شناسهٔ خبر: 40908554 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

هوشمند سازی قوه قضائیه با سامانه‌های جدید

رئیس قوه قضاییه گفت: راه اندازی سامانه‌های جدید در دستگاه قضا به تسهیل امور مردم و دسترسی آسان به عدالت منجر خواهد شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
 آغاز به كار اين سامانه‌ها گام مهمي در جهت تسهيل و تسريع در خدمت‌رساني به شهروندان و كاهش مراجعات مردمي به مراجع قضايي خواهد بود.
سامانه نوبت‌دهي الكترونيك، سامانه كشف شهود حرفه‌‌اي، سامانه صدور الكترونيكي گواهي عدم سوء پيشينه، سامانه ثبت قرارداد وكلا، سامانه بازرسي و نظارت و رسيدگي به شكايات و اعلامات و الكترونيكي كردن فرآيندهاي دفاتر اسناد رسمي و ازدواج و طلاق و تصديق اصالت سند مالكيت از جمله اين سامانه‌ها هستند. اين سامانه‌ها در ايجاد شفافيت و ارتقا سلامت اداري سيستم قضايي و تسريع در فرآيند دادرسي تاثير بسزايي خواهد داشت.
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی در آیین راه اندازی سامانه‌های جدید قوه قضاییه افزود: با راه اندازی این سامانه‌ها که متخصصان متعهد و متدین با یک حرکت جهادی و کار و تلاش قابل تقدیر در این مدت راه اندازی کردند به تسهیل امور مردم و آسان شدن دسترسی‌ها به عدالت بینجامد.
وی گفت:​ راه اندازی این سامانه‌ها باعث افزایش کرامت و حقوق مردم و افزایش اعتماد به دستگاه قوه قضاییه می‌شود.
رئیسی افزود:​ راه اندازی این سامانه‌ها در دستگاه قضا در چارچوب تحولی است که ماموریتش را داریم و به طور قطع بدون راه اندازی این سامانه‌ها تحول درقوه قضاییه امکان پذیر نیست.
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی گفت:​ تحول در دستگاه قضا؛ تسریع رسیدگی‌های قضایی، رفع اطاله قضایی و افزایش کرامت مردم را می‌طلبد و اجرای عدالت و دسترسی آسان به عدالت موضوعاتی است که همه باید برای دستیابی به آن تلاش کنند.
وی افزود: طرح نوبت دهی که سامانه آن راه اندازی شد نقش موثری در رضایتمندی مردم دارد، همچنین در نظم امور در سازمان دادگستری و عدلیه موثر است و موضوع سامانه نظرسنجی که هم از ارباب رجوع نظر خواهی می‌کند و هم نظر قاضی و کارمندان را جویا می‌شود از دیگر سامانه‌هایی است که کمک بسیاری به ارتقاء رضایتمندی مردم و توجه به کرامت انسان‌ها می‌کند.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به راه اندازی سامانه اعلام روزانه عدم سوء پیشینه نیز گفت:​ اعلام عدم سوء پیشینه از مسائلی بود که مردم را رنج می‌داد و حداقل برای دریافت آن ۱۰ روز معطل می‌شدند، اما اکنون با راه اندازی سامانه اعلام سوء پیشینه آن به صورت روزانه، مشکلات مردم از نظر صرف وقت برطرف می‌شود و هم نقش موثری در جهت رونق فضای کسب و کار خواهد داشت.
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی افزود: استعلام از بیمه‌ها و بانک‌ها از دیگر سامانه‌هایی است که راه اندازی شد و قضات می‌توانند با استفاده از آن در لحظه به بانک‌های اطلاعاتی دسترسی داشته باشند.
وی گفت: همه این موارد مقدمه شکل گیری دولت الکترونیک است که از ضرورت‌های جدی کشور به شمار می‌رود و می‌طلبد همه بخش‌هایی که به بانک‌های اطلاعاتی دسترسی دارند با اتصال به یکدیگر و همکاری و همدلی بیشتر به تبادل اطلاعات بپردازند تا در عمل شاهد شکل گیری دولت الکترونیک باشیم.

نظر شما