شناسهٔ خبر: 40801063 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش ها به قطعنامه شوراي حکام آژانس اتمي /کدام کشورها راي موافق و مخالف دادند

صاحب‌خبر -

خبرگزاری آریا- قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی علیه ایران، با 25 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع تصویب شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا،«لارنس نورمن» خبرنگار نشریه «وال‌استریت‌ژورنال» به نقل از دیپلمات‌های حاضر در نشست حضوری شورای حکام روز جمعه گزارش داد: «این قطعنامه تصویب شد. اعضای شورای حکام آژانس اتمی از ایران به دلیل عدم همکاری با تحقیقات آژانس انتقاد کردند. این اولین قطعنامه علیه ایران از سال 2012 است».
منابع دیپلماتیک می‌گویند قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی علیه ایران، با 25 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع تصویب شده است.
«گرهارت کانتزل» نماینده آلمان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، طی سخنرانی در این نشست، مدعی شد: «ممانعت ایران از دسترسی [به چهار مکان] - آنهم بر خلاف پیام بسیار روشن شورای حکام در نشست قبلی - چالشی برای رژیم پادمانی جهانی است».
به نوشته صفحه توئیتر نمایندگی آلمان، کانتزل سپس خواستار واکنش شورای حکام به ایران شد: «اقدامات یک دولت در ممانعت از دسترسی قانونی آژانس برای چهار ماه و تعامل ناکافی به مدت یک سال، سزاوار واکنشی از سوی شورا است».


کشورهایی که به قطعنامه شورای حکام رای موافق و مخالف دادند
 منابع دیپلماتیک می‌گویند قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپایی علیه ایران، با 25 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع تصویب شده است.
 ترکیب آراء به قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام
رأی موافق: استرالیا، بلژیک، برزیل، کانادا، اکوادور، مصر، استونی، فرانسه، آلمان، غنا، یونان، مجارستان، ایتالیا، ژاپن، کویت، مراکش، نیجریه، نروژ، پاناما، عربستان سعودی، سوئد، انگلیس، آمریکا، اروگوئه و آرژانتین
 رأی منفی: چین و روسیه
 رأی ممتنع: آذربایجان، هند، مغولستان، نیجر، پاکستان، آفریقای جنوبی و تایلند


غریب‌آبادی: قطعنامه شورای حکام فاقد جنبه الزام آوری است
کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز (جمعه) در گفت‌وگویی درباره تصویب قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی (انگلیس، آلمان و فرانسه) در شورای حکام آژانس و جزییات تصمیم شورای حکام خاطرنشان کرد: حدود دو هفته است سه کشور اروپایی تصمیم به ارائه یک پیش نویس قطعنامه به شورای حکام گرفتند. سابقه موضوع این است که آژانس چند ماه گذشته دو درخواست دسترسی از ایران داشت که ما به دلیل اینکه آژانس هیچگونه مستندات و دلایل منطقی را به ایران ارائه نکرد و فاقد مبانی حقوقی بود، این دسترسی‌ را تاکنون به آژانس ندادیم.
غریب‌آبادی در عین حال عنوان کرد: در حالی که ایران همکاری‌های بسیار گسترده‌ای با آژانس دارد و ما در سال  30 دسترسی تکمیلی به آژانس اهدا می‌‌کنیم.
وی اضافه کرد: سه کشور پیش نویس قطعنامه‌ای را به نشست هفته جاری شورای حکام ارائه کردند که محور اصلی این قطعنامه این است که از ایران می‌خواهد با آژانس همکاری و این دو دسترسی را اعطا کند و محور قطعنامه درباره این دو دسترسی است.
غریب‌آبادی اضافه کرد:  در ژنو و نیویورک آمریکا تمام اقدامات تخریبی خودش را علیه چند جانبه‌گرایی انجام داده است، وین مسدود مانده که با این کار آخرین ضربه‌ها را به چندجانبه‌گرایی در وین وارد می‌:ند. 
وی افزود: موضع اصولی ما هم رد این قطعنامه است و به صراحت اعلام کردم ما این قطعنامه را به هیچ وجه قابل پذیرش نمی‌بینیم و این قطعنامه نمی‌تواند هیچ الزام حقوقی برای ایران برای همکاری با آژانس درباره دو درخواست دسترسی ایجاد کند. قطعنامه‌های شورای حکام فاقد جنبه الزام آوری از منظر حقوق بین‌الملل هستند یعنی برای کشورها لازم الاجرا نیستند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان نیز هم در پیامی توییتری از شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست اجازه ندهد دشمنان برجام منافع عالی ایران را به خطر اندازند و سه کشور اروپایی شریک جرم آنان نشوند.
وی تصریح کرد؛ ما چیزی برای پنهان کردن نداریم. بازرسی‌های انجام شده در ایران ظرف پنج سال گذشته بیش از [همه بازرسی‌های] تاریخ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. راه حل قابل توافق ممکن است، اما قطعنامه [ضدایرانی در شورای حکام] آن را از بین خواهد برد.

مدیرکل آژانس: تداوم همکاری‌ها تنها راه پیش‌رو در پرونده اتمی ایران است
 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه بعد از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس گفت: تنها راه پیش‌رو در موضوع هسته‌ای ایران، ادامه همکاری‌هاست.
«رافائل گروسی» در گفت وگو با خبرنگاران در پاسخ به سووالی درباره احتمال کاهش همکاری‌های ایران و آژانس افزود که در این زمینه نمی‌تواند گمانه‌زنی کند. 
او اظهارنظر در این زمینه را احمقانه توصیف کرد و افزود که این مسیر کار او در آژانس را منحرف خواهد کرد.
مدیرکل آژانس مدعی شد که بر اساس دستور کار و وظایفی که بر عهده او گذاشته شده است، عمل خواهد کرد.
وی در خصوص دیدگاهش پیرامون نتیجه رای گیری امروز هم گفت: ما همواره تصمیماتی را ترجیح می‌دهیم که مورد اجماع نظر باشد. 
گروسی افزود: تمام عرض من این است که اگر تصمیم گرفتم به شورا بیایم به این دلیل بود که احساس کردم این موضوع، ماهیتی دارد که شورا را تضمین می‌کند.
مدیرکل آژانس درباره احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت هم گفت که این موضوع به نظر اعضا بستگی دارد. اما اگر بتوانیم با یکدیگر همکاری کنیم، این مسائل را حل کنیم، نیازی به برداشتن گام‌های بیشتر نخواهد بود.
وی مدعی شد؛ امیدوارم این طور شود و من براساس این فرضیه که این مسیر پیش رو است، کار خواهم کرد.
مدیرکل آژانس با اشاره به اینکه تداوم همکاری‌ها تنها راه پیش‌رو در پرونده اتمی ایران است ، افزود: راه دیگری جز دسترسی (به مراکز در ایران) و کار با ایران وجود ندارد.
ایران بارها اعلام کرده که درخواست آژانس مبتنی بر ادعاهای رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن جمهوری اسلامی ایران است و قلمرو خود را براساس ادعا ، به روی بازرسان آژانس باز نخواهد کرد.
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین، امروز تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران قطعنامه شورای حکام را کاملاً رد می کند و اقدام مقتضی و مناسب را در واکنش به آن اتخاذ خواهد کرد.

چین: قطعنامه شورای حکام، اجرای برجام را به خطر می‌اندازد
 دفتر نمایندگی چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با صدور بیانیه‌ای، از تصویب قطعنامه پیشنهادی تروئیکای اروپا علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمیقا ابراز تاسف کرد و هشدار داد که این اقدام اجرای برجام را به خطر می‌اندازد.
در این بیانیه آمده که روز جمعه 30 خرداد 1399 در حساب توئیتری دفتر نمایندگی چین منتشر شده آمده است؛ چین عمیقا از تصویب قطعنامه شورای حکام درباره اجرای موافقتنامه‌های پادمانی متاسف است.  
بیانیه یادشده هشدار می‌دهد که چنین اقدامی دورنمای اجرای برجام را به خطر می‌اندازد.
«وانگ گان» سفیر و نماینده دائم چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیروز در سخنانی، آمریکا را عامل تشدید تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌ای ایران توصیف کرد که به صورت یکجانبه از این توافق خارج و تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند.
وی خاطر نشان کرد که ریشه اصلی این وضعیت در رویه‌های یکجانبه و زورگویانه آمریکا است و گواه آن خروج یکجانبه‌اش از برجام و در پیش گرفتن سیاست فشار حداکثری علیه ایران است.
در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا از ایران خواسته‌اند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به 2 سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.
این درحالیست که ایران بارها اعلام کرده درخواست آژانس مبتنی بر ادعاهای رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن جمهوری اسلامی ایران است.  
هم زمان وزرای امور خارجه سه کشور پیشنهاد دهنده قطعنامه ضد ایرانی، قرار است امروز در برلین ملاقات کنند.
وزارت امور خارجه انگلیس با صدور بیانیه ای اعلام کرد که یافتن راه حل دیپلماتیک برای کاهش تنش‌ها درباره مسائل ایران از جمله محورهای اصلی مذاکرات امروز دیپلمات‌های ارشد انگلیس، فرانسه و آلمان خواهد بود.

روسیه: قطعنامه شورای حکام وضعیت را بدتر می کند
 نماینده دائم روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد که قطعنامه شورای حکام در مورد دسترسی به دو مرکز در ایران وضعیت را بدتر می کند.
میخاییل اولیانوف روز جمعه در توییت جدیدی نوشت: شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه ای را تصویب کرد و در آن از ایران خواست که امکان دسترسی آژانس به دو مرکز در این کشور را فراهم کند.
وی افزود: روسیه و چین به این قطعنامه رای منفی دادند. 
نماینده روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما خواهان آن هستیم که آژانس و ایران این مساله را حل کنند. اما معتقدیم که قطعنامه فقط این وضعیت را بدتر می کند.
 قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه 30 خرداد به تصویب رسید.
در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا از ایران خواسته‌اند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به 2 سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.
خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال گزارش داد که در رای گیری امروز  25 کشور به این قطعنامه رای مثبت و 2 کشور رای منفی داده‌اند. 7 کشور دیگر هم رای ممتنع داده‌اند.


نظر شما