شناسهٔ خبر: 41033884 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مردم به هیچ عنوان از منزل خارج نشوند مگر اینکه خروج از خانه با هدف اقتصادی باشد

زنگ خطر جدی در تهران | افزایش آمار بستریِ کرونایی‌های بدحال و جوان | درخواست ۶ استان برای بازگشت محدودیت‌ها

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به افزایش موارد بروز و فوتی کووید۱۹ در کشور گفت: اینکه برخی محدودیت‌ها برگردد، اجتناب‌ناپذیر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی اظهار کرد: تاکنون ۶ استان به علاوه استان تهران درخواست‌هایی در زمینه بازگشت محدودیت‌ها داشته‌اند و حتی برخی موارد با این اختیار در استان‌هایی که درخواست داشتند، با محدودیت مجدد مواجه شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه ما مجبوریم بازگشایی‌ها را انجام دهیم، گفت: اما وقتی بازگشایی‌ها انجام می‌شود باید پروتکل‌های بهداشتی را هم رعایت کنیم.

حریرچی گفت: اخیرا یکی از عواملی که منجر به مرگ و میر شده با توجه به فاصله یک ماهه از تعطیلات عید فطر و برگزاری جشن‌ها در برخی استان‌ها مانند خورستان، هرمزگان،‌ بوشهر، کردستان،‌ کرمانشاه و آذربایجان که پیک‌های بیماری هم در آنهاست، سبب شده که به آمار ۱۶۲ مرگ در روز (آمار روزانه فوتی‌های کرونا در روز گذشته) برسیم.

وی افزود: فرض کنید اگر این عدد ۱۶۲ مورد مرگ را ضرب در تعداد روزهای یک سال کنیم، با چه عددی از مرگ و میر مواجه خواهیم شد؟ حتی اگر آمار مرگ و میر روزانه به عدد ۱۰۰ هم برسد، باز سالانه حدود ۳۶ هزار مرگ را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: در خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها واکسن کووید۱۹ ممکن است ۱۲ تا ۱۴ ماه دیگر در دسترس باشد. در صورتی که اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد که بعید به نظر می‌رسد، با این ویروس و این میزان فوتی روبه‌رو خواهیم بود.

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه هیچ عامل ویروسی تاکنون در این مدت کوتاه کشته نداده است، خاطرنشان کرد: کرونا شوخی بردار نیست و جدی جدی آدم می‌کشد. اخیرا موارد بستری مبتلایان بدحال و جوان افزایش یافته است و همه اینها یک زنگ خطر و هشداری است و مردم نباید این ویروس را شوخی بدانند.

  • علت افزایش موارد کرونا در روزهای اخیر

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه موارد بستری و مرگ و میر ناشی از کووید۱۹ نتیجه جبری و الزامی رفتار مردم در بازگشایی‌ها و عدم رعایت نکات بهداشتی درمانی است، ادامه داد: کرونا به هیچ عنوان شوخی‌بردار نیست. به هر اندازه که تماس‌های اجتماعی را کاهش دهیم،‌ از ماسک استفاده  نکنیم و نکات بهداشت فردی را رعایت نکنیم، با افزیش موارد ابتلا مواجه خواهیم بود.

حریرچی افزود: هدفگیری ما در وزارت بهداشت، رسیدن به آمار تک‌رقمی مرگ و میر بود، اما تقریبا دو هفته‌ای می‌شود که ارقام مرگ و میر سه رقمی شده است.

  • زنگ خطر در تهران

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که معنای افزایش موارد بستری ناشی از کرونا نسبت به موارد ترخیص شده در تهران چیست، گفت: این یک علامت خطر بزرگی است. تقریبا از اواسط هفته چهارم فروردین تعداد بستری‌ها در تهران و اکثر شهرهایی که پیک داشتند مانند استان گیلان،‌ قم،‌ گلستان، یزد و سمنان کاهش یافته و برایند ماندگاری در بیمارستان‌ها کاهش یافته بود، اما اکنون ما فرصت نمی‌کنیم بستری‌های قبلی را مرخص کنیم تا بستری‌های جدید را پذیرش کنیم.

  • شرایط سخت کادر درمان

معاون کل وزارت بهداشت در ادمه صحبتش با اشاره به اینکه با یک ضایعه عمیق مواجه هستیم، تصریح کرد: تا الان فقط در بیمارستان‌های دولتی ۱۵ هزار و ۸۴ نفر علائم بیماری کووید۱۹ پیدا کردیم و تا دیروز صبح ۹۹۸۶ نفر از کادر درمان تنها در بیمارستان‌های دولتی با تست مثبت کرونا مواجه شدند.

وی اضافه کرد: در این میان ۶۴ نفر دکتر و پرستار و پیراپزشک تنها در بیمارستان‌های دولتی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده‌اند.

حریرچی گفت: بر اساس مشاهداتم تنها در بیمارستان بوکان (استان آذربایجان‌غربی) ۴۰ نفر از کادر درمان در قرنطینه بودند. برخی از این عزیزان مدت‌ها است که کودکان و پدر و مادر خود را ندیده‌اند.

وی با اشاره به نوجوانان و جوانان که اکثرا موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، بیان کرد: اگر به خودتان رحم نمی‌کنید، به کادر بهداشت و درمان رحم کنید. اگر پرسنل نباشند، خودتان به مشکل خواهید خورد.

حریرچی گفت: در بازدیدم از شهر بوکان دیدم که پرستاران در این بحران کرونا ماهانه ۲۳۰ ساعت کار می‌کنند. آن هم با این شرایط سخت و پوشیدن لباس محافظتی که بر تن کادر درمان است.

  • ماسک بزنید

این مسئول‌ مهم‌ترین اقدام محافظتی مردم را استفاده از ماسک عنوان کرد و گفت: شهروندان به محض خروج از خانه باید از ماسک استفاده کنند. رعایت نکات بهداشتی، بازی نکردن با ماسک و ... بسیار مهم است. از مردم می‌خواهم به هیچ عنوان از منزل خارج نشوند. مگر اینکه خروج از خانه با هدف اقتصادی باشد.

نظر شما