شناسهٔ خبر: 41003676 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

با عدم تصویب اساسنامه خطر تعلیق فوتبال وجود دارد

از اصرار فیفا تا پافشاری فدراسیون!

روزنامه جوان

مهلت فیفا برای اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران دیروز به پایان رسید و این در حالی است که مسئولان ما همچنان بر «نهاد عمومی – غیردولتی» تأکید می‌کنند. با وجود اینکه فدراسیون چالش به وجود آمده را نگران‌کننده تلقی نمی‌کند، اما کارشناسان و اهالی فوتبال خطر تعلیق فوتبال کشورمان را محتمل می‌دانند. تا زمانی که عنوان نهاد «مستقل – غیرانتفاعی» برای فدراسیون فوتبال ایران درج نشود، فیفا اساسنامه این فدراسیون را تأیید نخواهد کرد.

صاحب‌خبر -
سرویس ورزشی جوان آنلاین: پس از آنکه فدراسیون جهانی از نامه اول فدراسیون کشورمان ایراداتی گرفت، انتظار می‌رفت در نامه دوم اصلاحات لازم لحاظ شود، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد که فدراسیون کماکان بر موضع قبلی خود تأکید کرده است. در مکاتبه قبلی ماهیت فدراسیون فوتبال به عنوان یک نهاد «عمومی – غیردولتی» معرفی شده و این دقیقاً همان ایراد اساسی است که فیفا روی اصلاح آن تأکید دارد. آقایان در ساختمان خیابان سئول در مکاتبه بعدی نیز شرایط را برای فیفا تشریح کردند؛ گفته می‌شود در این نامه فدراسیون هرگونه تغییر در عنوان «عمومی – غیردولتی» را مغایر با قوانین ملی کشورمان ذکر کرده است. در نامه ارسالی به فیفا روی دو نکته تأکید شده است؛ فدراسیون‌ها و کمیته ملی المپیک برابر مصوبه مجلس جزو نهاد‌های عمومی غیردولتی محسوب می‌شوند و درج هر عنوان دیگری از نظر قانونی در ایران موجودیت ندارد. اگرچه در این مدت برخی از بند‌های اساسنامه با توجه به تذکرات فیفا اصلاح شده، ولی فعلاً بحث اصلی مستقل و غیرانتفاعی خواندن فدراسیون فوتبال است.

رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون برخلاف سایر همکارانش چالش پیش آمده را جدی خوانده است. احمدرضا براتی در مصاحبه آخر خود صراحتاً تنها راه باقی مانده برای حل این چالش را مذاکره و تعامل عنوان کرده است، چراکه تنها دو راه برای پذیرفته شدن اساسنامه فدراسیون از سوی فیفا وجود دارد؛ تغییر عنوان فدراسیون به مؤسسه خصوصی که خلاف مقررات کشورمان است و دیگری هم قانع کردن فیفا برای پذیرفتن قوانین داخلی ایران. طبق قانون فدراسیون‌های ورزشی در کشورمان مؤسسات عمومی – دولتی محسوب می‌شوند.

علی کفاشیان که به تازگی به عنوان نایب‌رئیس کارش را در فدراسیون از سرگرفته، برخلاف براتی نگران هیچ موضوعی نیست، چراکه تلاش می‌کند از طریق ارتباطاتی که با ای‌اف‌سی و فیفا دارد مشکلات را حل کند!

استقلال فدراسیون‌ها برای فیفا اهمیت زیادی دارد. فدراسیون جهانی در سال‌های اخیر با حساسیت بیشتری بحث اساسنامه کشور‌های عضو را بررسی و با هرگونه مغایرتی به شدت برخورد کرده است. عدم دخالت دولت و استقلال اعضای مجمع در انتخاب رؤسای فدراسیون از جمله تأکیدات این نهاد بین‌المللی بوده و اجرای این قوانین برای همه کشور‌ها یکسان است. با این حال اساسنامه فدراسیون کشورمان هنوز به تصویب نهایی نرسیده و به همین خاطر است که از گوشه و کنار بحث تعلیق مطرح می‌شود.

عبدالرضا شاه‌حسینی مدیران فدراسیون را عامل بحران ایجاد شده خواند. رئیس پیشین کمیته انضباطی فدراسیون می‌گوید: «مسئولان فدراسیون در ۱۰ سال اخیر نخواستند به انتقادات سازنده کارشناسان و رسانه‌ها توجه کنند که اگر این کار را می‌کردند، چنین وضعیتی نداشتیم. فیفا می‌گوید فدراسیون‌ها، مقررات اختصاصی آن را رعایت کنند و به قوانین داخلی کشور احترام بگذارند. در پیش‌نویس اساسنامه، اعضای فدراسیون دو پیشنهاد دادند که گفتند ما مؤسسه عمومی غیردولتی مشمول ماده ۵۸۴ قانون تجاری هستیم، یعنی غیرتجاری محسوب می‌شویم. یکی هم اینکه فدراسیون نهاد عمومی غیردولتی است که استقلال آن در میان است. اگر دولت فوتبال را رها کند، فدراسیون کاملاً می‌تواند از لحاظ مالی خودش را اداره کند، اما همه می‌دانند که اینطور نیست. این‌ها بازی‌هایی است که مدیریت افراد طولانی‌تر شود.»

نظر شما