شناسهٔ خبر: 40922371 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آغاز فعالیت رسمی انجمن حرفه‌ای سفره‌خانه‌های سنتی همدان

همدان- ایرنا- انتخابات هیات مدیره انجمن حرفه‌ای سفره‌خانه‌های سنتی و مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی استان همدان عصر امروز /چهارشنبه/ در مجتمع الماس ملایر برگزار شد و این انجمن فعالیت خود را به طور رسمی آغاز کرد.

صاحب‌خبر -

از آنجا که استان همدان نقش و جایگاه ویژه‌ای در صنعت گردشگری دارد و سالانه میزبان شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است، سفره‌خانه‌های سنتی و مجتمع‌های بین‌راهی در کنار هتل‌ها به عنوان یک جاذبه گردشگری با معرفی نمادها، آیین‌های سنتی، معماری و هنر گذشته همدان و ارایه انواع غذاها، نقش ارزنده‌ای در راستای احیا و حفظ میراث مادی و معنوی این استان و جذب گردشگر ایفا می‌کنند.

با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های دولت تدبیر و امید واگذاری امور تصدی‌گری به بخش خصوصی و در حوزه گردشگری به فعالان این حوزه است، پس از مصوبه هیات وزیران در سال ۹۴ در خصوص آیین‌نامه تشکل‌های مردم نهاد و ابلاغ آن به دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مقرر شد رسته‌های گردشگری نسبت به ایجاد تشکل‌های حرفه‌ای اقدام کنند که سفره‌خانه‌های سنتی و مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی استان همدان پس از جامعه هتل‌داران نسبت به شکل‌گیری این انجمن حرفه‌ای اقدام کرد.

در گام نخست انتخابات هیات مدیره با حضور اعضای انجمن صنفی سفره‌خانه‌های سنتی و مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی که سال ۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد، در مجتمع الماس ملایر برگزار و پس از اخذ آراء «امین ابوالقاسمی» با بیشترین رای به عنوان رییس هیات مدیره، «عبدالله بختیاری» به عنوان نائب رییس، «حمید آریان‌فر» دبیر انجمن، «کریم گنج‌خانلو» بازرس و «بهروز پیله‌وریان» به عنوان خزانه‌دار انجمن حرفه‌ای سفره‌خانه‌های سنتی و مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی استان همدان انتخاب شدند.

انتخابات انجمن حرفه ای سفره خانه های سنتی همدان

به گفته معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان تاکنون هشت تشکل حرفه‌ای گردشگری همچون جامعه حرفه‌ای هتل‌داران، هتل آپارتمان، مهمان‌پذیرها، سفره‌خانه‌های سنتی و مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی، دفاتر خدماتی و شرکت‌های مسافرتی، راهنمایان گردشگری، بوم‌گردی‌ها و انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت در کشور تشکیل شده و در استان همدان برای تشکیل ۶ انجمن حرفه‌ای اقدام شده است.

علی خاکسار روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری انتخابات هیات مدیره انجمن حرفه‌ای سفره‌خانه‌های سنتی و مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی استان همدان به ایرنا گفت: از این ۶ انجمن تاکنون انجمن حرفه‌ای هتل‌داران همدان، سفره‌خانه‌های سنتی و مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی تشکیل شده و راه اندازی انجمن حرفه‌ای مهمان‌پذیرها، بوم‌گردی‌ها، آژانس‌ها و راهنمای گردشگری و دفاتر خدماتی و شرکت‌های مسافرتی در دست اقدام است.

وی افزود: انجمن صنفی سفره‌خانه‌های سنتی و مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی پیشتر زیر نظر اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی فعال بود و هم اکنون با برگزاری انتخابات هیات مدیره به انجمن حرفه‌ای تبدیل و زیر نظر میراث فرهنگی فعالیت می‌کند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه دومین انجمن حرفه‌ای گردشگری استان با انجام یک کار تخصصی در جذب گردشگران می‌تواند در توسعه این صنعت اثرگذاری داشته باشد بیان کرد: با اخذ گواهینامه فعالیت و پروانه بهره‌برداری، این انجمن حرفه‌ای می‌تواند در حوزه‌هایی همچون نظارت بر فعالیت واحدهای زیرمجموعه، رسیدگی به شکایت‌ها، مشارکت در طرح‌های گردشگری و حضور در جلسات و کارگروه‌ها قوی‌تر عمل کند.

کرونا حدود ۵۰ میلیارد تومان به حوزه گردشگری همدان خسارت زد

خاکسار یادآور شد: با توجه به ساز و کار دولت مبنی بر کوچک‌سازی دولت و واگذاری امور به بخش خصوصی، این انجمن‌های حرفه‌ای می توانند یک همراه خوب برای میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باشند و در انجام بخشی از مسوولیت‌ها و اجرای برخی فعالیت‌ها به ما کمک کنند.

وی با بیان اینکه انجمن سفره‌خانه‌های سنتی و مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی تاکنون عملکرد خوبی داشته و در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها حضور فعالی داشته‌اند ابراز امیدواری کرد: تا پایان سال سه انجمن دیگر در این استان شکل گیرند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان یادآور شد: در حال حاضر برای تشکیل این سه انجمن حرفه‌ای گردشگری درخواست‌ها و فراخوان داده شده و اقدامات اولیه انجام شده است و تا یکی ۲ ماه آینده به نتیجه خواهد رسید.

خاکسار معاون گردشگری میراث فرهنگی همدان

خاکسار همچنین به خسارت‌های کرونا به بخش گردشگری استان اشاره کرد و گفت: کرونا تمامی فعالیت‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار داد و از ۱۳ تا ۱۴ رسته فعالیتی که از کرونا خسارت دیدند، سه رسته شامل هتل‌ها و مراکز اقامتی و پذیرایی، فعالان صنایع دستی و آژانس‌ها و دفاتر خدماتی و مسافرتی مربوط به حوزه گردشگری است.

وی اظهار داشت: طبق برآوردی که طی سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت انجام شد، شیوع ویروس کرونا حدود ۵۰ میلیارد تومان به حوزه گردشگری این استان که شامل ۱۸۰ واحد گردشگری است، خسارت وارد کرد.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان ادامه داد: این پیشنهاد داده شد که اگر قرار است برای جبران خسارت تسهیلاتی به واحدهای گردشگری داده شود، این سهم به وزارت میراث فرهنگی برای ارایه به واحدها داده شود، اما چون تعداد واحدهای خسارت دیده گسترده بود، ارایه این تسهیلات در قالب سامانه کارا یکپارچه شد.

خاکسار تاکید کرد: تمامی تاسیسات گردشگری که دارای کد بیمه هستند، می‌توانند در سامانه کارا ثبت‌نام و به ازای هر نیروی کاری دارای کد بیمه، ۱۶ میلیون تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۲ درصد دریافت کنند.

معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان: طبق برآوردی که طی سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت انجام شد، شیوع ویروس کرونا حدود ۵۰ میلیارد تومان به حوزه گردشگری این استان که شامل ۱۸۰ واحد گردشگری است، خسارت وارد کرد.

وی گفت: با وجود اطلاع‌رسانی‌های انجام شده واحدها و تاسیسات گردشگری به دلیل نداشتن شرایط لازم و یا نداشتن توان پرداخت، خیلی از این تسهیلات استقبال نکردند و از ۱۸۰ واحد گردشگری تاکنون برای هفت واحد این تسهیلات قطعی شده است.

خاکسار در عین حال صنعت گردشگری را محرک فعالیت‌های اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری دانست و ابراز امیدواری کرد: چنانچه شرایط پس از شکست کرونا مهیا شود، با وجود ظرفیت‌های بالای گردشگری در استان همدان، دوباره شاهد رشد گردشگری و سرمایه‌گذاری در این حوزه باشیم.

رییس هیات مدیره انجمن حرفه‌ای سفره‌خانه‌های سنتی و مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی همدان نیز در این آیین گفت: این انجمن در گذشته به صورت انجمن صنفی فعالیت می‌کرد که خلاء‌های قانونی در این زمینه وجود داشت.

امین ابوالقاسمی بیان کرد: با تبدیل این انجمن به انجمن حرفه‌ای گردشگری، این خلاء‌ها همچون نرخ‌گذاری، رسیدگی به شکایت‌ها و صدور پروانه کمرنگ می‌شود و قوی‌تر و منسجم‌تر می‌توان اهداف را دنبال کرد.

انتخابات هیات مدیره انجمن حرفه ای گردشگری همدان

اشتغال بیش از چهار هزار نفر در مجتمع‌های گردشگری همدان

وی افزایش تعداد اعضا را یکی از اهداف این انجمن برشمرد و افزود: پنج نفر به عنوان اعضای هیات مدیره شامل رییس، نائب رییس، دبیر، بازرس و خزانه‌دار این انجمن انتخاب شدند که دومین تشکل حرفه‌ای استان در حوزه گردشگری است.

رییس انجمن حرفه‌ای سفره‌خانه‌های سنتی و مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی همدان ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ مجتمع رفاهی بین‌راهی و ۲۵ سفره‌خانه سنتی در سطح استان همدان و پنج مجتمع گردشگری فعال است و تعداد زیادی نیز در دست اقدام و اخذ مجوز هستند.

ابوالقاسمی گفت: ۵۶۰ نفر به طور مستقیم و سه هزار و ۷۰۰ نفر به طور غیر مستقیم با مجموعه‌های گردشگری استان در ارتباط هستند و فعالیت می‌کنند که امیدواریم با ریشه‌کنی کرونا، رونق دوباره به این مجتمع‌های گردشگری بازگردد.

وی با بیان اینکه کرونا بیش از ۲۰ میلیارد تومان به این مجموعه‌های گردشگری خسارت وارد کرد افزود: بیشترین خسارت را کرونا به تاسیسات گردشگری وارد کرد و هنوز ادامه دارد.

رییس انجمن حرفه‌ای سفره‌خانه‌های سنتی و مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی همدان: در حال حاضر ۳۰ مجتمع رفاهی بین‌راهی و ۲۵ سفره‌خانه سنتی در سطح استان همدان و پنج مجتمع گردشگری فعال است و تعداد زیادی نیز در دست اقدام و اخذ مجوز هستند.

رییس هیات مدیره انجمن حرفه‌ای سفره‌خانه‌های سنتی و مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی همدان نیز در این آیین گفت: مجموعه‌های گردشگری که در استان زیر پوشش ما هستند، هنوز نیروهای خود را تعدیل نکرده‌اند و امیدوارند که تسهیلات جبران خسارت کرونا به آنها پرداخت شود.

ابوالقاسمی مجتمع‌های گردشگری را پیشانی گردشگری دانست و تاکید کرد: مسافران و گردشگران قبل از ورود به هتل‌ها وارد سفره‌خانه‌های سنتی و مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی می‌شوند و اگر به جایی برسیم که به این مجموعه‌ها به خوبی رسیدگی شود، سفره‌خانه‌های سنتی به عنوان یک مرکز فرهنگی  دیده می‌شود و مجتمع‌های رفاهی‌ بین‌راهی فقط به عنوان جایگاه سوخت دیده نمی‌شود.

استان همدان دارای ۶۰ سفره‌خانه‌سنتی، مجتمع رفاهی بین‌راهی و مجتمع گردشگری است که برای چهار هزار و ۲۶۰ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم اشتغال ایجاد کرده است. 

نظر شما