شناسهٔ خبر: 40769340 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

مدیرکل منابع طبیعی استان خبرداد:

نهال کاری ۷۰۰ هکتار از اراضی بیابانی در قزوین

۷۰۰ هکتار از اراضی بیابانی استان قزوین با هدف جلوگیری از توسعه بیابان و ایجاد پوشش گیاهی نهال کاری می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی و خشکسالی اظهار داشت: این نهال از گونه های مقاوم به خشکی و کم آب بر هستند.

علی اکبر اسدالهی افزود: این مقدار نهال کاری عمدتا در مناطق بیابانی شرق استان قزوین شامل جنوب آبیک و شمال بوئین زهرا انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: کنترل و هدایت روان آب ها در سطح ۵۰۰ هکتار از دیگر اقدامات بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین در سال جاری به شمار می رود به این شکل که با ایجاد هلالی هایی روان آب هدایت و در یک مکان ذخیره می شوند و در آن نقطه با بذر کاری، پوشش گیاهی مقاوم به خشکی کشت می شود.

این مسئول گفت: در سال جاری همچنین عملیات قرق در سطح پنج هزار هکتار از اراضی بیابانی انجام است و برای چرای دام در این نقاط ممنوعیت یا محدودیت شدید در حال اعمال می شود.

وی با بیان اینکه بارندگی ها وضعیت اراضی بیابانی قزوین را طی ۲ سال گذشته بهتر کرده است اما همچنان وضعیت این نقاط شکننده است،اظهار داشت: به دنبال تثبیت و توسعه پوشش گیاهی در این مناطق هستیم.

اسدالهی اظهار داشت: در سالیان گذشته ۱۰۰ هزار هکتار از ارضی شرق و جنوب شرق استان قزوین در معرض بیابانی شدن قرار گرفته بود که به واسطه نزولات جوی، تشدید برخورد با برداشت غیرمجاز آب و کاهش افت سفره های آب زیرزمینی و مدیریت چرا این خطر تاحدودی رفع شده است اما تدوام این روند منوط به ادامه بارندگی ها و تشدید حفاظت از منابع آبی و همچنین رعایت الگوی کشت است.

این مسئول خاطرنشان کرد: رعایت الگوی کشت نیز نقش موثر و کلیدی در کنترل و پیشگیری از بیابانی شدن اراضی دارد چرا که اگر به دلیل بهره برداری مناسب اراضی کشاورزی غیرکاربردی و رها شدند به سرعت رو به بیابانی شدن پیش می روند.

وی یادآور شد: جلوگیری از بیابانی شدن اراضی یک اقدام فرابخشی است و به همکاری دستگاه های مختلف از جمله منابع طبیعی، جهادکشاورزی، آب منطقه‌ای، حفاظت محیط زیست و کشاورزان و جوامع محلی به یکدیگر بستگی دارد.

استان قزوین دارای ۲۹ هزار هکتار اراضی بیابانی است.

نظر شما