به ثمر رسیده است گفت: امیدواریم تا پایان دولت این روند به خوبی ادامه داشته باشد و بعد از آن هم تداوم یابد.

قای اردکانیان با اشاره به اینکه ۱۶۰ شرکت خصوصی برای ساخت تجهیزات و سایر فعالیت‌های نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأسیس شدند افزود: خریدار برق ما هستیم و به طور تضمینی هم خریداری می‌کنیم و قرارداد بلند مدت هم می‌بندیم.

وی با بیان اینکه نیروگاه‌ها دو دسته مگاواتی و کیلوواتی هستند اضافه کرد: نیروگاه‌های کیلوواتی ظرفیت کمتری دارند بنابراین فرصت خوبی است که در بخش‌هایی که تثبیت جمعیت در آنجا ضرورت دارد از جمله در مناطق مرکزی و شرقی کشور، با کمک سازمان‌ها این سرمایه‌گذاری در جهت استقرار جمعیت و حفظ معیشت آن‌ها انجام شود. البته این سرمایه گذاری، سرمایه‌گذاری سودآوری برای مردم و بهره‌برداران است.

وزیر نیرو همچنین گفت: آخرین طرح امروز، سد مخزنی شرف شاه در استان کرمانشاه و چهل و سومین سدی است که در دولت کنونی به بهره‌برداری می‌رسد که تعداد سد‌های بزرگ مخزنی کشور را به ۱۸۷ سد می‌رساند. ۴۳ سد در ۸۳ ماه گذشته یعنی هر دو ماه یک سد مخزنی ملی به بهره برداری رسیده است که ان شاءالله تا پایان دولت ۱۵ سد دیگر هم مطابق برنامه به نتیجه خواهد رسید و ما در پایان دولت به مردم گزارش خواهیم کرد که در این دولت در هر ۵۰ روز به طور متوسط یک سد مخزنی به ثمر رسیده است

اردکانیان افزود: این سد در مجموعه چرخه طرح‌های توسعه منابع آب و خاک مرزی کشور بسیار مهم است که با اجازه مقام معظم رهبری و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اجرا شده و در تامین آب شرب سومار و نفت شهر و حقابه‌های کشاورزی و توسعه کشاورزی در منطقه نقش مهمی دارد.
 
<div id="video-display-embed-code_297501" ><script type="text/JavaScript" src="irinn.ir/fa/news/play/embed/797329/297501?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما