ادامه از صفحه 2
در همین راستا، نماینده فدراسیون روسیه در سمپوزیوم پادمان بینالمللی در بیانیه خود اعلام داشت: «آن {آژانس} نباید به ابزاری برای فشار سیاسی علیه برخی از کشورها یا ابزاری برای پاداش وفاداری سیاسی آنها تبدیل شود....کشورهای عضو طبق این رویکرد فقط باید به انتخاب اطلاعات توسط دبیرخانه اعتماد کنند....علاوه بر این، سرویسهای اطلاعاتی برخی از کشورها ممکن است وسوسه شوند تا از آژانس بهعنوان ابزاری برای راستیآزمایی اطلاعاتی که از طریق کانالهای عملیاتی خود دریافت میکنند، استفاده نمایند....ما تأکید میکنیم که حق استفاده از کلیه اطلاعات موجود مربوط به پادمان نباید بهعنوان چک سفیدی که کشورهای عضو در حوزه رسیدگی به اطلاعات به دبیرخانه دادهاند، تلقی شود». برخی دیگر از کشورها در مناسبتهای مختلفی درخصوص استفاده از اطلاعات منابع آزاد هشدارهایی دادهاند، به طور مثال: هند:«.... احتمال سوءاستفاده از اطلاعات جاسوسی نگرانکننده است.» کوبا: «....اعتقاد دارد که توسل به اطلاعات از منابع اطلاعاتی جاسوسی بایستی از بررسیها خارج گردد.» برزیل: «.... توسل به اطلاعات منابع اطلاعاتی جاسوسی بایستی صریحاً از بررسیها خارج گردد.» درخصوص درخواستهای دسترسی اخیر، چند روز پس از ادعاهای اسرائیل، مدیرکل قبلی آژانس در بیانیه اکتبر 2018 خود اعلام نمود: «....{آژانس} هیچ اطلاعاتی به صرف ظاهر معتبر نمیداند..... کلیه اطلاعات بهدست آمده از جمله اطلاعات طرف ثالث تحت بررسی دقیق قرار گرفته و همراه با سایر اطلاعات موجود نزد آژانس مورد ارزیابی مستقل براساس تخصص خود آژانس قرار میگیرد.» این نکته نباید نادیده گرفته شود که این نوع اطلاعات میتواند غیرموثق، دستکاری شده یا فتنهآمیز یا با هدف ایجاد ظن و گمان نادرست علیه یک کشور طراحی شده باشد.
جمعبندی
1- با توجه به صدور فتوای رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حرام بودن تولید، تکثیر، انباشت و استفاده از سلاحهای کشتارجمعی و شفافسازی گسترده بیسابقه توأم با یک مکانیسم شدید راستیآزمایی، جمهوری اسلامی ایران چیزی برای پنهان کردن نداشته و اساساً به دلایل متعدد استراتژیک نیازی به سلاح هستهای ندارد. 2- با وجود سابقه تعامل مثبت جمهوری اسلامی ایران با آژانس بینالمللی انرژی اتمی و تأکید کلیه گزارشهای هجدهگانه آژانس مبنی بر صلحآمیز بودن فعالیتهای هستهای ایران، متأسفانه برخی در حال سوقدادن پرونده ایران از فاز فنی-حقوقی به فاز سیاسی-امنیتی هستند. بدون شک درخواستهای فراتر از تعهدات مندرج در موافقتنامه پادمان جامع و پروتکل الحاقی به همکاریهای دوجانبه ایران با آژانس لطمه خواهد زد. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که وارد آوردن فشارهای خارج از چارچوب تعهدات، وظایف کشورها و فراتر از اختیارات آژانس مندرج در اساسنامه، موافقتنامه پادمان جامع و پروتکل الحاقی به اساس توافقهای کشورها با آژانس ضربه وارد خواهد نمود. در هر صورت، جمهوری اسلامی ایران هیچگاه تسلیم چنین فشارهایی نخواهد شد و از کشورهای دیگر نیز میخواهد در جهت استقلال عمل و تقویت آژانس بهمنظور نیل به اهداف منعگسترش سلاحهای هستهای بهصورتی غیرتبعیضآمیز، تلاش خود را مبذول نمایند. 3- سازمانهای بینالمللی بویژه آژانس بینالمللی انرژی اتمی ضمن حرفهایگری، استقلال و بیطرفی و با رعایت قواعد و حقوق بینالمللی باید مراقب باشند که از طریق عواملی همچون فشارهای سیاسی، روشهای تأمین بودجه و غیره از مسیر تعیین شده و ریل تعیین شده و موردنظر کشورهای عضو خارج نشوند. 4- در صورت هرگونه درخواست دسترسی تکمیلی براساس ماده (c)5، آژانس صرفاً باید روی رفع سؤال یا ناسازگاری مربوط به صحت و کامل بودن اطلاعات ارائه شده تحت پروتکل الحاقی بدون هیچ گونه پیشداوری یا نتیجهگیری تمرکز نماید و باید از پیوند مستقیم این نوع از دسترسیها به عدم وجود مواد یا فعالیتهای هستهای اظهار نشده خودداری کند. 5- با توجه به شرایط حاکم، امکان استناد به اسناد جعلی و ادعایی به جای ملاحظات حقوقی نمیتواند مبنایی برای دسترسی باشد. نیازی به گفتن نیست که هرگونه درخواست دسترسی باید زمینه حقوقی داشته باشد. بدیهی است که در صورت عدم وجود چنین مبنای حقوقی، اقدام کشور عضو نباید بهعنوان «امتناع از همکاری» تلقی گردد. در خاتمه جمهوری اسلامی ایران توصیه مینماید: آژانس نباید به اطلاعات بهدست آمده از طریق فعالیتهای جاسوسی یا ادعایی که از طریق منابع غیرموثق بهدست میآیند، استناد نموده و به آنها اعتبار بخشد. در واقع، طرح هرگونه درخواست شفافسازی یا دسترسی تکمیلی از سوی آژانس مبتنی بر مدارک ادعایی و جعلی، در مغایرت با اساسنامه آژانس و نظام راستیآزمایی است و لذا هیچ تعهدی را برای جمهوری اسلامی ایران جهت اجابت اینگونه درخواستها ایجاد نمیکند. استدلالهای جمهوری اسلامی ایران به تفصیل در سخنرانیهای نماینده دائم ایران نزد آژانس و همچنین یادداشت توضیحی منتشره آمده است. اینگونه استنادهای غیرموجه نباید و نمیتواند توجیه و مبنای حقوقی برای درخواست دسترسی به سایتهای هستهای یا سایر مکانها باشد یا محملی برای تحت فشار قراردادن کشورها و اتهامزنی قرار گیرد. تعهدات پذیرفته شده در قالب برجام نیز به این مفهوم نیست که به هر پرسش آژانس بایستی پاسخی ارائه گردد، در غیر اینصورت باید شاهد طرح سؤالات بیشماری باشیم که تنها منشأ آنها اسناد جعلی است. آژانس و اعضای آن باید با این بدعت غیراصولی و خطرناک که مخدوشکننده حاکمیتهای ملی کشورها است، مقابله نموده و از آن جلوگیری بهعمل آورند.
منابع و ارجاعات در دفتر روزنامه موجود است