شناسهٔ خبر: 40892085 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

یادداشت دانشجویی |

چند دهه سکوت!

رویه فروش زمین به صورت مزایده، هر بار باعث تغییرات محسوس قیمت در بیرجند شد تا جایی که حالا برگزاری هر مزایده، حکم تغییر بی، چون و چرای داده‌های حوزه مسکن را دارد.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- امین جعفرپور مقدم؛ * بخش قابل توجهی از زمین‌های بیرجند به عنوان مرکز استان خراسان جنوبی که سابقا نیز به نوعی مرکز حکومت محلی محسوب می‌شد، مربوط به خاندان‌های زمان پهلوی بوده و حالا براساس شرایط، این زمین‌ها به بنیاد مستضعفان سپرده شده است. زمین‌هایی که با هدف حمایت از مستضعفان و مردم مناطق محروم تملک شد، اما به تدریج با برنامه ریزی‌های اشتباه، به توفیقات ناخواسته‌ای رسید.

رویه فروش زمین به صورت مزایده، هر بار باعث تغییرات محسوس قیمت در شهر شد تا جایی که حالا برگزاری هر مزایده، حکم تغییر بی چون و چرای داده‌های حوزه مسکن را دارد.

به تازگی نیز زمین‌هایی با قیمت پایه ۹۰۰ میلیون تومان، در مزایده به قیمت دو میلیارد و پانصد میلیون تومان رسید که نشان از افزایش دو و نیم برابری است!

نکته قابل توجه این است که برنده مزایده صرفا باید ۴۰ درصد مبلغ را نقد پرداخت و مابقی را می‌تواند در اقساطی دوساله و بدون سود پرداخت کند.

شرایطی که باتوجه به تورم موجود، تجارت پرسودی برای دلالان رقم زده است.

جدای از این موضوع، پراکندی زمین‌ها در اقصی نقاط شهر باعث شده است قیمت زمین در همه نقاط ارقام عجیبی به خود بگیرد که به هیچ وجه قابل قبول نیست.

اگر مزایده‌ها کارشناسی شده و همراه با مدیریت مطلوب تبعات بود، بی شک بخشی از انتظارات برآورده می‌شد؛ اما این نوع برگزاری در کنار عدم شفافیت نحوه خرج کرد درآمدها، باعث افزایش انتقادات شده است.

حال نیز که دوباره مطالبه گری جان گرفته، برخی با بازی کلمات و طرح مطالبی که بیشتر به پاک کردن صورت مسئله می‌ماند تا راه حل برون رفت از مشکلات، در تلاش اند مسیر مطالبه گری را تغییر دهند. برخی هم که نظرات کانالیزه شده‌ی حزبی دارند، خود را در نقش پدرخوانده دیده و در تلاش برای آرام کردن شرایط طبق دستورات واصله هستند.

خطاب به این دوستان باید عرض کنیم که از دهه ۷۰ که مزایده‌ها روند مستمری به خود گرفت، همواره با اعتراضات جدی همراه بود. چون آن که در سال‌های بعد بار‌ها توسط فرمانداری، شهرداری یا حتی نمایندگان مجلس از آن انتقاد شد و حتی در مقاطعی مدتی نیز لغو شد. حالا به پایان دهه ۹۰ رسیده ایم و جوانان، به دنبال نسل جدیدی از مطالبه گری عملیاتی و نه صرفا شعاری هستند تا بلکه پس از سال‌ها، قدمی تازه در این مسیر برداشته شود.

اینبار مطالبه گری جوانان با جسارت بیشتری دنبال می‌شود و مطمینا با بازی‌های اینچنین کوتاه نخواهند آمد. ما براساس منویات مقام معظم رهبری درخصوص مطالبه گری از مسئولان، این راه را ادامه داده و تا رسیدن به پاسخی مطلوب، مطالبات خود را به مسئولان امر گوشزد خواهیم کرد.
 
امین جعفرپور مقدم، فعال دانشجویی خراسان جنوبی
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.
انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

نظر شما