شناسهٔ خبر: 40907322 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

هرکه پریشان‌تر، فالگیرتر! /جامعه پریشان‌تر فالگیرتر است

بای معتقد است مشکلات اجتماعی انسان را وادار می‌کند به هرچیزی دست بزند و هرچه پریشان‌حالی بیشتر شود، بازار فالگیران بیشتر رونق می‌گیرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، برنامه گفت‌وگوی اجتماعی با موضوع «بررسی علل گسترش فالگیری مدرن» با حضور جعفر بای (عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد، پژوهشگر، آسیب‌شناس اجتماعی، روزنامه‌نگار و عضو شورای فرهنگی- اجتماعی معاونت ناجا) از رادیو گفتگو پخش شد.

در ابتدای برنامه، بای درباره علل گسترش فالگیری مدرن در جامعه گفت: مشکلات اجتماعی هرچه بیشتر شود، بیکاری، گرفتاری، بلا و مصیبت به صورتی می‌شود که انسان را وادار می‌کند به هرچیزی دست بزند. هرچه پریشان‌حالی بیشتر شود، بازار فالگیران بیشتر رونق می‌گیرد.

وی افزود: متأسفانه در شرایط فعلی در طبقات مختلف مانند حوزه فوتبال، بازار و تجارت، جوانان و ازدواج در شرایط فعلی با مشکلات بسیاری مواجهند. بسیاری از این اقشار برای خلاصی از این مصیبت‌ها می‌خواهند نجات پیدا کنند و دنبال این قضیه می‌روند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های ذاتی بشر نگرانی او برای آینده‌اش است و به همین دلیل دنبال مأمنی برای آرامش و ارضای حس کنجکاوی خودش است.

بای با اشاره به اینکه در رابطه با آینده دو موضوع آینده بینی و آینده‌شناسی داریم، اضافه کرد: آینده‌پژوهی در دانشگاه تدریس می‌شود و علم به آینده اهمیت زیادی دارد و آینده‌گویی و آینده‌نگاری با هم متفاوت است و وجه مثبت و منفی دارد.

این آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به وجوه مثبت یا منفی آینده‌پژوهی توضیح داد: در وجه مثبت آینده‌پژوهی در جامعه وجود دارد و نمی‌توانیم آن را نفی کنیم. برای اینکه بشر دانشی برای دست‌یابی به آینده داشته باشد، نیاز به علمی دارد که مسائل آینده را بیان و پیش‌بینی کند، نه پیش‌گویی.

بای درباره طلسم و جادو در ورزش گفت: به شدت طلسم و جادو رونق دارد و متأسفانه بخش بزرگی از شرط‌بندی‌ها سازمان‌یافته، تشکیلاتی و قانونمند همراه با هزینه سنگی است و گردش مالی فوق‌العاده‌ای دارد و مربوط به شرط‌بندی در فوتبال است. گاهی خود بازیکنان هزینه‌های سنگینی برای دستیابی به هدف خود و بازیکن ملی شدن می‌پردازند.

وی با اشاره به اینکه رمالی در جامعه ما بزه شناخته می‌شود و فاقد متولی است، افزود: ما ۲۲ نهاد داریم که بودجه و اعتبار از دولت برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی می‌گیرند و حدود ۲ هزار و ۳۰۰ عنوان مجرمانه در قوه قضاییه داریم که فالگیری و رمالی یکی از عناوینی است که جرم انگاری شده و مجازات هم در صورت داشتن شاکی خصوصی در نظر گرفته شده است.

این پژوهشگر ادامه داد: وقتی آمار مجرمانه زیاد شود، پلیس اهم و فی‌الاهم می‌کند و اگر شاکی باشد وارد سیستم قضایی می‌شود و در رابطه با این موضوع پلیس مهمترین نهاد مبارزه کننده با آسیب‌های اجتماعی است.

نظر شما