شناسهٔ خبر: 40879939 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای از انتخابات ریاست‌جمهوری

برنامه‌های جناح‌های سیاسی برای جلب افکار عمومی

تهران- ایرنا- اگر بخواهیم انتخابات ۱۴۰۰ را از زاویه جریانات سیاسی نگاه کنیم، این انتخابات فضایی برای کنشگری فعال جهت موفقیت و به‌دست آوردن کرسی ریاست‌جمهوری و دولت است که جریان‌های سیاسی از هم‌اکنون درصدد حضور پررنگ و تاثیرگذار در این عرصه مهم هستند که با نمایش مشارکت بالای مردم، مقبولیت و مشروعیت روزافزون نظام را به رخ جهانیان بکشند. ‌

صاحب‌خبر -

ملت ایران از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون با حضور باشکوه خود در ۱۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری، صحنه های زیبایی از مشارکت سیاسی را به نمایش گذاشته اند. ایرانیان که همواره در عرصه های گوناگون حضور آگاهانه ای را تجربه کرده اند در انتخابات ریاست جمهوری نیز پس از بررسی آرا و شعارهای نامزدهای متعدد از احزاب متفاوت با نگاه و بینش های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنها آشنا شده و از میان این افراد، رییس قوه مجریه را برای تصدی پست ریاست جمهوری برگزیده اند. اکنون در حدود یکسال تا برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ باقی مانده است که توصیه و تلاش مسوولان ارشد به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات با توجه به شرایط حساس کنونی حائز اهمیت است. در این خصوص به منظور بازتاب دیدگاه‌ها و نظرات منعکس شده در رسانه‌های گروهی در این مجمل، مطالب مربوط به انتخابات ریاست جمهوری به صورت گزیده‌وار انتخاب و گردآوری شده است.

رسانه های اصلاح طلب

ورود اصلاح طلبان به انتخابات۱۴۰۰

به گزارش روزنامه آرمان ملی، حجت‌الاسلام مجید انصاری، عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز می‌گوید: این انتخابات با حضور کاندیداهای مجرب از طرفی می‌تواند باز هم با نمایش درصد مشارکت بالای مردم در انتخابات مقبولیت و مشروعیت روزافزون نظام در جامعه را به رخ جهانیان بکشد و از سوی دیگر مطابق تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص روی کار آمدن دولت جوان و انقلابی انتخاباتی حساس و رقابتی را برای انتخاب شخص شایسته‌ای در قامت رئیس‌جمهور رقم زند. رکن سوم این مثلث مردم هستند که تاثیر بسزا و اصلی را در این میان ایفا می‌کنند. چه اینکه نگاه هر دو ضلع دیگر این مثلث یعنی جریانات سیاسی و مسئولان نیز به نوع نگاه و عملکرد مردم در انتخابات ۱۴۰۰ گره خورده است. آنچه مسلم است جامعه باید در حوزه اقتصاد، معیشت و وضع زندگی خود تغییراتی را احساس کند تا دلیلی برای حضور در انتخابات برای گذار از وضع موجود به وضع مطلوب داشته باشد. در این میان حضور یا عدم حضور مردم در انتخابات بیش از همه برای اصلاح‌طلبان اهمیت دارد. چرا که اساسا به اذعان قاطبه اصلاح‌طلبان این جریان ماهیتا با مردم تعریف می‌شود و اگر مردم و سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان از این جریان حمایت نکنند اصلاح‌طلبان نمی‌توانند آنطور که باید به کنش سیاسی بپردازند. نمونه واضح و دقیق این مساله را می‌توان در مقایسه دو انتخابات اردیبهشت ۹۶ و اسفند ۹۸ مشاهده کرد که در اولی حمایت بالای مردم روحانی را به ریاست‌جمهوری و اصلاح‌طلبان را به شورای شهر فرستاد و در دومی عدم مشارکت مردم در انتخابات باعث دستیابی ساده اصولگرایان به کرسی‌های خانه ملت شد.

احمدی‌نژاد؛ پدیده ۱۴۰۰؟!

روزنامه اعتماد در گزارشی آورده است: به کاندیدای بالقوه هر انتخاباتی مبدل شده است. او و همراهانش اگرچه امروز دیگر «جریان سوم جمهوری اسلامی» به معنا و مفهومی که روزگاری «سیداحمد خمینی» در مصاحبه با روزنامه «کیهان» از آن سخن می‌گفت به حساب نمی‌آیند اما نباید نادیده گرفت که به‌جز خط و مرز پررنگ‌شان با اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبی، مرز مشخصی هم با اصولگرایان و محافظه‌کاران سیاسی دارند که هر چه پیش می‌رود این حد و مرز پررنگ‌تر می‌شود. محمود احمدی‌نژاد سردمدار این جریان به اصطلاح «بهاری» است که فرقی ندارد انتخابات مجلس باشد یا ریاست‌جمهوری، صحبت از آمدن یا نیامدن او و نزدیکانش به عرصه سیاسی و رسانه‌ای راه باز می‌کند. اما حضور او و برخی از نزدیکانش همواره با ۲ پرسش اساسی همراه است.

دلایل شکست اصلاح طلبان

سیدناصر قوامی فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در این باره با اشاره به دلایل شکست اصلاح‌طلبان در اسفند ۹۸ در گفت وگو با خبرگزاری ایسنا گفته است: «اگر اصلاح طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری پایگاه خود را به حراج نگذارند، می توانند این پایگاه را به پای صندوق رای بیاورند. اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ از فردی غیراصلاح‌طلب حمایت کنند، اشتباه بزرگی مرتکب شده و بیشتر آبروی خود را می‌برند». وی درباره نامزدهای احتمالی اصلاح‫طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری معتقد است: «اصلاح‌طلبان درجه یک مثل مصطفی تاج‌زاده، عبدالله نوری، محمد خاتمی و محمدرضا خاتمی که اگر نامزد انتخابات هم شوند، ردصلاحیت می شوند».

ورود جبهه پیروان خط امام به انتخابات ۱۴۰۰

سید کمال الدین سجادی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، در پاسخ به این پرسش که آیا جهبه پیروان خط امام و رهبری مسئله انتخابات ۱۴۰۰ را در جلسات خود در سال جدید مورد بررسی قرار داده یا نه، اظهار کرد: ما هنوز وارد موضوع انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نشده‌ایم و یکی از علت‌های آن است که لازم است در این زمینه بحث و گفت‌وگوها به صورت حضوری انجام شود و الان شرایط به شکلی است که به دلیل شیوع کرونا این امکان وجود ندارد و از طرفی هنوز تا انتخابات فرصت فراوانی باقی مانده و در جای خود این موضوع نیز بررسی می‌شود.

اصلاح طلبان با چهره جدید می آیند

به گزارش نامه نیوز، انتخابات مجلس پلی برای انتخابات ریاست جمهوری است. بسیاری از کارشناسان سیاسی چنین اعتقادی را از ماه ها قبل مطرح می کردند اما معادلات سیاسی در سال ۹۹ گویا تا حدی دستخوش تغییر شده، اصولگرایان با پیروزی قاطعی که به دست آوردند رقیب سنتی خود را برای ۱۴۰۰ از پیش بازنده تصور می کنند، همین نگاه سیاسی اگر ادامه یابد منجر به رقابت درون اردوگاهی میان شخصیت های اصولگرا خواهد شد. علی لاریجانی، سعید جلیلی، مهرداد بذرپاش، عزت الله ضرغامی و فتاح از جمله افرادی هستند که نام آنها در ۱۱ ماه مانده به ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح است. در این میان محمود احمدی نژاد نیز همچنان خود را مدعی نشان می دهد. او اخیرا گفت «حاضر است فداکاری کند و نامزد انتخابات ۱۴۰۰ شود». حضور او چالشی بزرگ را برای اصولگرایان رقم می زند.

اصلاح‌طلبان از مردم عذرخواهی کنند

علی صوفی دبیرکل «حزب پیشروی اصلاحات» در گفت و گو با ایلنا درباره وضعیت جلسات شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اظهار داشت: آخرین جلسه‌ای که شورا داشت مربوط به یک هفته پیش از انتخابات دوم اسفند است و غیر از آن جلسه دیگری نداشته است، بنابراین شورای‌عالی سیاستگذاری فعلاً در رابطه با مواردی که در رسانه مطرح می‌شود، وارد نشده و بحثی نداشته است. در خصوص اینکه پارلمان اصلاحات یا مجمع عالی اصلاح‌طلبان تشکیل می‌شود یا نه، باید بگویم که این طرح قبلا در دستور کار شورای هماهنگی احزاب جبهه اصلاحات بود که متوقف ماند و در حال حاضر هنوز تصویب نشده یا شکل نگرفته که ما بخواهیم بگوییم این ایده اجرایی شود یا نشود. وی درباره احتمال حمایت اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری از افرادی که به جریان راست سنتی و معتدلان تعلق دارند، اظهار داشت: شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در سال ۹۸ رویکرد و راهبرد خود را برای انتخابات مجلس طی مصوبه‌ای اعلام کرد و در آن اظهار کرد که نسبت به انتخابات‌های ۹۲، ۹۴ و ۹۶ تغییر رویکرد داده است، تغییر رویکرد به این معنا که دیگر شیوه مشارکت بدون قید و شرط در انتخابات را کنار گذاشته است.

رسانه های اصولگرا

علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت وگو با خبرآنلاین می‌گوید: تنها راه به عقب راندن جریان تندرو در کشور، حضور در پای صندوق‌های رأی است. حضور اصلاح طلبان در انتخابات ۱۴۰۰ با اما و اگرهایی روبروست، این جریان همچنان نگران تایید صلاحیت نشدن کاندیداهایش است و از سوی دیگر تصمیم خود برای نرفتن به سمت کاندیدای نیابتی را هم جزم کرده است. اصلاح طلبان به صندوق رأی پشت نمی کنند اما حضورشان در انتخابات پیش رو نیز بی قید و شرط نخواهد بود. او که رابطه خوبی نیز با عارف دارد می گوید عارف عزم خود برای کاندیداتوری در ۱۴۰۰ را جزم کرده است، هرچند از نگاه صوفی کاندیدای حداکثری این جریان سیدمحمد خاتمی است.

شوک بزرگ اصلاح‌طلبان در یک‌قدمیِ انتخابات ۱۴۰۰

به گزارش روزنامه سایه، آخرین جمعه خردادماه بود که انتشار خبری، حزب اصلاح‌طلب «اتحاد ملت» را در شوک بزرگی فرو برد؛ ۳۲نفر از اعضای «حزب اتحاد ملت» استان همدان در بیانیه‌ای استعفای خود را از عضویت در این حزب اعلام کردند. در این بیانیه آمد: «حزب اتحاد ملت ایران به‌عنوان یک حزب پیشرو در جریان اصلاح‌طلبی، اکنون از فقدان استراتژی دقیق و روشن برای تغییر وضع موجود رنج می‌برد و درارتباط‌با واحدهای شهرستانی و استانی خود نیز گرفتار مناسبات قیم‌مآبانه است». به‌گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ به‌نظر این ۳۲نفر؛ حزب اتحاد در وهله نخست باید به تشریح و تدوین الگوی سیاست‌ورزی خود بپردازد تا مردم بدانند که حزب با چه اصول و اهدافی سیاست می‌ورزد. اصلاحات مدنظر حزب تنها معطوف به قدرت و اصلاحاتی پارلمانتاریستی‌ست یا نگاه به‌سمت جامعه درپی تغییراتی ساختاری و جامعه‌محور است؟

نظر شما