شناسهٔ خبر: 40821108 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رییس کل دادگستری استان مطرح کرد:

از افزایش جرائم مواد مخدر تا زنگ خطر رشد طلاق در خراسان جنوبی

زهرا حمیدی

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه مواد مخدر با ۹ هزار و ۶۱۳ پرونده از مهم ترین جرائم استان است، گفت: افزایش ۱۵ درصدی پرونده‌های دعاوی خانوادگی و طلاق در محاکم قضایی خراسان جنوبی زنگ خطری برای مسئولان است.

صاحب‌خبر -

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی، امروز شنبه ۳۱ خرداد در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته قوه قضاییه اظهار کرد: زیرساخت پیشرفت انقلاب اسلامی در قانون اساسی است.
 
به گزارش ایسنا، وی افزود: پایه گذاری قوه قضاییه که هم تراز با انقلاب اسلامی باشد، یکی از نقش‌های ارزشمند شهید آیت الله بهشتی است و امیدواریم قوه قضاییه نقش خود را بیش از پیش در اجرای عدالت و مبارزه با فساد عملیاتی کند.

حمیدی بیان کرد: دیدار شورای قضایی استان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، تجدید بیعت با آرمان های شهدا، دیدار مردمی، بررسی مشکلات زندانیان از طریق نشست های ویدئو کنفرانسی، ارائه مشاور حقوقی به مردم و برپایی میز خدمت در میعادگاه‌های نماز جمعه، تجلیل از خانواده شهدا و همکاران ایثارگر و تجلیل از قضات نمونه از جمله برنامه‌های پیش بینی شده به مناسبت هفته قوه قضاییه در استان است.

وی ادامه داد: حمایت قضایی از تولید در سال جاری از اولویت‌های دستگاه قضایی استان است و به هیچ وجه اجازه تعطیلی واحدهای تولیدی را نخواهیم داد و در این راستا سال گذشته از تعطیلی ۲۰ واحد تولیدی خراسان جنوبی جلوگیری شد.

حمیدی بیان کرد: استفاده از ابلاغ الکترونیک، گسترش فرهنگ صلح و سازش با استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف، کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها، رعایت حقوق شهروندی و تلاش در راستای پیشگیری از وقوع جرم از دیگر اولویت‌های دستگاه قضایی خراسان جنوبی در سال جاری است.

وی افزود: دادگستری استان با ۱۳ واحد قضایی و در دو واحد به صورت دادگاه بخش ارائه خدمت می‌کند و به زودی دادگاه بخش دُرح شهرستان سربیشه نیز راه‌اندازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: مجموع پرونده‌های ورودی به دادگستری استان ۸۵ هزار و ۳۲ فقره بوده که نسبت به سال قبل از آن یک درصد کاهش داشته است که از این تعداد ۸۳ هزار و ۹۵۰پرونده در دادگستری خراسان جنوبی رسیدگی و مختومه شده است.

 رییس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: مجموع پرونده‌های وارده به دادگاه استان طی سال گذشته ۴۴ هزار و ۶۶۹ پرونده، دادسراها ۳۴ هزار و ۶۹ پرونده و دادگاه‌های تجدیدنظر ۶ هزار و ۲۹۴ پرونده بوده است.

حمیدی گفت: از مجموع آرایی که در دادگاه‌های بدوی صادر شده ۱۴ درصد آن تجدیدنظرخواهی شده است و مابقی پرونده‌های دادگاه های بدوی قابل تجدیدنظرخواهی نبوده و یا مردم از آرای این دادگاه تمکین کرده اند.

وی افزود: بیش از  ۲۷هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف استان طی این مدت تشکیل شده که از این تعداد تاکنون ۲۶ هزار و ۹۰۴ پرونده مختومه شده است.

حمیدی ادامه داد: بیشترین فراوانی از نظر ورود پرونده به دادگاه‌های استان مربوط به مواد مخدر است و در این راستا سال گذشته ۹۶۱۳ پرونده مواد مخدر در استان مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: رتبه دوم فروانی پرونده‌ها با ۶۰۹۸ پرونده مربوط به سرقت‌های خرد و رتبه سوم فراوانی در ورودی پرونده‌ها نیز با ۶۰۱۲ پرونده مربوط به ایراد صدمه بدنی غیرعمدی در اثر تصادفات است.

 وی خاطرنشان کرد: توهین با تشکیل پنج هزار و ۹۱۰ پرونده در رتبه چهارم و ضرب و جرح عمدی با چهار هزار و ۶۱۱ پرونده در رتبه پنجم قرار دارد.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: ۵۷ درصد از عناوین اتهامی در خراسان جنوبی مربوط به این پنج جرم با بیشترین فراونی در خراسان جنوبی است.

حمیدی اظهار کرد: مطالبه وجه با ۱۶ هزار و ۸۱۱ پرونده در صدر فراوانی پرونده‌های حقوقی استان، دعاوی خانواده با ۹ هزار و ۶۹ پرونده در رتبه دوم، گواهی حصر وراثت با سه هزار و ۳۴۹ پرونده در رتبه سوم،  اعسار با سه هزار و ۳۰۰ پرونده در رتبه چهارم فراوانی و التزام به تنظیم سند رسمی با ۲ هزار و ۳۱ پرونده در رتبه پنجم پرونده‌های حقوقی است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: یک هزار و  ۸۰۴ پرونده خواسته طلاق توافقی در سال گذشته در استان مورد بررسی قرار گرفته و یک هزار و ۲۴ پرونده طلاق توافقی و ۶ هزار و ۲۳ پرونده طلاق به درخواست زوجه بوده است.

حمیدی ادامه داد: افزایش ۱۵ درصدی پرونده‌های دعاوی خانوادگی در خراسان جنوبی موجب نگرانی و زنگ خطری است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

حمیدی به علت‌های عمده دعاوی خانوادگی و پرونده های طلاق در استان اشاره و تصریح کرد: اعتیاد با ۳۳۰ پرونده، مسائل ناموسی و خیانت با ۱۸۷ پرونده، عدم مسئولیت پذیری در تامین نفقه (مسائل اقتصادی) با ۱۸۸ پرونده، عدم مهارت زندگی با ۱۴۷ پرونده، دخالت اطرافیان با ۱۱۱ پرونده و طلاق عاطفی با ۹۴ پرونده از مهم‌ترین دلایل دعاوی خانوادگی و طلاق در استان است.

وی خاطرنشان کرد: ۲۷۸۴ پرونده مجازات جایگزین حبس را در سطح دادسراهای استان داشته‌ایم که این مهم آثار بازدارندگی برای محکومین داشته است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی یادآور شد: تاکنون بیش از ۳۳ درصد جمعیت استان در سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی(سامانه ثنا) ثبت نام کردند و در حال حاضر ۹۴ درصد اوراق قضایی استان از طریق ابلاغ الکترونیکی انجام می‌شود که ۸۰ درصد این ابلاغ‌های الکترونیک نیز توسط مخاطبان مشاهده شده است.

وی یادآور شد: با توجه به شیوع کرونا برای رعایت مسائل بهداشتی از ۱۳ اردیبهشت ماه امسال تاکنون ۱۵۱۵ دادگاه آنلاین برای رسیدگی پرونده‌های قضایی در استان برگزار شده است.

انتهای پیام 

نظر شما