شناسهٔ خبر: 41060921 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

پیش‌بینی نیویورک‌تایمز از شکست ترامپ مقابل ایران

ایرنا نوشت: روزنامه نیویورک‌تایمز در خصوص نشست شب گذشته شورای امنیت سازمان ملل با موضوع بررسی قطعنامه ۲۲۳۱ گزارش داد سخنان مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در این جلسه مبنی بر مخالفت با لغو تحریم تسلیحاتی نامحدود ایران به عنوان یکی از بندهای برجام ، با مخالفت روسیه و چین و مواضع ضد و نقیض متحدان نزدیک آمریکا مواجه شد و شکست خورد.

صاحب‌خبر -

نیویورک تایمز نوشت: طبق توافق هسته ای مهلت تحریم تسلیحاتی ایران ۱۸ اکتبر (۲۷ مهر) به پایان می رسد. دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد.

این  گزارش به نقل از دیپلمات ها نوشت: تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران مطمئنا در شورای امنیت شکست خواهد خورد و به گفته دیپلمات ها ممکن است نتواند آرای کافی را برای به رای گذاشتن آن جلب کند.

دولت ترامپ تهدید کرده اگر این تحریم ها تمدید نشود آمریکا تلاش خواهد کرد بند بازگشت ناگهانی تحریم ها در توافق را به منظور اعمال دوباره تحریم های قبلی سازمان ملل علیه ایران فعال کند؛ اقدامی که به گفته دیگر کشورها غیرعاقلانه و از نظر حقوقی نامعتبر است.

نمایندگانی از بریتانیا، فرانسه و آلمان درباره انقضای تحریم ها و رویکرد آمریکا به ویژه درباره بازگشت ناگهانی تحریم ها ابراز نگرانی کرده اند.

قدرت های اروپایی گفته اند امیدوارند راهی را برای محدود کردن دسترسی ایران به سلاح از طریق توافق مورد مذاکره در چارچوب توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ پیدا کنند. آنها مخالفت دستیابی به چنین توافقی از طریق اقدامات تحمیلی از سوی شورای امنیت هستند.

تحریم تسلیحاتی واردات و صادرات بیشتر انواع سلاح ها از جمله هواپیما و تانک از سوی ایران را منع می کند. برخی از فناوری های موشکی و هسته ای برای چند سال دیگر به قوت خود باقی خواهد ماند.

نیویورک تایمز افزود: مقاومت در برابر خواسته پمپئو فقط از سوی کشورهای رقیب این کشور همچون چین و روسیه نبود بلکه متحدان کلیدی واشنگتن نیز با آن مخالفت کردند. به گفته تحلیلگران این انزوای بیشتر و کاهش نفوذ ایالات متحده را نشان می دهد.

پمپئو در یک ارتباط ویدئویی در جلسه شورای امنیت مدعی شد: ایران تاکنون تحریم تسلیحاتی را حتی قبل از پایان مهلت آن نقض کرده است.

نیویورک تایمز نوشت: ترامپ از زمان خروج از توافق هسته ای تلاش کرده ارتباط تجاری ایران با جهان را متوقف کند و تهدید کرده مجازات هایی را علیه کشورهای و شرکت های که این دستور سرپیچی می کنند، وضع خواهد کرد. بسیاری از کشورها مخالف این موضع آمریکا هستند.

311312

نظر شما