شناسهٔ خبر: 40783833 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

بی‌احتیاطی از ویروس سبقت گرفت؛

شرایط پیچیده شیوع کرونا در کردستان/ برگزاری مراسم عروسی در پارکینگ‌ها و کارواش‌ها

شیب مبتلایان به کرونا در استان کردستان، طی هفته گذشته صعود عجیبی پیدا کرده و متأسفانه این وضعیت در سایه بی تفاوتی‌های مردم و بی خیالی مسئولان و مدیران استانی و کشوری همچنان ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی، دیروز در کردستان سیاه ترین روز کرونایی نام گرفت؛ چرا که حدود 33 نفر از همشهری هایمان جان خود را از دست دادند که 11 نفر از آنها مرگ قطعی مبتلا به ویروس کویید 19 را داشتند. این در حالی است که در هفته های اخیر وضعیت استان کردستان و به وِیژه شهرستان سنندج وضعیت قرمزی را در پیش داشت و  تعداد فوتی‌های روزانه این بیماری در استان بین 5 تا 10 نفر در نوسان بود و همواره گفته می‌شد تا زمانی که آمار مرگ‌ومیر به ریل صعودی بازنگشته است، نباید نگرانی زیادی از آغاز موج دوم شیوع این ویروس داشته‌ باشیم. اما حالا که آمار مرگ‌ومیر روزانه دورقمی شده، نگرانی‌ها بابت اوج‌گیری دوباره این بیماری هم افزایش یافته‌است.

بی‌توجهی مردم به رعایت ضوابط بهداشتی، مهم‌ترین پیامی است که از افزایش آمار مرگ‌ومیر ناشی از کرونا می‌توان دریافت کرد

این روزها مردم گمان می‌کنند همه‌گیری کرونا تمام شده‌است و با نگاهی به سطح جامعه شاهد هستیم بیشتر شهروندان رعایت اصل فاصله‌گذاری اجتماعی را کنار گذاشته‌اند و خیلی‌ها حتی دیگر ماسک هم نمی‌زنند. در این شرایط، بیماری نیز بین این افراد سریع‌تر منتقل می‌شود و هرچه سرعت انتقال بیماری بیشتر شود، موارد بستری افزایش می‌یابد. بالا رفتن تعداد موارد بستری ناشی از کرونا نیز رشد آمار مرگ‌ومیر این ویروس را به همراه دارد و اگر همین روند ادامه پیدا کند، شاهد اوضاع خطرناکی در سطح  استان خواهیم بود. 

البته نباید تمام بار تقصیر افزایش آمار مبتلایان و جانباختگان کووید 19 در کشور را بر گردن مردم انداخت؛ زیرا دولت نیز در کاهش محدودیت‌های تعجیل کرده‌است و در وضعیتی که هنوز وضعیت همه‌گیری در استان کردستان در وضعیت قرمز و یا حتی بحرانی قرار دارد، بسیاری از محدودیت‌های لازم برای پیشگیری از کرونا نیز برداشته شده است.

وضعیت برخی از شهرهای کردستان از هشدار گذشته و حتی قرمز گذشته است

شاهد هستیم که بسیاری از مردم هم در این خصوص هیچ نوع پیشگیری را رعایت نمی کنند به طوری دکتر حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر روز گذشته خود به استان کردستان با بیان اینکه این استان جزو سه استان اول کشور در ابتلا به کروناست، گفت: به ما خبر دادند که در سنندج مردم مراسم عروسی را در کارواش برگزار می‌کنند که چنین موضوعی شاید برای اولین بار است که در تاریخ بشریت اتفاق می‌افتد.

وی گفت: وضعیت برخی از شهرهای کردستان از هشدار گذشته و حتی قرمز گذشته است. شرایط در استان هر روز پیچیده‌تر می‌شود سیر صعودی آمار مبتلایان و فوتی‌ها همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: کردستان در اوائل شیوع و همه گیری کرونا جزو استان‌های افتخار آفرین در تعداد مبتلا و بستری به دلیل رعایت بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی بود اما، متاسفانه از اوایل خرداد با کمتر شدن رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی تعداد مبتلاها رو به فزونی نهاد.

ابراز نگرانی از وضعیت شیوع کرونا در شهر سنندج

همچنین ابراهیم زارعی فرماندار سنندج هم در این جلسه با ابراز نگرانی از وضعیت شیوع کرونا در شهر سنندج، اظهار کرد: متاسفانه عدم رعایت از سوی مردم وضعیت شهر سنندج را به سمت بحران سوق داده است.

وی خاطرنشان کرد: با وجود تمام تلاش هایی که در بخش درمان و نظارت صورت می گیرد هنوز شاهد برگزاری مراسمات عروسی و مهمانی‌هایی هستیم.

فرماندار سنندج تصریح کرد: با وجود اینکه تالارها و اماکن برگزاری مراسمات مختلف بسته شده است، همچنان شاهد برگزاری مراسمات هستیم و مردم بی توجه به هشدارها در پارکینگ‌ها، کارواش‌ها و غیره مراسم عروسی برگزار می‌کنند.

شرایط در سایر شهرستان‌های استان کردستان همچنان نگران کننده است و متأسفانه بر اساس اخبار رسیده داستان شیوع کرونا در شماری از روستاهای گردشگر پذیر استان نیز بحرانی شده است و با حضور مسافر و گردشگر در این مناطق در روزهای تعطیل خرداد ماه، هر روز بر دامنه بحران افزوده می‌شود.

بی تفاوتی‌های مردم و بی خیالی مدیران و مسئولان تصمیم ساز و تصمیم گیر، دامنه بحران کرونا در استان کردستان را هر روز گسترده‌تر می‌کند و این روند باعث نگرانی در خصوص روزهای آینده این استان می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما