شناسهٔ خبر: 40980055 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش |

کسی ۱۳ روز فریاد کارگران هفت تپه را نشنید / باز هم معرفت دانشجویان؛ مسئولان استان در خواب

با اینکه سیزده روز از اعتصابات کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه می‌گذرد، هیچکدام از مسئولان شرکت و حتی استانی، پاسخگوی مطالبه‌گری‌های کارگران نشدند.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، هانا چراغی؛* سیزده روز از اعتصابات کارگران تمام بخش‌های شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه می‌گذرد. اعتراضاتی که بحق است، اما با این وجود، توجهی به مطالبات کارگران و تلاشی برای تحقق آن‌ها از سوی مسئولان شرکت صورت نمی‌گیرد.

کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، سه ماه است که حقوق نگرفته‌اند و حتی حق بیمه آنان از سوی شرکت پرداخت نشده است. این در حالی است که پروسه دادگاهی امید اسدبیگی، مدیرعامل شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به عنوان متهم ارزی این شرکت در حال طی شدن است و اسدبیگی با تعهد به اینکه معوقات حقوقی کارگران را پرداخت می‌کند، در خارج از زندان به سر می‌برد!

با اینکه اسدبیگی به شرط پرداخت معوقات کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه زندانی نشده، اما کارگران این مجموعه از فروردین ۹۹ حقوقی دریافت نکردند و همچون سال گذشته، مجبور هستند مایحتاج اولیه خود را (همچون نان، برنج، روغن و...) به صورت نسیه‌ای خریداری کنند!

با اینکه ۱۳ روز از اعتصابات کارگری هفت تپه گذشته و کارگران هر روز و در حین کار، اعتراض خود را به صورت مسالمت آمیز به اطلاع مسئولان شرکت می‌رسانند، اما تا به امروز، هیچکدام از مسئولان استانی و کشوری هم به این موضوع ورود نکردند و پیگیر تحقق مطالبات کارگران نشدند.

//ندای یاری کارگران هفت تپه بی جواب ماند / کارفرمای شرکت به عنوان سپر بلا از کارگران استفاده می‌کند!


بی‌توجهی‌های مسئولان شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نسبت به مطالبات کارگران نیز مورد انتقاد آنان قرار گرفته و خواستار رسیدگی به آن از سوی قوه قضائیه هستند. آنها اظهار می‌کنند: چرا با اینکه در ششمین جلسه دادگاه متهمان ارزی هفت تپه که ۱۷ خرداد برگزار شده و به تخلفات امید اسدبیگی و مهرداد رستمی (کارفرما‌های شرکت هفت تپه) رسیدگی شده و «قاضی مسعودی مقام اعلام کرده در صورتی که امید اسدبیگی، مدیرعامل شرکت هفت تپه، حقوق کارگران این کارخانه را پرداخت نکند، به زودی بازداشت خواهد شد.» اما این اقدام از سوی دستگاه قضا صورت نگرفته و اسدبیگی زندانی نشده است!

بیشتر بخوانید:

  • اگر اسدبیگی حقوق کارگران هفت تپه را پرداخت نکند، بازداشت می‌شود


جدای از مطالباتی که کارگران پیرامون حقوق و حق بیمه دارند، خلع ید اسدبیگی‌ها و لغو فوری قرارداد واگذاری شرکت و جلوگیری از هر گونه خصوصی سازی دیگر، بازداشت امید اسدبیگی، محاکمه و اشد مجازات غارتگران بیت المال، بازگشت به کار کارگران اخراجی، قطع همکاری و بیرون رفتن تمامی مدیران بازنشسته از شرکت، پرداخت مزایای عرفی برابر به تمامی پرسنل از جمله خواسته‌های کارگران معترض هفت تپه است.

 

بیشتر بخوانید:

  • کارگران هفت تپه دست از کار کشیدند / لغو خصوصی‌سازی شرکت یکی از خواسته‌های معترضان است
    ادامه اعتصابات کارگری هفت تپه / بازگشت به کار کارگران اخراجی؛ یکی از مطالبات معترضان است
    معوقات سه ماهه اول امسال کارگران هفت تپه پرداخت نشده / تحصن کردیم


با این وجود، کارگران هفت تپه از قوه قضائیه خواستار شدند با سرعت بیشتری به پرونده متهمان ارزی هفت تپه رسیدگی کند تا زودتر تکلیف کارگران این شرکت مشخص شود.

 

//ندای یاری کارگران هفت تپه بی جواب ماند / کارفرمای شرکت به عنوان سپر بلا از کارگران استفاده می‌کند!


از طرفی، کارگران هفت تپه مدعی اند که یک دروغ بزرگ از سوی خانواده امید اسدبیگی مطرح شده و آن، این است که مسدود بودن حساب‌های شرکت، دلیل پرداخت نشدن حقوق‌های کارگران هفت تپه است. این در حالی بوده که خرید و فروش‌های شرکت از طریق همین حساب‌های بانکی صورت می‌گیرد و حساب‌ها مسدود نیستند!

ناگفته نماند که اعتصابات کارگری هفت تپه طی این سیزده روز، خالی از حاشیه سازی نبود ، چرا که بعد از رسانه‌ای شدن برگزاری تجمعات کارگری در این شرکت، یکی از خبرگزاری‌ها خبری کذب منتشر کرد و اعلام کرده بود که «شرکت هفت تپه تعطیل است»!
کارگر هفت تپه می‌گوید: شرکت هفت تپه تعطیل نیست؛ کارگران این مجموعه مشغول کار هستند و به صورت مسالمت آمیز، اعتراض خود را به اطلاع مسئولان شرکت می‌رسانند و از این بابت گلایه‌ای از یکی از خبرگزاری‌ها داریم که با انتشار خبری بدون ذکر منبع، اعلام کرده بود که هفت تپه تعطیل است!
 
همین موضوع مورد اعتراض کارگران قرار گرفت تا جایی که یکی از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به خبرنگار ما می‌گوید: شرکت هفت تپه تعطیل نیست؛ کارگران این مجموعه مشغول کار هستند و به صورت مسالمت آمیز، اعتراض خود را به اطلاع مسئولان شرکت می‌رسانند و از این بابت گلایه‌ای از خبرگزاری‌ها داریم که با انتشار خبری بدون ذکر منبع، اعلام کردند که هفت تپه تعطیل است! شرکت هفت تپه در شرایط حساسی به سر می‌برد و کارگران آن به لحاظ روحی و روانی و اقتصادی تحت فشار هستند و درست نیست آن خبرگزاری بدون ذکر منبع چنین اخباری را منتشر کند!


بیشتر بخوانید:

  • کارگران هفت تپه خواستار سرعت بخشیدن به روند دادگاه متهمان ارزی هستند


چالش دیگری که کارگران هفت تپه در پی برگزاری این اعتراضات با آن مواجه بودند، این بود که برخی از عوامل کارفرمای شرکت، ۳۱ خردادماه با تظاهر کردن به اینکه کارگر هفت تپه هستند، مقابل فرمانداری شوش تجمع کردند و قصد داشتند از این طریق منفعتی نصیب کارفرمای هفت تپه شود و در نتیجه دادگاه متهمان ارزی هفت تپه تاثیرگذار باشند!

//ندای یاری کارگران هفت تپه بی‌جواب ماند / کارفرمای شرکت به عنوان سپر بلا از کارگران استفاده می‌کند!

یکی از کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در این باره اظهار می‌کند: اعتراضات ۳۱ خردادماه عوامل کارفرمای شرکت مقابل فرمانداری شوش، از قبل برنامه ریزی شده و با هدف سپر قرار دادن کارگران هفت تپه برای نجات متهمان ارزی است و ما این اعتراضات را تایید نمی‌کنیم و در آن شرکت نخواهیم کرد و فقط عده‌ای از افراد گماشته در این اعتراضات حضور دارند.


بیشتر بخوانید:

  • اعتراضات مقابل فرمانداری شوش از سوی کارگران هفت تپه نیست / تلاش برای جهت دادن به اعتراضات
    سابقه منفی فرماندار شوش در کنترل اعتصابات کارگری هفت تپه!


از سویی، فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اهواز به منظور رسیدگی به مطالبات کارگران شرکت هفت تپه ۳۱ خرداد عازم شهرستان شوش شدند و مقابل شرکت به گفتگو با کارگران پرداختند و پای درد دل‌های آنان نشستند.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1072429" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/857972/1072429?width=400&height=300"></script></div>

 

یکی از کارگران در این دیدار می‌گوید: مسئولان استان خوزستان به داد کارگران هفت تپه برسند. نگذارید حق ما پایمال شود. نگذارید فتنه گران، اعتراضات ما را به آشوب بکشانند؛ ما آشوبگر نیستیم و کارگریم. درآمد‌های شرکت هفت تپه در حال از بین رفتن است. این درآمد کجا می‌رود؟

یکی از کارگران هفت تپه اظهار می‌کند: مسئولان استان خوزستان به داد کارگران هفت تپه برسند. نگذارید حق ما پایمال شود. نگذارید فتنه گران، اعتراضات ما را به آشوب بکشانند؛ ما آشوبگر نیستیم و کارگریم.

کارگر دیگری بیان می‌کند: ما باید اعتصاب کنیم تا حقوق بگیریم. آیا این درست است؟ مگر مملکت قانون ندارد؟ مقام معظم رهبری فرمودند که مطالبه گر باشید؛ آن‌هایی که رهبر را قبول ندارند، مطالبه گری کارگر را باور نمی‌کنند! مگر تامین اجتماعی خبر ندارد که بیمه کارگران رد نشده؟


بیشتر بخوانید:

  • جزئیات بازدید فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اهواز از هفت تپه / پیگیر مطالبات کارگران هستیم


البته، فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اهواز در ادامه این مطالبه گری ها، اخیرا هم در جمع کارگران هفت تپه و در خانه یکی از آنان نیز حضور پیدا کردند. طبق گفته‌های کارگران هفت تپه که در این جلسه دیدار حضور داشتند، اوایل اعتصابات شرکت، وقتی کارگران برای گرفتن حقوق خود جمع می‌شدند و دست از کار می‌کشیدند، مهرداد رستمی به عنوان شریک امید اسدبیگی (مدیرعامل شرکت) با قسم دادن به جان «بابک»، کارگران را آرام می‌کرد.

 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1072475" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/857972/1072475?width=400&height=300"></script></div>

کارگران نجیب که فکر می‌کردند، «بابک» نام فرزند رستمی است، آرام می‌شدند و با خیال اینکه رستمی قسم جان فرزندش را به دروغ نمی‌خورد با خیال جمع به کار خود، باز می‌گشتند، غافل از اینکه بابک، نام «سگ» رستمی بوده و او با اینکار کارگران را به تمسخر می‌گرفته و از سادگی آنان سوء استفاده می‌کرده است.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_1072477" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/857972/1072477?width=400&height=300"></script></div>

ناگفته نماند که مطالبه گری فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اهواز پیرامون رسیدگی به مطالبات و وضعیت اقتصادی کارگران هفت تپه، نتیجه داد و حجت نیکی ملکی، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در توئیتی به این مطالبه دانشجویان پاسخ داد و نوشت: به دستور رئیس ستاد اجرایی فرمان امام به این عزیزان بسته‌های معیشتی که برای خانوده‌های آسیب دیده از کرونا تهیه شده است به ارزش تقریبی ۵۰۰ هزار تومان اختصاص یافت. این بسته‌ها با کمک گروه‌های جهادی و دانشجویی توزیع خواهد شد. به امید هر چه سریع‌تر حل شدن مشکل اشتغال این کارگران عزیز.
 
//ندای یاری کارگران هفت تپه بی جواب ماند / کارفرمای شرکت به عنوان سپر بلا از کارگران استفاده می‌کند!

گفتنی است، دادگاه متهمان ارزی هفت تپه همچنان در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام در حال برگزاری است و خبرگزاری دانشجو، تا پایان این ماجرا، پیگیر اعتراضات کارگری هفت تپه و محاکمه متهمان ارزی این شرکت خواهد بود.

نظر شما