شناسهٔ خبر: 40919610 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بانک اطلاعاتی سالمندان البرز تدوین شود

کرج - ایرنا - معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار البرز گفت: بانک اطلاعاتی سالمندان با هدف ساماندهی و بهبودبخشی به وضعیت این قشر جامعه باید تدوین شود.

صاحب‌خبر -

نور محمد فردی روز چهارشنبه در نشست شورای سالمندان البرز افزود: سیاستگذاری  برای تامین سلامت و رفاه سالمندان، تصویب و اجرای برنامه های مربوط به سالمندان در دستگاههای اجرایی ، هماهنگی بین دستگاههای اجرایی برای سازماندهی امور سالمندان و اجرای برنامه های مصوب شورا از اهم امور شورا می باشد. 

وی ادامه داد:  سازمان بهزیستی کشور می تواند مبالغی را به عنوان یارانه حق مراقبت و نگهداری سالمند در مراکز توانبخشی و نگهداری و منازل به صاحبان مراکز مذکور در بخش غیردولتی و خانواده ها و دیگر افراد مراقبت کننده پرداخت و به نحو هزینه کرد آن نظارت کند.
فردی گفت: در اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی اشاره به پدیده پیری ، حقوق افراد سالمند ، برخورداری از تامین اجتماعی ، بازنشستگی و از کار افتادگی و حوادث و سوانح را برای افراد سالمند در نظر گرفته است.
وی هدف از ساماندهی سالمندان، بهبود روش زندگی و ارتقای کیفیت آن و ایجاد رضایت از زندگی در سالمندان از طریق ارایه خدمات رفاهی، بهداشتی، درمانی و توانبخشی دانست.
فردی ،  فراهم ساختن امکان تداوم حضور سالمندان در جامعه ، تاکید بر حفظ موقعیت و جایگاه سالمند در خانواده ، تائید حداقل نیازهای اساسی سالمندان نیازمند کشور ، تاکید بر حفظ احترام ، شأن و حرمت سالمند و فراهم ساختن امکان مشارکت مردم ، انجمن ها و موسسات غیر دولتی را از جمله سیاست ها و خط مشی های شورای ساماندهی سالمندان عنوان کرد.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار البرز گفت: امید به زندگی در مردان حدود ۷۰ سال و در زنان بیش از ۷۴ سال طبق آمار سازمان برنامه و بودجه کشور در استان البرزمی باشد و شهرستان اشتهارد جوانترین و طالقان پیرترین جمعیت شهرستان استان البرز را داراست.
وی با بیان اینکه سالمندان سرمایه‌های ارزشمند اجتماعی کشور هستند، افزود: باید با احترام و تکریم سالمندان شرایطی را به وجود آوریم که امید به زندگی را در این افراد تقویت کنیم.
فردی ، تقویت نهادهای عمومی و سازمان‌های مردم نهاد حامی سالمندان، وضع قوانین حمایت از سالمندان توسط سازمان‌های رفاهی، اقدامات تبلیغی و آموزشی برای تبیین شأن و منزلت افراد سالمند در جامعه و تأمین حداقل نیازهای اساسی سالمندان را از راهکارهای اجرائی تکریم سالمندان اعلام کرد.
فردی گفت : دستگاه‌های اجرایی و نهادها و سازمان‌های دولتی که از امکانات ورزشی و رفاهی برخوردارند، می‌توانند با در اختیار قرار دادن بخشی از ساعات خود در طول شبانه‌روز به بازنشستگان و سالمندان و ایجاد فرصت‌های زیارتی و سیاحتی برای آنها، در ایجاد انگیزه و امید به زندگی این قشر جامعه ، نقش آفرین باشند.
وی گفت: باید شرایطی فراهم شود که خانواده‌های دارای سالمند، به وسیله مشاوران خانواده و اطلاع‌رسانی از طریق صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها، با مشکلات دوران سالمندی و مراقبت از آن‌ها آشنا شوند.

در استان البرز ۲۹ مرکز نگهداری سالمندان با یک هزار و ۵۰۰ عضو فعال وجود دارد.

نظر شما