شناسهٔ خبر: 40964980 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کشتی آرای: تمام معاملات طلا سیستمی می‌شود

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: سیستمی شدن کلیه معاملات طلا امر مهمی است که می‌تواند تمام معاملات در بازار را رصد کرده و از پولشویی و فعالیت‌های زیرزمینی و سوداگری جلوگیری کند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری اتحادیه طلا و جواهر امروز با حضور اصحاب رسانه و رئیس و نائب رئیس اتحادیه برگزار شد.

در این نشست ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا با اشاره به تاثیرات کرونا بر اقتصاد کشور گفت: متاسفانه در چند ما اخیر به ویژه اسفند ماه که به نوعی مهمترین زمان کسب درآمد اصناف است و با چند ماه در سال برابر می‌کند با شیوع بیماری کرونا به مشکل خورده و بسیاری از واحد‌ها متضرر شده اند.

وی اضافه کرد: دولت باید در چنین شرایطی با ابزار‌های مالیاتی و بیمه‌ای به اصناف کمک کرده و مراعات آن‌ها را بنماید.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر اضافه کرد: این روز‌ها به دلیل افزایش نرخ ارز به نوعی تقاضا برای طلا افزایش پیدا کرده است، اما متاسفانه این تقاضا در حوزه طلای آب شده می‌باشد و برای کشور و صنعت طلا و جواهر ارزش افزوده‌ای ندارد.

وی افزود: تلاش ما این است که در صنعت طلا سعی کنیم با کاهش هزینه تولید این صنعت با اهمیت را رونق دهیم.

محمدولی گفت: یکی از مشکلات اساسی صنعت طلا و همین طور فروشندگان طلا و جواهرات به مسئله مالیات بر ارزش افزوده است که باعث رکود در بازار طلا گردیده است.

وی اضافه کرد: البته ارزش افزوده موضوع شناخته شده‌ای در کشور‌های دنیاست، اما این نوع ارزش افزوده به زعم خود کارشناسان، مسئولان و بسیاری از نمایندگان به صورت کارشناسی و درست اعمال نشده است و امیدواریم نمایندگان مجلس و دولت برای اصلاح آن چاره‌ای بیندیشند.

در ادامه محمد کشتی آرای، نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر به روند افزایش قیمت طلا با توجه به افزایش نرخ دلار اشاره کرد و گفت: قطعا با افزایش قیمت دلار سوء استفاده‌هایی در بازار صورت خواهد گرفت و در این زمان‌ها واحد‌های زیرزمینی و غیرقانونی تخلفاتی انجام می‌دهند.

کشتی آرای اضافه کرد: علاوه بر اینکه مردم باید توجه کنند که از واحد‌های زیرزمینی و فاقد پروانه خریداری نکنند ما نیز برای ساماندهی بازار طلا و سکه اپلیکیشنی را در سال جاری راه اندازی می‌کنیم تا معاملات طلا و سکه به طور کامل ثبت شود.

وی افزود: همچنین سامانه‌ای تا پایان سال برای سیستمی کردن بازار طلا و سکه و جواهرات در نظر گرفته شده و در چند ماه آتی راه اندازی خواهد شد.

کشتی آرای گفت: با سیستمی کردن معاملات از فعالیت‌های غیرقانونی و حتی معاملات فضای مجازی که در آن کالا‌های بی کیفیت و غیراستاندارد عرضه می‌شود و مردم متضرر خواهند شد، جلوگیری می‌کنیم.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تاکید کرد: مردم توجه کنند که هر گونه خرید و فروش طلا و سکه در فضای مجازی ممنوع است و با متخلفان برخورد می‌شود و البته ما در اتحادیه به دلیل عدم شناسایی این واحد‌های متخلف که عموما در فضای مجازی هستند امکان رسیدگی به شکایات مردم را نداریم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران گفت: ۱۲ سال پیش که بورس شروع به فعالیت کرد اتحادیه طلا نیز این نوع معاملات سکه را شروع کرد تا شفاف سازی کند تا یک سال پیش معاملات در بورس متاثر از بازار بود، اما اخیرا بورس اوراق سپرده کالا راه اندازی شد که متاسفانه در این بورس اختلاف قیمت بین بازار فیزیکی و بورسی تفاوت زیادی داشت.

کشتی آرای اضافه کرد: پیش از این بورس متاثر از بازار بود، اما اکنون بازار متاثر از بورس است و به دلیل اختلاف قیمت زیادی که به وجود آمد و نابسامانی که شکل گرفت فعلا جلوی این گونه معاملات با پیگیری اتحادیه گرفته شده است.

نائب رئیس اتحادیه طلا و جواهر افزود: اتحادیه طلا و جواهر دارای سایت مستقلی با آدرس estjt.ir است که کلیه اطلاعات مورد نیاز مردم در آن ثبت شده است.

وی در پایان تاکید کرد: سیستمی شدن کلیه معاملات طلا امر مهمی است که می‌تواند تمام معاملات در بازار را رصد کرده و از پولشویی و فعالیت‌های زیرزمینی و سوداگری جلوگیری کند.

نظر شما