شناسهٔ خبر: 40760267 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حماس: الحاق کرانه باختری پایان تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد بود

تهران - ایرنا - «صالح العاروری» نایب رییس جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) با تاکید بر اینکه اجرای طرح الحاق کرانه باختری به مناطق اشغالی به معنای پایان و فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین خواهد بود از آمادگی حماس برای رسیدن به یک برنامه ملی مشترک با تشکیلات خودگردان جهت مقابله با این طرح خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس تاکید کرد که این جنبش در ۳ جهت برای مقابله با طرح الحاق کرانه باختری تلاش می‌کند.

وی تصریح کرد که حماس در گام نخست با تحرکات سیاسی و دیپلماتیک و ارتباط با تمامی کشورها در تلاش است تا تحولات فلسطین و عواقب و پیامدهای اجرای طرح الحاق کرانه باختری در فلسطین و منطقه را برای جامعه جهانی تشریح کند.

العاروری تاکید کرد که «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس با سران و مقامات ۴۰ کشور جهان گفت‌وگو کرده تا آن ها را نسبت به مسئولیت‌های خود در این راستا آگاه سازد.

نایب رییس حماس گفت که دومین گام این جنبش، تحرکات و اقدامات ملی است. العاروری تاکید کرد که اجرای طرح الحاق کرانه باختری و معامله قرن به معنی پایان و فروپاشی تشکیلات خودگردان خواهد بود و ما از رهبران این تشکیلات می خواهیم به خود آمده و با هم بر سر یک برنامه ملی مشترک و فعالیت مشترک جهت مقابله با طرح الحاق در سرتاسر این سرزمین به توافق برسیم.

وی اشاره کرد که تشکیلات خودگردان و سازمان آزادیبخش فلسطین، بخشی از این ملت هستند و تنها گزینه پیش روی ما همدلی و همبستگی و فعالیت مشترک و حرکت در مسیر صحیح است.

العاروری همچنین خواستار استفاده از شرایط کنونی برای بهبود اوضاع داخلی فلسطین شد و تاکید کرد که همه گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی باید در چارچوب سازمان آزادیبخش به فعالیت مشترک بپردازد و صدای کل ملت فلسطین باشند و مبارزات این ملت به شیوه های مختلف را پیش ببرند.

این چهره سرشناس جنبش حماس راهبرد سوم حماس را تکیه بر مردم فلسطین دانست و تاکید کرد که امید ما بیش از اقدامات سیاسی و دیپلماتیک، به تحرکات مردمی روز افزون است که در نهایت به خیزشی مردمی در مقابل رژیم اشغالگر در هر مکانی تبدیل خواهد شد.

حماس به دنبال گرفتن جای تشکیلات حودگردان در کرانه باختری نیست

العاروری به برخی شایعات مبنی بر تلاش حماس برای به نابودی کشاندن تشکیلات خودگردان هم واکنش نشان داد و گفت که رژیم صهیونیستی و برخی طرف های دیگر که همپیمان آن هستند، مدعی شده اند که حماس قصد کشاندن تشکیلات خودگردان به رویارویی با این رژیم در کرانه باختری جهت سوق دادن آن به سمت نابودی و فروپاشی را دارد.

وی تاکید کرد که تشکیلات خودگردان نگران نباشد زیرا حماس قصد ندارد جای آنها را در کرانه باختری بگیرد و تنها به دنبال همکاری با این تشکیلات برای مقابله با دشمن اشغالگر است.

سه سناریوی احتمالی رژیم اسرائیل برای کرانه باختری

نائب رئیس دفتر سیاسی حماس همچنین خاطر نشان کرد که رژیم صهیونیستی سناریوهای متعددی در مورد الحاق کرانه باختری پیش‌رو دارد، از جمله الحاق کامل کرانه باختری یا الحاق بخش عمده آن.

صالح العاروری تاکید کرد که اسموتریچ وزیر تندروی اسرائیلی سال گذشته طرح الحاق کرانه باختری و تعامل با ساکنان آن طبق ۳ سناریو را ارائه داد: سناریوی اول؛ دادن تابعیت درجه دو به ساکنان کرانه باختری در صورتی که بپذیرند این منطقه بخشی از «اسرائیل» است. سناریوی دوم؛ کوچاندن داوطلبانه و تدریجی و تسهیل روند مهاجرت فلسطینیان به خارج و سناریوی سوم؛ خلاص شدن از دست ساکنان کرانه باختری با به راه انداختن جنگی شدید در منطقه که یکی از طرف‌های این جنگ رژیم صهیونیستی خواهد بود و این جنگ در نهایت به کوچاندن ساکنان این منطقه منجر خواهد شد.

چهار عامل مشوق اسرائیل برای الحاق کرانه باختری

این رهبر حماس در ادامه عنوان کرد که ۴ عامل اصلی، مشوق رژیم صهیونیستی برای اجرای عملیات الحاق کرانه باختری هستند که قبل از همه دولت آمریکا به عنوان بزرگ ترین حامی آن قرار دارد، سپس سرگرم بودن جامعه جهانی به بحران کرونا، سوم نفوذ این رژیم در منطقه و پیشبرد عملیات عادی سازی روابط با بسیاری از کشورهایی که موضع خود در قبال مساله فلسطین را تا حدودی تغییر داده اند و در نهایت دودستگی و اختلافات داخلی فلسطین و چنددستگی کشورهای عربی.

صالح العاروری همچنین در رابطه با موضع جامعه جهانی در مورد الحاق کرانه باختری هم گفت که مواضع بین المللی در رابطه با این طرح صرفا یک نوع موضع گیری بوده، بدون اینکه اقداماتی عملی و کارساز در این خصوص انجام گیرد.

نظر شما