به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از فارس, اسماعیل قادریفر معاون معاونت علمی و رئیس مرکز فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتوگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره توسعه بازارهای خارجی، گفت: مرکز تعاملات بینالمللی معاونت علمی و فناوری در سال جهش تولید برنامهریزی کرده است تا سقف صادرات محصولات دانشبنیان ایرانی را که حدود ۵۰۰ میلیون دلار برآورد میشود را به یک میلیارد دلار افزایش دهد.
* ظرفیتهای بالقوه شرکتهای دانشبنیان در صادرات تجهیزات و مواد آزمایشگاهی
وی افزود: توسعه بازارهای خارجی شرکتهای دانشبنیان براساس زیرساختهای حمایتی از جمله فعالیت دفاتر انتقال فناوری ایران در کشورهای هدف، پایگاههای صادرات و تبادل فناوری، بحث ارتقای استاندارد و اخذ استانداردهای بینالمللی مانند CE که در خارج از مرزهای ایران مورد توجه قرار میگیرد هدفگذاری شده است که توسط معاونت علمی و فناوری انجام شده و با توجه به شور و شوقی که شرکتهای دانشبنیان دارند فکر می کنم امسال به این هدف نائل شویم.
رئیس مرکز فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عمدهترین محصولاتی که شرکتهای دانشبنیان صادر میکنند اشاره کرد و گفت: این شرکتها ظرفیتهای بالقوهای در صادرات تجهیزات و مواد آزمایشگاهی تحقیقاتی ایران ساخت و صادرات محصولات فناورانه در کشور دارند که از جمله آنها میتوان به محصولات زیست فناورانه، داروهای نانو، بیوتکنولوژی و نانو فناوری اشاره کرد.
* صادرات مازاد تولید محصولات دانشبنیانی در مواجهه با کرونا
وی گفت: در تولید انواع ماسک و خط تولید انواع محصولات ضدعفونی کننده در مواجهه با بیماری کرونا مازاد تولید داریم؛ البته در این بین اتفاقات خوبی در حوزه صادرات ونتیلاتور و کیتهای تشخیصی کرونا رخ داده است که از ظرفیتهای بالقوه شرکتهای دانشبنیان است و نکته مهم دیگر فعالیتی است که استارتاپها میتوانند در بازارهای منطقهای داشته باشند.
رئیس مرکز فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با طرح این مثال که چگونه یک تاکسی اینترنتی مشهور به اسم اوبر از آمریکا میتواند در حاشیه خلیجفارس فعالیت کند و به صورت B2B از ظرفیت تاکسی اینترنتی به اسم کریم در امارات استفاده کند؟ ما نیز به تناسب توانمندیها و تجربه بسیار موفقی که در حوزه استارتاپی داریم میتوانیم پوششدهی وسیعی را در کشورهای منطقه داشته باشیم.استارتاپهای ما هم فعال هستند و حضور خدمات فنیو مهندسی و مشاورهای شرکتهای دانشبنیان است که در کشورهای منطقهای مثل عراق، سوریه، ترکیه، آسیای مرکزی و قفقاز امکان صادرات دارند. ضمن اینکه ما معمولاً از بازار بسیار بزرگ مهمی مثل منطقه آفریقا یا کشورهای آفریقایی و آمریکای جنوبی غافل بودهایم که بسترهای خوبی برای صادرات و فناوری به این کشورها وجود دارد.
∎
نظر شما